Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ingen här som lyckats klura ur hur man får tillbaka gammla "snabb start" ? testat alla varianter jag hittat, men ej fått det att fungera. eller om det finns något tweak program för vista som kanske fungerar? har inte använt vista alls så vet inget om program till det OS'et..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
Ingen här som lyckats klura ur hur man får tillbaka gammla "snabb start" ? testat alla varianter jag hittat, men ej fått det att fungera. eller om det finns något tweak program för vista som kanske fungerar? har inte använt vista alls så vet inget om program till det OS'et..

Finns mängder av guider bara i denna tråden, sök lite. Fungerar för alla andra, så om det inte fungerat för dig så gör du uppenbarligen någonting fel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Finns mängder av guider bara i denna tråden, sök lite. Fungerar för alla andra, så om det inte fungerat för dig så gör du uppenbarligen någonting fel.

Det som är fel är önskan att få tillbaka en funktion som ersatts av andra, bättre lösningar. Hehee...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Det som är fel är önskan att få tillbaka en funktion som ersatts av andra, bättre lösningar. Hehee...

Är väl aldrig fel att sakna en funktion som många uppenbarligen gillade?

Personligen gillade jag verkligen snabbstart+en knapp för varje öppet program. Tycker det blir så rörigt med det nya systemet.

Förresten så finns min guide för att få tillbaka snabbstart här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=916...
De inlägg som följer är också relevanta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Det som är fel är önskan att få tillbaka en funktion som ersatts av andra, bättre lösningar. Hehee...

Precis, vad har folket missat liksom?

Den nya lösningen där man har tryckt ihop Snabbstarten med aktiviteterna är ju klockren!

Snacka om bakåtsträvare om man vill köra med det gamla ineffektiva sätter

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

snabbstart gammal ineffektiv? det är bara skillnad på utseendet. Och en vana för ögat är en vana. sluta med "liksom" eller är du en fjortis?..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
snabbstart gammal ineffektiv? det är bara skillnad på utseendet. Och en vana för ögat är en vana. sluta med "liksom" eller är du en fjortis?..

Det var min personliga åsikt, den får du respektera utan att klanka ner på mig. Jag respekterar din men förstår som sagt inte varför man vill köra med quicklaunch ala XP när det "nya sättet" är mycket mer effektivt att arbeta med, men det är kanske en smaksak.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Det var min personliga åsikt, den får du respektera utan att klanka ner på mig. Jag respekterar din men förstår som sagt inte varför man vill köra med quicklaunch ala XP när det "nya sättet" är mycket mer effektivt att arbeta med, men det är kanske en smaksak.

Enligt mitt och flera andras tycke är det uppenbarligen inte lika effektivt, finns ganska så detaljerade försklaringar varför tidigare i tråden.

Jag gillar snabbstart eftersom att den är kompakt, och väldigt lättorganiserad.
Mina sju Snabbstart ikoner tar upp ungefär lika mycket plats som 2.5 knappar i den nya stilen. Det är en ganska så bra förändring platsmässigt. Dessutom så använder jag mig av knappar som inte grupperar samt med text aktiverat, eftersom att jag tycker att det är mer lättnavigerat då, och jag överskrider nästan aldrig fem fönster samtidigt, dvs, dom slår aldrig i kanten vid klockan. Då får man alltså mycket bättre översikt och organisation. Jag använder mig väldigt mycket av tabbar för att åstadkomma detta. Firefox använder tabbar, så man behöver bara ett FF fönster, likaså mIRC och MSN (via "Plus!" tillägget).

Sedan har jag använt samma upplägg sedan windows 98 (hade mac innan) och vant mig vid det. Och jag ser alltså ingen anledning till att byta något som JAG anser fungera väldigt bra, mot något som flera andra anser är "nyare" och "mer effektivt", men där jag inte håller med.

Nu blev detta en halv svenskauppsatts märker jag, så jag stannar här för tillfället. Ville bara förklara hur jag känner till det hela, och mina motiveringar bakom mitt val att behålla Snabbstart som det alltid varit.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Så mycket känslor, så oviktig fråga.

Permalänk
Medlem

Har problem med båda mina datorer med W7.

Stationär: W7 64-bit RTM (antivirus: Avast!)
Bärbar: W7 32-bit Pro (antivirus: Comodo)

Båda från MSDNAA.

Iallafall så får jag blåskärm lite då och då.
Hade kört flera olika W7 versionen i flera månader utan problem på stationära.

Det är alltid samma meddelande BSOD: BAD_POOL_HEADER

Så för ett par veckor sedan när jag installerat W7 på min bärbara så började det bli blåskärm på den bärbara VARJE gång jag startade FireFox.

FF fungerade utan problem ett par timmar efter på den stationära men sedan blev det blåskärm när jag startade FireFox på den också.

Sedan dess blir det blå skärm lite då och då men det gick att återskapa 100% av gångerna med Firefox (och Minefield), på båda datorerna.

[Bärbara]Satt jag på labben i fredags och råkade trycka "Change Font" i Orcad PSpice och då blev det blåskärm också och det visar sig att det också går att återskapa varje gång jag trycker på den knappen.

