Billigare moderkort för Intel Core i7

Permalänk
Melding Plague

Billigare moderkort för Intel Core i7

Alla som funderat på att bygga ett datorsystem med Intel Core i7 vet att moderkorten är betydligt dyrare än till andra processorer. Snart kan detta komma att förändras.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då behöver man inte skita ut pengar, *sneglar in i burken på det lysande moderkortet som överföll plånboken*. Men det här är helt rätt! Processorerna är i sig inte dyra då dom presterar som de gör och 3gig ddr3 1333+ är inte så tungt heller. Man behöver inte 3 grafikort man behöver inte trycka in 6x6gig ram. ironi

Tycker inte att 755 logiken funkar. 2000 spänn för ett riktigt grymt moderkort även fast det är budget. Som står sig otroligt bra mot 775 moderkort x38 x48 780i 750i går lätt upp och över 2000kr.

Q9550 är dyrare än en i7 920 ett q9400 kostar lika mycket på komplett som en i7 920 och vi vet vilken processor som är bättre.

2000kr moderkort + 3000kr i7 920 + 3gig 1333mhz ddr3 900kr = 5900kr.

2000kr moderkort + 3000kr q9550 + 4gig pc6400+ runt 700kr = 5700kr.

Vad hade du valt?

Självklart har jag blivit fanboy till core i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Man behöver inte 3 grafikort man behöver inte trycka in 6x6gig ram.

4 minnesplatser innebär att man max får 8Gb ram och om man utnyttjar 8gb så kan man inte köra trial-channel(eller vad det heter) Prestandaförlusten kanske inte är så stor. Kanske det kommer 4Gb moduler till ddr3?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Kan man stoppa minnen i tre av de fyra minnesplatserna och utnyttja tre kanaler fullt ut?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Avstängd

Vad är det för fel med nyheten? Kan inte läsa den.. ända nyheten på hela sidan jag inte kan läsa också.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Kan man stoppa minnen i tre av de fyra minnesplatserna och utnyttja tre kanaler fullt ut?

eFTERSom det bara är 2 kanaler så antar jag att svaret är: nej.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Fett värt, hoppas resten av komponenterna sjunker i pris åxå, ddr3 och core i, pallar inte slänga ut runt 6k på nytt system, sen ska man ha nytt g kort å allt annat, usch

Permalänk
Avstängd

skulle alldrig få för mig att betala 2000 spänn för ett modekort
inte långt över tusen går min gräns, annas känns det som om man betalar för ingenting

Permalänk
Citat:

The number of DIMM slots has also been cut to four, although the board still taps all three of the Core i7's memory channels (two slots are tied to the first channel with one slot per channel for the other two).

Verkar vara samma system som på Intel Smackover (DX58SO).

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
eFTERSom det bara är 2 kanaler så antar jag att svaret är: nej.

Står ju för guds skull 3 channel DDR3 på moderkortet. 3st kanaler men troligen är ena minnesplatsen ansluten till en av dom 3 kanalerna. Så lågiskt vore att du kör en sticka i den blåa och 2st i dom vita gämte den blåa och lämnar den andra vita tom för 3 channel. Troligen får du dualchanel om du kör 4st stickor. 3x2Gb bör räcka för dom flesta i ett par år.

Så moderkortet vad jag kan se stödjer 3 channel bara det att det endast kan ta 3st stickor i det läget mot 6st på dom dyrare.

Permalänk
Medlem

Om man kör extremt, så är väl 500kr hit eller dit så mycket att gnälla över. Core i7 är inte för budget, utan där är 775 system ett bättre alternativ. Skulle jag köpa ett core i7 paket så skulle jag inte från början börja snåla med något så viktigt som moderkortet, verkar inte rätt.

De flesta som köper dyra saker spelar oftast också, och då passar ju 775system lika bra, så vill man ha det bästa alltsomallt så kostar det ju på, givetvis...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

om man kollar på bilden så är 3 av de 4 minnesplatserna i samma färg (grå). Kanske när man stoppar i tre minnen i dom platserna så används det fullt ut i tri-channel eller vad det heter? Och om man sätter in ett extra minne i den blåa så används dual channel?

EDIT: verkade som pa1983 hann före mig

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk

Känndes dyrt med tanka på att det var 'budget' trippel-channel.

Dessutom är både 2-3k dyrt för ett moderkort.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Troligen så ska du ha minnena i dom 3 vita för tri-channel, så är det i allafall på UD5.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Ja man får oftast vad man betalar för...

Hur man än vrider och vänder på det.

Sitter dock med min nya setup i knät
Mumsigt fett Gigabyte EX58Extreme..

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
skulle alldrig få för mig att betala 2000 spänn för ett modekort
inte långt över tusen går min gräns, annas känns det som om man betalar för ingenting

Jag går på din filosofi! Jag överklockar inte något extremt (~60 % nuvarande), och jag använder mig av ett grafikkort - dock fyller jag minnesplatserna. Där räcker det med moderkort för ~1 000 kr.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ett moderkort för 600kr behöver itne vara dåligt. Man kan ofta köpa äldre modeler so mvar dyra och högkvalitativa för nåt årsedan för en bråkdel senare. Kvaliten förändras knappst bara för prestandan gör det. jag har köpt bra moderkort för 600Kr men då saknar dom helt extra futures. bara det vanliga, några sata 2-4st, nån ide edn 16x pci 1.1 osv men totalt stabila. Men att betala säg 1200Kr för ett moderkort som ahr massa extra godis kan var sämmre köp då detta extra godiset ofta kommer före kvaliten. Ska man ha både ocks så får man fota gå upp till säg ett par tusen.

