Permalänk
Medlem

Kabel HDMI - DVI läng?

Hej!

Har köpt en 42' Plasma och försöker hitta en lösning för att koppla datorn till tv'n. Det jag funderar på är längden på kabeln. Fick höra av en bekant att 10 meter DVI - HDMI kan dra ner lite på kvaliten.

Är det bättre att köpa DVI - DVI? Bör väl vara samma sak förrutom att ljudet inte hänger med?

Tänkte köpa följande kabel:

http://www.dustinhome.se/pd_5010081435.aspx

Permalänk
Medlem

DVI är samma sak som HDMI fast utan ljud.. Dock så finns det undantag där ljud faktiskt går att skicka ihop med DVI.
Beroende på kvaliteten på sladden kan den gå olika långt utan någon form av repeater. Från 5m på en dålig sladd.. till 15m på en bra sladd.

Själv använder jag en 20m VGA sladd till min FullHD tv och har perfekt bild.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har en 42" plasma och en 10m noname dvi-hdmi kabel och har inga problem med bildkvaliteten.

Vad jag har hört så är dyra kablar bortkastade pengar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag beställde kabeln. Det blev kabeln från länken ovan.

Permalänk
Hedersmedlem

Fanns en billigare på Kjell & Company som säkerligen lär fungera lika bra. Över 10 meter bör man nog dock snegla på en litet dyrare med "märke".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Och det är inte alls så säkert att dyrare kablar klarar fler meter, så man ska helst använda en HDMI repeater vid långa sträckor

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Re: Kabel HDMI - DVI läng?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snooze
[B]

Är det bättre att köpa DVI - DVI? Bör väl vara samma sak förrutom att ljudet inte hänger med?

Säker på att TVn har DVI-ingång? Var ett tag sedan jag kollade men, då var det iaf inte jättevanligt med DVI på TV-apparater. Ljudet kommer inte hänga med i en DVI - HDMI kabel heller eftersom DVI-sidan inte skickar något ljud. Längden på kabeln kan i värsta fall dra ner kvalitén, fast det kan även bero på dålig signal ifrån grafikkortet eller dålig kvalité på HDMI-kabeln. Rekommenderat är att gå till Kjell o Company(om möjligt) o köpa den billiga varianten och gå tillbaka med kabeln om det inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kabel HDMI - DVI läng?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
Säker på att TVn har DVI-ingång? Var ett tag sedan jag kollade men, då var det iaf inte jättevanligt med DVI på TV-apparater. Ljudet kommer inte hänga med i en DVI - HDMI kabel heller eftersom DVI-sidan inte skickar något ljud. Längden på kabeln kan i värsta fall dra ner kvalitén, fast det kan även bero på dålig signal ifrån grafikkortet eller dålig kvalité på HDMI-kabeln. Rekommenderat är att gå till Kjell o Company(om möjligt) o köpa den billiga varianten och gå tillbaka med kabeln om det inte fungerar som det ska.

Bakom tvn står det HDMI/DVI.

Vill nog hålla mig till dustin med köpet då jag endast betalar 180kr inkl. frakt (studentkonto/studentrabatt + fri frakt)

Permalänk

Sen att man skulle få sämre bildkvalité stämmer inte.
HDMI och DVI-D (som HDMI utvecklades ifrån) använder sig av digitala signaler.
Så det som händer när sträckan är för lång är att antingen får man störningar, tänkt dålig mottagning på digitalbox eller så får man ingen bild alls.

Hade det varit analoga signaler däremot så hade man kunnat tänka sig en försämring. Men ökat motstånd får inte nollor att bli ettor utan i slutändan bara ettor till nollor och en signal med bara nollor är ingen duglig signal.
Därav en repeater.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Fick hem kabeln, fungerar kanon! Bilden är mycket imponerande.

Permalänk

Om du köper en HDMI/DVI-kabel oavsett längd och den inte funkar så är det bara att ta den tillbaka. Dom har ju bevisligen sålt något som inte gör vad den ska.

Det är bara att börja med den billigaste man kan hitta

Permalänk
Medlem

Jag har en billig 10 meters DVI>>HDMI kabel mellan dator och TV, dock kör jag bara 1080i men det funkar bra, det är en billig kabel, kostade 72:- plus moms. Tror den är beställd från Nedis (endast företag).

Hade en del problem till en början, se länk
länk

En Kul grej med priser, Dustin säljer en kabel med fabrikatet Deltaco, HDMI116 tror jag den heter, 7 meter, den kostar där 485:-, inte så billig kan tyckas, men leverantören (Deltaco) tar ca 100:- vid köp av en kabel....., undrar om Dustinhome gör pengar.....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sen att man skulle få sämre bildkvalité stämmer inte.
HDMI och DVI-D (som HDMI utvecklades ifrån) använder sig av digitala signaler.
Så det som händer när sträckan är för lång är att antingen får man störningar, tänkt dålig mottagning på digitalbox eller så får man ingen bild alls.

Hade det varit analoga signaler däremot så hade man kunnat tänka sig en försämring. Men ökat motstånd får inte nollor att bli ettor utan i slutändan bara ettor till nollor och en signal med bara nollor är ingen duglig signal.
Därav en repeater.

Det stämmer som du säger men nu brukar inte resistansen vara den begränsande faktorn, kapacitans och induktans brukar vara det som orsakar problem och dessa fenomen kan få 0 att bli 1 (och tvärt om).

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag har en billig 10 meters DVI>>HDMI kabel mellan dator och TV, dock kör jag bara 1080i men det funkar bra, det är en billig kabel, kostade 72:- plus moms. Tror den är beställd från Nedis (endast företag).

Hade en del problem till en början, se länk
länk

En Kul grej med priser, Dustin säljer en kabel med fabrikatet Deltaco, HDMI116 tror jag den heter, 7 meter, den kostar där 485:-, inte så billig kan tyckas, men leverantören (Deltaco) tar ca 100:- vid köp av en kabel....., undrar om Dustinhome gör pengar.....

Det gör de nog!

Den kabeln (DVI->HDMI, 10M) jag köpte kostar egentligen 620 kr men har du studentkonto ändras priset till 180 kr. Kollade även nyligen på USB-förlängningskablar och fick syn på en som kostar 150 kr, för oss studenter, kostar den 25 kr. (rätt bra med tanke på att man, aldrig betalar för frakten heller om man har studentkonto).