Windows 7 (x64) vaknar inte från Sleep

Permalänk
Medlem

Windows 7 (x64) vaknar inte från Sleep

Överlag fungerar Windows 7 mycket bra för mig. Det enda som krånglar egentligen är Chrome men i övrigt är Windows 7 stabilare, snabbare och bättre än Vista.

Men jag har ändå ett störande problem, nämligen att när jag väljer "Sleep" (tror det kallas S3 när datorn agerar som att den stängs av) och sedan försöker vakna datorn så verkar det hänga sig på något sätt, eller åtminstone inte vakna upp. Mitt Logitech G15 tangentbord börjar blinka och Razer musen "vaknar till" bara när man trycker ned mus-scrollen.

För att starta om datorn räcker det inte att hålla inne "Power"-knappen i över 5 sekunder utan jag måste slå av strömmen helt och hållet. Det skumma är att när jag startar datorn så finns det inga felmeddelanden och programmen jag hade igång innan "Sleep" finns kvar i sitt ursprungliga skick.

Misstänkte att det hade göra något med BIOS då jag hade en väldigt gammal version men samma problem kvarstår efter senaste Bios.

Några förslag? Använder 64-bitars versionen av Windows 7.

Permalänk
Medlem

Sleep/hibernate suger i Windows 7 lika mycket som det gör i Vista.

Min dator vaknar dock bra. I alla fall i 3 sekunder. Sen dör den igen. Och vaknar i 3s. Och dör återigen. Och vaknar igen. Dör igen. Och vaknar igen. Repetera tills du blir trött på det.

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med windows 7 x64 på min laptop (Dell XPS M1710)

När jag fäller igen locket så går den mycket riktigt ner i sleep mode, men bara efter ca 10 sek så får den för sig att vakna till liv igen. Nåja, det är ju trots allt en beta

Bortsett från det så fungerar 7:an klockrent. Snyggt, snabbt samt ingea kompatibilitetsproblem med de program jag använder än i alla fall.

Permalänk

Detta har funkat bra i Vista 64bit tills nyligen. Den somnar, men när disken väl stängts av så går det inte att "väcka" systemet igen. Vad gör man åt detta?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med Sleep i W7 32bit på en Dell Dimension 5150, jag måste stänga av datorn helt och därefter boota om för att det skall fungera.

Jag har nu ändrat i energialternativ så att endast bildskärmen stängs av och då fungerar allt bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Gjorde en helt fräsch installation, installerade senaste drivrutinerna till allt. Poängen är att jag gjorde en ideal installation av ett os.

Gissa vad som hände när _jag_ råka somna och gick upp. Inte kom den ut ur sleepmode inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Mycket irriterande problem detta. Måste finnas nån lösning på det. Ena dagen funkar det hur fint som helst, nästa dag inte alls. Har kollat inställningar i BIOS o även provat olika sådana, men icke.

Det märkliga är att de fungerade med min CPU överklockad, men klocka lite mer o i samband med det så stängde jag av "Spread Spectrum" och "C1E", men de ska inte ha nått med sleepmode att göra.