Konstig problem, fläkten snurrar och sedan stannar?

Permalänk
Medlem

Konstig problem, fläkten snurrar och sedan stannar?

Fläkten på min 3års gamla compaq med amd processor börjar snurra när man startar datorn i kanske 2-3 sekunder tills man får fram bios / start logo med "tryck f10 för att in i bio" och sedan slutar den !

Trodde att det var fläkten som behöver bytas ut men den fungerar och är inte begravd i damm..

Någon mer med liknande problem? Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt. Fläkten går igång vid start av datorn och sedan vid behov.

Permalänk
Medlem

Jag vet jag vet.. Men när fläkten inte startar efter att man har kört prime95 i 30min och datorn håller på att brinna upp när temperaturer går över 100c så är nått fel :/

Permalänk
Medlem

Då är det naturligtvis något fel, men så var ju inte Din problembeskrivning. Prova med en annan fläkt eller köp en ny.

Permalänk

är du säker på att den inte är begravd i damm??
kan vara så att nån tempgivare har lagt av..

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Har öppnat datorn och allt. Det lite damm som var där är borta, fläkten snurrar enkelt (dvs lagret är inte trasigt).

Det som återstår är tempgivare... Men hur ser sådana ut och i värsta fall, hur byter man ut de?