Hur varm kan en hårddisk bli utan att ta skada?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Nej. Kraften kommer fortfarande att appliceras på det samma stället. Eftersom en hårddisk platter är helt rund spelar det absolut ingen roll hur den är monterad när den spinner. Hade platter'n varit oval eller tyngre på ena sidan ville problem kunnat uppstå, men så är altså inte fallet.

Det som [kan] skada[r] en hårddisk är dock vinkel rörelser medans den är igång - men jag räknar inte med att någon har planer om att montera sin disk på en fläkt precis

om en hårdisk klarar av vinkel rörelser beror helt på designen. Precis som om den klarar av att vara monterad | , - eller /.. Det är ju fortfarande F eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
om en hårdisk klarar av vinkel rörelser beror helt på designen. Precis som om den klarar av att vara monterad | , - eller /.. Det är ju fortfarande F eller hur?

Nej, inte helt. Då hårddisken spinner agerar den som ett gyro - mao vill den behålla samma vinkel när axel'n förändras. Detta kan leda till oavsedd kontakt mellan läsarm/skiva vilket kan medföra en hd crash.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Värst vilken debatt det blev av det hela. Jag håller faktiskt med emigrating12. Kan inte ni som inte håller med testa att ruska hårddisken samtidigt som ni har datorn igång och kolla om ni får bluescreen? Skämt å sido. Kul med debatt!

Permalänk
Medlem

Gyroeffekten påminner om att diskar är honor - dom strävar emot alla förändringar med all kraft.

OT: Ursäkta, kunde inte låta bli...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Se på WD velcoiraptor den är snabb och tyst, eller de 15k rpm diskar som finns, de är ju snabba? Problemet är ju inte rpm som jag ser det, 15k rpm diskar har man ju funnits ett bra tag. Dom är nog när inpå perfekt runda ska du se, att tillverka något som blir riktigt runt är inga större problem.

De är inte perfekt runda. Eftersom skivorna i hårddiskarna roterar med en relativt hög hastighet så blir marginalerna väldigt små. 15k rpm diskarna och liknande diskar har mindre diameter på sina skivor på grund den högre hastigheten. Med mindre skivor så får man förstås betydligt mindre stabilitetsproblem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Att balansera något på ett finger gäller ju självklart att hitta tyngdpunkten så förstår inte vad du menar med om det lutar så går det inte? Självklart är det så, så har det alltid varit och kommer alltid förbli, det är därför diskarnas mitt är i mitten. Skulle diskarna vara lite ovala eller så, så hade man haft grova vibrationer i alla diskar och det har man ju inte. Ljudet uppkommer snarare pga att det snurrar så fort att det blir som en fläkt i skalet, alltså det blir precis som en fläkt i disken.

Du missuppfattar helt och hållet. Du stirrar dig helt blid på att skivorna är runda. Tänk dig att du har funnit tyngdpunkten på skivan. För att lyckas balansera skivan så måste skivan placeras horisontellt på fingret. Lutar skivan lite grann så kommer den att glida av finger trots att du placerat den precis i mitten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Prova ta bort skalet på en hårddisk, sen sätter du igång den så ska du se att man får massa luftflöde från disken och det är just det som låter mest, gissa varför t.ex Hitachi använder sig av 3 lager "skal" runt hårddiskens mekanik, inte är det för att det är obalans i skivorna.

Hur vet du att det är luftflödet som låter. Hur vet du att det inte är en liten defekt i skivorna som skapar ljudet. Eller varför inte en kombination av båda? Kan du ens se att ett föremål vibrerar med en frekvens på 4000Hz? Skivorna behöver inte ens vibrera. Det räcker med att ytan inte är helt plan.

För blotta ögat kan ett föremål se ut till att vara helt plant och med en perfekt rundhet. Men när man börjar rotera föremålet med en hög rotationshastighet så minskar marginalerna markant och även en liten defekt ger sig till känna.

Ska vi ta hela konceptet med snedplacerade diskar ett steg längre. Tänk dig en punkt på hårddiskens skiva. Punkten är placerad långt ut vid kanten. Eftersom skivan lutar så befinner sig punkten allra högst upp. När skivan roterat ett halvt varv kommer punkten att ha förflyttat sig så den befinner sig allra längs ner. Efter ytterligare ett halvt varv kommer punkten att återigen befinna sig högst upp.

