disk boot insert system disk and press enter

Permalänk

disk boot insert system disk and press enter

syrrans grabb fick en dator nu, men den startar inte kommer texten som rubriken lyder. Det är EN gammal hårddisk från en äldre dator i o så e det EN ny som ett windows e installerat på.. Båda står som master o bios men ibland hittar den inte ena hårddisken o så e d lite strul fram o tillbaka, d går att starta med skiva bara... nån som vet vad problemet är? ska jag dra ut den gamla hårddisken o installera om windows på nya bara?

Edit/ First Boot står på hard disk, MEN som sagt ibland så hittar den inte hårddisken som den ska starta ifrån på priority listan! bara den gamla

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdiskar (IDE eller SATA)?

Om de är de kopplad till samma IDE kabel och båda är master så är det inte konstigt att du får problem. Det är som om två personer dyker upp med exakt samma för och efternamn.

Du måste kolla båda enheterna som är kopplad till samma kabel.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master.

Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort allt rätt (Då ska båda på samma kabelvara CS).

Ta loss kabeln, kolla att inga pinnar är böjda och sedan sätt in den ordentligt.

Permalänk

det är 2st sata hårddiskar o dom har en varsin kabel, jag är så dålig på sånt här men d verkar som om att bios inte kommer ihåg vad jag sparar lr nått sånt,inställningarna e inte samma som jag sparar när jag går in o kollar nästa gång men d kanske beror på att den ena hårddisken bara hittas ibland??... det där batteriet på moderkortet om trasig lr nått kan d bero på nå sånt kanske?

kom på en annan sak också, min hårddisk som windows ligger heter Enhet E inte c som d brukar? spelar d nån roll?