Permalänk
Medlem

Hjälp med partioner .

Hejsan.

Sitter och funderar på lägga in ubuntu och sedan köra XBMC vilket är ett mediacenter tillägg.

Hur som helst. Jag satt och funderade på om man kunde lägga in linux på en systempartion sedan resten av partionen ha som NTFS sen där kunna ha all film/musik etc? Och om det gick hur skulle jag få min NTFS disk till rätt storlek?
Sen hur hade ni delat disken för få det bra? Har en 500GB och systemet ska flyta bra och vill ha runt 450 gb kvar som ntfs .

Varför jag vill köra ntfs är just därför om man sedan ångrar sig om ett tag och vill byta operativ ska man lätt kunna tabort/formentera om systempartionen och lägga in win där så ska all musik finnas kvar på den andra partionen är det tänkt!

Jag vet hur man kan få en annan hårdisk med formatet ntfs läsbar. Men tror ni det skulle funka göra så som jag vill sen styra XBMC ska läsa all min musik / film ifrån ntfs partionen.

Hade vart sjukt tacksam med lite shysst rådgivning.

Mvh !

Permalänk
Inaktiv

Det är mycket möjligt, och mycket enkelt. Möjligen tidskrävande, då ändringar av partitioners storlek kan ta bra med tid. Linux har inga problem att läsa/skriva till en NTFS-partition, tack vare drivrutinen ntfs-3g som (i alla fall i Ubuntu) finns med som standard. Om jag har förstått rätt har du en enda partition nu? På 500 Gb? Boota upp en Ubuntu-skiva. I installationsprogrammet finns en riktigt bra partitionshanterare, där bör du kunna ändra storlek på partitionerna, precis enligt din tanke. Jag lämnar närmare instruktioner åt någon mer bevandrad, använder inte Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det är mycket möjligt, och mycket enkelt. Möjligen tidskrävande, då ändringar av partitioners storlek kan ta bra med tid. Linux har inga problem att läsa/skriva till en NTFS-partition, tack vare drivrutinen ntfs-3g som (i alla fall i Ubuntu) finns med som standard. Om jag har förstått rätt har du en enda partition nu? På 500 Gb? Boota upp en Ubuntu-skiva. I installationsprogrammet finns en riktigt bra partitionshanterare, där bör du kunna ändra storlek på partitionerna, precis enligt din tanke. Jag lämnar närmare instruktioner åt någon mer bevandrad, använder inte Ubuntu.

Tack för ett lite vettigt svar ! Har tänkt lite hur man skulle kunna göra.

Man delar upp partionen så man vill ha i ex windows. Får drygt runt 450gb i NTFS. Det resterande utrymmet lägger man bara tomt . Sen startar man ubuntu och kör via deras partionshanterare och lämnar ntfs partionen orörd. Visst måste det kunna gå ändra dem där sista 50 gb till att passa som systemdiskar?

Sen också en annan fråga. Hur är det bäst att styra upp diskarna i linux?
Rootdisken,swapen etc nån som kan ge lite tydligt hur ni hade delat för det ska funka bra?

Mvh !

Permalänk
Inaktiv

Det ska nog gå fint. Tänk på bara, man kan endast ha 4 primära partitioner. Övriga partitionär behöver läggas som utökade, tror jag det heter. Det märker du. Spara på dina primära bara

Angående hur man partitionerar: Det behövs inte mycket. En partition för systemet, en för swappen. Dock, för att förenkla lite, så kan man montera in fler partitioner på vissa ställen i systemet. Mitt ser ut som följer:

/ (root): 10 gb
/home/: 10 gb
/swap/: 2 gb
/home/Klav/Lagring: Resten

På detta sätt kan jag enkelt installera om systemet, men de flesta inställningar och configfiler finns kvar, i /home, så jag bara monterar den partitionen igen, så är allt kvar. Samma med lagrings-partitionen, såklart. Men om du nu är osäker på om du vill behålla systemet så kanske det är jobbigt att krångla till det med monteringspunkter... Som sagt, en / och en swap är allt du behöver. Swappen bör vara på 2 gb.

Permalänk
Medlem

Funkar bra att använda utökade partitioner också. Jag har hela min linuxinstallation på utökade partitioner på systemdisken och när jag startar upp datorn kommer grub upp där jag kan välja Linux eller windows.

Men som jag fattat det kan man bara använda maximalt 3 stycken primära partitioner om man ska ha utökade partitioner (eftersom de utökade partitionerna placeras inuti den fjärde primära partitionen).