Om jag inte hade behövt ta ägande av alla filer i min W7 för att göra saker hade jag kunnat gå tillbaka till XP som jag har i dualboot men XP är nästan oandvändbart iom W7's ägande av dess filer.

Har kört Memory Diagnosis och System Restore.

Vad kan man göra annat än ominstallera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
/.../ Vad kan man göra annat än ominstallera?

Ominstallation ÄR den enklaste generella lösningen... Rekommenderas.

Men annars vet jag faktiskt inte vad du ska hitta på, någon annan kanske har en aning?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Har problem med båda mina datorer med W7.

...

Vad kan man göra annat än ominstallera?

Låter som något hårdvarufel eller drivrutiner. Har du tex uppdaterat alla drivrutiner med senaste från tillverkaren sida? Det jag tänker på mest är chipset, ljud, grafik och nätverk.

Du kan även prova debugga blåskärmar med WinDbg för att få någon ledtråd om vad som strular.
Glöm inte ställa in att Windows ska göra en kernel dump eller en full dump.
EDIT: Är förresten osäker på om WinDbg fungerar i Windows7 men testa.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Tänkte formatera om datorn nu i dagarna, har dock ett par funderingar. Jag tankade W7 precis när betan kom ut, dvs 7000-versionen. Nu har det ju kommit Windows RC osv. Hur gör jag för att tanka ner det? Jag har för övrigt blivit av med nyckeln till 7000-versionen, men det kanske inte funkar med den nyckeln ändå.

Någon som har något tips?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/dd353205.aspx där kan du hitta nyckel till RC. Du kan dock bara få nyckel därifrån nu. Dom har alltså slutat att erbjuda själva RC versionen.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/dd353205.aspx där kan du hitta nyckel till RC. Du kan dock bara få nyckel därifrån nu. Dom har alltså slutat att erbjuda själva RC versionen.

Okej, tack! men antar att RC-versionen ligger ute nånstans på nätet för nedtankning iaf?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Okej, tack! men antar att RC-versionen ligger ute nånstans på nätet för nedtankning iaf?

Regel sju, inget prat om illegal nedladdning.

Jag skickar ett PM.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får tillbaka gamla text baserade login?
CTRL-ALT-Delete har jag hittat och fått igång, men jag gillar inte alls att alla konto syns med bild...
Går det och få tillbaka så man måste skriva in användarnamnet för det konto man vill in på?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

någon som har någon koll på hur man spelar in från Stereo Mix som man alltid gjort i alla tider med XP. Hittar bara massa micinställningar och inget hur man ändrar till stereo mix

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
någon som har någon koll på hur man spelar in från Stereo Mix som man alltid gjort i alla tider med XP. Hittar bara massa micinställningar och inget hur man ändrar till stereo mix

Ska gå att högerklicka och markera "Visa dolda enheter"funkar inte det får du uppgradera drivisarna.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Hittade, dock vägrar msn att använda stereo mix som inspelning

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Någon som vet hur man får tillbaka gamla text baserade login?
CTRL-ALT-Delete har jag hittat och fått igång, men jag gillar inte alls att alla konto syns med bild...
Går det och få tillbaka så man måste skriva in användarnamnet för det konto man vill in på?

Det tror jag är borttaget helt sen Vista.
Du får välja "Other User" så kan du mata in inloggning för ett annat konto än det som användes senast.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

står säkert 10 gånger om i tråden men jag lyckades inte hitta hehe, men frågan lyder;
hur får man program såsom msn att hämna längs klockan nere till höger?
så de är i tray dvs, den nya metoden är smått irriterande

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
står säkert 10 gånger om i tråden men jag lyckades inte hitta hehe, men frågan lyder;
hur får man program såsom msn att hämna längs klockan nere till höger?
så de är i tray dvs, den nya metoden är smått irriterande

Kör msn i vista kompabilitets läget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
står säkert 10 gånger om i tråden men jag lyckades inte hitta hehe, men frågan lyder;
hur får man program såsom msn att hämna längs klockan nere till höger?
så de är i tray dvs, den nya metoden är smått irriterande

Vet att frågan är besvarad, men här kommer en förklaring till hur du gör:

Markera msn's exe fil, ta egenskaper, välj fliken kompabilitet, klicka i rutan 'Kör detta program i kompabilitets läge för', välj sedan i listan 'Vista', klicka på 'Verkställ', sedan Ok.

Kom ihåg att msn inte bör vara igång då du gör detta..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Hur får man bort den enorma mängd bilder som hamnar i "Desktop Backgrounds" när man råkar importera My Pictures-mappen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Hittade, dock vägrar msn att använda stereo mix som inspelning

Hade både fixat stereomix i w7 och live messenger

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hur stänger man av "Sync Center" har inte lyckats hitta någon inställning för att stänga av den. Jag har avaktiverat offline files men den startar fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarnexx
Hur stänger man av "Sync Center" har inte lyckats hitta någon inställning för att stänga av den. Jag har avaktiverat offline files men den startar fortfarande.

Tried: http://www.techfuels.com/windows-vista/20621-how-disable-sync... & http://www.vistax64.com/tutorials/228105-sync-center-disable-... ?

Permalänk
Medlem

Jag redan provat.

När jag kollar under "Portable Device Enumerator Service" står det att den är stoppad men den är på, ikonen syns och man ser även en process.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7