Problem, misstänkt SATA disk

Permalänk
Medlem

Problem, misstänkt SATA disk

Hej det är så att jag plockade ut mitt klockbatteri från moderkortet och stoppa tillbaka det, sen formaterade jag datorn. och här börjar problemet! Nu går det inte att starta Windows XP SP3

Jag har kan formatera disken, installera windows med cd-skiva, men sen när datorn startar upp efter windows installationen så får jag fram:

Verifyung DMI Pool Data ..........
Boot from CD:

NVIDIA Boot Agent, PXE-2.0 (build 082 v1.82)
Copyright (C) 2001 NVIDIA Corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation

Client MAC ADDR: 00 0C 76 39 D2 50 GUID: FFFFFFFF-FFFF-FFFF-FFFF-FFFFFFFFFFFF
PXE-E53: No boot filename recived

PXE-MOF: Exiting NVIDIA Boot Agent.
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

blir som att jag kan installera/formatera om windows om och om igen utan att få komma in i OS:et...
Jag misstänker att det har någonting med min hårddisk att göra, har provat att installera RAID drivare från XP skivan då jag bootar från den, genom att trycka ner "F6"

Jag har:
AMD Athlon K7N2 Delta
3000+

I BIOS står det att min DvD brännare är "master" för IDE, någonting där jag bör ändra på då jag plockat ut batteriet..?

Är tacksam för svar och förslag /Mvh Dennis

Visa signatur

Dennis

Permalänk
Medlem

Är hårddisken inställd som första boot alternativ? Det verkar inte som det från det du skriver, i och med att du tog ur batteriet nollade du bios och då vart säkert inte din hdd första boot alternativ.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Är hårddisken inställd som första boot alternativ? Det verkar inte som det från det du skriver, i och med att du tog ur batteriet nollade du bios och då vart säkert inte din hdd första boot alternativ.

Jag har ändrat boot listan att hårddisken bootar först men får samma problem, har ändrat så den bootar från skivan först så jag kunnat formatera, men som sagt ingen skillnad :/

Denna tråd bör nog ligga under "Forumindex > System > Stationära datorer (felsökning och köpråd) > Teknisk support och övriga trådar" ?

Visa signatur

Dennis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skwach
Jag har ändrat boot listan att hårddisken bootar först men får samma problem, har ändrat så den bootar från skivan först så jag kunnat formatera, men som sagt ingen skillnad :/

Denna tråd bör nog ligga under "Forumindex > System > Stationära datorer (felsökning och köpråd) > Teknisk support och övriga trådar" ?

Har du även valt vilken hårddisk den ska boota. Brukar finnas under en annan meny.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

löst!

Jag har löst "problemet" jag kopplade ur disken, starta datorn utan, sen starta jag med disken igen och tog bort den genom att trycka "ctr-F" ett meny alternativ som man kan kolla disken med.. där tog jag bort den och valde om den.. fick inte den menyn innan jag koppla ut den så att säga.. Tack för er tid!

Visa signatur

Dennis