Får (nästan!) bara ljud i främre högtalarna

Permalänk
Medlem

Får (nästan!) bara ljud i främre högtalarna

Kör med 4 kanaligt ljud (hö-vä/fram-bak) men har fått ett skumt problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Ljudet fungerar som det ska i alla fyra högtalare när jag spelar upp mp3:or med WinAmp, filmklipp med Media Player Classic och i diverse spel.

Men! Windows egna ljud + ljud från websidor (t.ex. youtube) spelas bara upp i främre högtalarna.

Ljudinställningarna är inställda på "Kvadrofoniska högtalare" och på "4CH högtalarläge" i Realteks egna settings (Gigabyte GA-EP35-DS3 moderkort med 7.1 ljud)

Tips på vad jag kan prova för att få det o funka?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Nu vet jag inte hur du kopplat in högtalarna men vill du ha samma ljud i alla fyra är det lättast välja stereoläge och köra med en sådan här adapter http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53252799

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Främre högtalarna.. går via "front speakers"
och bakre via "rear speakers"
inge konstigt med det.. och det funkar ju som det ska.... utom på det jag skrev ovan då...
så nån adapter behövs inte...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Det är ju inte normalt att allt ljud skall komma i alla högtalare hela tiden, det är ju inte det som är meningen med surroundljud. Därav den simpla lösningen med adaptern som jag skrev innan.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Så ljud från windows och webläsare kan aldrig spelas upp i bakre högtalarna menar du?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Så ljud från windows och webläsare kan aldrig spelas upp i bakre högtalarna menar du?

Nej det vet jag inget om, jag menar bara att det enklast är att köpa adaptern för då slipper du krångel med inställningar.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305