Alltså kommer inte kraftpåverkan på skivan vara helt jämt. Den punkt som befinner sig längs upp vill fortsätta uppåt och den punk som befinner sig längs ner vill fortsätta neråt. Vad som förhindrar punkten att sticka iväg är styrkan i materialet. Men även ett väldigt starkt material böjs för påfrestningar. Även om det bara handlar om en minimal böjning.

Eftersom skivan roterar så betyder det att den inte är fast monterad. Är den inte fast monterad så betyder det att det finns små glapp överallt. Tänk dig ett glas med ett sugrör i. Inte står sugröret rakt upp. Det lutar. Likadant är det i en hårddisk. I hårddisken är förstås passformen bättre samt att skivorna vilar mot ett horisontellt kullager eller glidlager. Eftersom de vilar mot ett lager så vid horisontell placering så lutar de inte. Men så fort hårddisken lutas så får vi samma effekt som sugröret. Skivorna kommer då att stötta sig mot ena sidan av lagret vilket innebär att den biten slits lite hårdare än normalt.

Det finns förstås många fler exempel som man kan ta upp. Det finns många saker som kan bidra till att vi omöjligt kan skapa den perfekta skivan som är perfekt under alla förutsättningar. Det är bara att låta fantasin flöda Om det hela har någon betydelse i slutänden vet jag inte. Men det känns bättre att placera hårddisken horisontellt. Då vet man åtminstone att man har fysiken på sin sida

Permalänk
Medlem

Hur mycket oftare går hårddiskarna sönder om de är kalla?

Jag funderar på att placera min server i garaget, som visserligen är inomhus men saknar uppvärmning. På vintern går temperaturen i garaget ner mot +5 grader och hårddisktilverkarna har specat drifttemperatur från som lägst +5 grader...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur mycket oftare går hårddiskarna sönder om de är kalla?

Jag funderar på att placera min server i garaget, som visserligen är inomhus men saknar uppvärmning. På vintern går temperaturen i garaget ner mot +5 grader och hårddisktilverkarna har specat drifttemperatur från som lägst +5 grader...

Borde inte det vara lätt att justera? Du ställer servern i garaget och kollar tempsen. Är det ca 5 grader så fixar du bara sämre kylning? Ta bort eller ändra någon fläkt.

Permalänk
Medlem

Måste nu väcka en gammal tråd (jag vet fyfy)

Men mina hårddiskar är runt 30 och oftast någon grad under 30c. Är det skadligt?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Nej. Kraften kommer fortfarande att appliceras på det samma stället. Eftersom en hårddisk platter är helt rund spelar det absolut ingen roll hur den är monterad när den spinner. Hade platter'n varit oval eller tyngre på ena sidan ville problem kunnat uppstå, men så är altså inte fallet.

Det som [kan] skada[r] en hårddisk är dock vinkel rörelser medans den är igång - men jag räknar inte med att någon har planer om att montera sin disk på en fläkt precis

För att gå tillbaka till topic litegrann; olika tester har också visat att en för "kall" hårddisk inte mår bra. Statistik på pajade diskar visar att de som höll en genomsnitts temperatur på under 30c crashade oftare än de som var [mycket] varmare.

Hur tänker du nu?

Kraften blir ju HELT olika om disken är monterad - eller |.
Kanske inte just på den delen som är rund, men hur skrivhuvudet interagerar med skivan skiljer ju sig eftersom gravitationen påverkar helt annorlunda.

Även påverkar på lagret påverkas annorlunda om disken är monterad - eller |, eller / för den delen.
Om man monterar disken / så blir belastningen på glidlagret snedbelastat.

Och det har ingenting med att plattan är rund eller inte att göra, det är helt enkelt gravitationen.

Hur stor skillnad gör det? Är den kanske rent av försumbar?
Jag vet inte, men ditt snack om fysikens lagar är inte riktigt relevant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Måste nu väcka en gammal tråd (jag vet fyfy)

Men mina hårddiskar är runt 30 och oftast någon grad under 30c. Är det skadligt?

Då kan du ju sänka fläkthastigheten en aning på någon fläkt som är nära diskarna. Kan du inte göra det enkelt så kan du nog vara lugn i alla fall. som sagt nånstans inom spannet 30-40 grader skulle jag påstå som OK.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

en disk klarar nog av både 40 och 45 utan problem men jag tror inte man ska överstiga 45 och är man under 40 så är det hur lugnt som helst

Visa signatur

Värdelöst, overdeligt, vad är skillnaden?