Så priset i sig är iget bevis på ett kvalitativ moderkort men priset i förhålladne til lvad man får kan vara ett mått på kvalite. Vill man både ha det snabbaste och mäst futures så kostar det.

Det dyraste moderkortet jag köpt kostade 5K men jag är toknöjd med det fortfarande 2.5 år senare och skulel aldrig ångra köpet. Å andra sidan har jag ågrat köpet av säg 600 och 1200Kr mobos som inte alls har hållt vad dom låvat då dom sak vara så "prisvärtda" med mycket futures och prestanda på samma gång.

jag betalar heller 2K för ett enkelt men stabilt moderkort utna extra lullul jag ej behöver än 2k för nåt delux som bara strular. I så fall kan man lika väl lägga 3-4K eller mer så får man bästa av alla världar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känndes dyrt med tanka på att det var 'budget' trippel-channel.

Dessutom är både 2-3k dyrt för ett moderkort.

Jämför med ett lyxigt X48-moderkort, inte med ett G31-kort i fyndhörnan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

"The number of DIMM slots has also been cut to four, although the board still taps all three of the Core i7's memory channels (two slots are tied to the first channel with one slot per channel for the other two)."

Detta menas väl med att de första två minnesportarna är kopplade till första kanalen (av tre), man kan t.ex. sätta i två stycken 512or där vilket blir 1GB för första kanalen. De resterande två minnesportarna har varsin kanal vilket man sätter i ytterliggare 1GB per kanal vilket blir totalt 3GB trippel-channel?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

stolt sitter på en av dom dyraste o bästa kortet som man kan klocka med mitt gick på 4270kr med frakt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
stolt sitter på en av dom dyraste o bästa kortet som man kan klocka med mitt gick på 4270kr med frakt

Hade http://www.anteckningsklubben.se/ funnits så hade du haft toppnyheten ett par veckor framöver!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
stolt sitter på en av dom dyraste o bästa kortet som man kan klocka med mitt gick på 4270kr med frakt

Älskar mitt asus r2e 4200mhz utan problem förutom värme då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
stolt sitter på en av dom dyraste o bästa kortet som man kan klocka med mitt gick på 4270kr med frakt

visst kan man drömma om att köpa något sådant, men jag hade aldrig köpt ett moderkort för 4k!

OT, nice att priserna börjar gå neråt:)

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hade http://www.anteckningsklubben.se/ funnits så hade du haft toppnyheten ett par veckor framöver!

om killen klockar på den nivån som han gör räcker det kanske inte med ett 1000 kronors ds3?

dyraste jag köpt var ett m3a32 mvp deluxe i mitten på januari 2008.. det såldes snabbt då jag inte var nöjd med den då splitter nya phenom.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hade http://www.anteckningsklubben.se/ funnits så hade du haft toppnyheten ett par veckor framöver!

nog vet vi att det finns folk med avundsjuka här tar inte åt mig ! lite mer vuxen trodde jag du var

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

tror inte det är ett budgetkort om man tittar på prislappen. den verkar ju endå ha en rätt så hög standard.
Var själv onödig när jag köpte mitt s939 system, moderkort för nästan 3lax, tror jag inte skulle ha fått ett sånt mindrevärde om jag köpt ett moderkort för 1000-1500kr mindre.

tror helt enklet att det räcker till de flesta, självklart beroende på endamål.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
nog vet vi att det finns folk med avundsjuka här tar inte åt mig ! lite mer vuxen trodde jag du var

Mja, tror mer han menade att inge riktigt bryr sej att du kastar bort pengar i sjön.

När du kunde ha fått ett lika bra för 1k mindre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
nog vet vi att det finns folk med avundsjuka här tar inte åt mig ! lite mer vuxen trodde jag du var

Om jag hade haft nytta av 50 % av din prestanda hade jag varit det, tråkigt nog klarar jag mig i överflöd med två kärnor, ett grafikkort och lite minne monterade på ett moderkort modell 1 000 kr. Troligtvis hade jag tagit ett billigare om jag inte hade tyckt om färgerna så mycket (<- för övrigt en väldigt intressant mening för andra att läsa).

Hade din hårdvara suttit i mina händer hade jag nog lagt några hundralappar till på att kunna köra mer än ett program i taget, speciellt med tanke på att du har en processor som multitaskar bättre än en kvinna! Jag pratar givetvis om ditt internminne.

Jag köpte 6 gb interminne för 14 000 kr på den tiden det begav sig!!! Bläh.

Vad vet jag, kanske är mitt kylskåp kallare än ditt - vi prioriterar olika!

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att jag finner din kommentar ytterst intetsägande! Dessutom var tanken med inlägget att skryta, så min kommentar var för dig förväntad

Ah, Humper förstod vad jag menade!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Blir lite förvirrad, det verkar som att vissa x58-kort stödjer 2 stycken PCIe x16 medan vissa bara klarar att köra de i x8 om man använder bägge. Nån som vet hur det är med detta kort?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p