Permalänk
Medlem

Uppdatering av minin?

Nu när macbooken har fått nytt grafik chip och lite annat smått och gått, borde inte minin få det samma? Vill köpa mig en mini och ha som HTPC, fast om en ny ligger runt hörnet känns det lite dumt. Har googlat lite rykten men inte hittat något färskt. Någon av er som sitter inne på något?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det spekuleras om att de kommer att lägga ner den. Men som alltid med Apple så vet man inte.

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra i så fall (inte kollat länken). Vill man ha en liten dator vill man ju gärna att den ska vara bärbar också. Vore bättre om Apple satsade på en stationär dator i mellansegmentet. Vet många som efterfrågar det som tycker Mac mini är för klen, Pro för dyr och iMac fel koncept.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

det har ju spekulerats länge både om att den ska uppgraderas och att den ska läggas ner.
den har ju inte uppgraderats på nästan 2 år eller nåt (kanske är ett år, inte helt säker).
så man tycker ju att nått borde ske snart.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ska den vara till HTMac (HTPC) så duger den bra som den är faktiskt
Den borde egentligen ha uppdaterats för länge sedan men inget verkar ju ske så vanliga tumregler runt vad som händer gäller tydligen inte
Men vänta tills den 11:e och se vad som händer då om det inte är så att du vill ha en bums.
Datorn var ju avsedd som ren "prova på att switcha utan att det blir dyrt" -dator när den kom. Det funkar den ju inte så bra för längre, men det verkar ju inte behövas längre heller, så syftet med modellen är väl lite ovisst...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Jag sitter med två stycken 24-tummare, tangentbord och mus för X antal tusenlappar. Windows-datorn som jag använder skall snart kastas ut och en Mac Mini vore en _perfekt_ efterföljare eftersom det bara är just en liten maskin och inget mer. Tyvärr säljs den nuvarande modellen till överpris och det ser inte ut som att de kommer att uppgradera den hårdvarumässigt heller.

Som ni förstår så är inte en iMac något alternativ för mig...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Nytt rykte om att den kanske kommer få sig en uppdatering ändå:
http://www.macrumors.com/2008/10/24/mac-mini-still-alive-new-...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Med Mac Mini handlar det ju mycket om Apple TVs framgång tror och tycker jag. När Apple TV börjar ordna upp sig och blir mer fullfjädrad HTPC kommer Mac Mini försvinna. Då har man:

Mac för:
Vardagsrummet - Apple TV
Skrivbordet - iMac
Proffsanvändaren - Mac Pro
De mobila - MacBook
De mobila proffsen - MacBook Pro

EDIT: Notera att man inte uppdaterat Mac Mini på 444 dagar i skrivande stund.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Med Mac Mini handlar det ju mycket om Apple TVs framgång tror och tycker jag. När Apple TV börjar ordna upp sig och blir mer fullfjädrad HTPC kommer Mac Mini försvinna. Då har man:

Mac för:
Vardagsrummet - Apple TV
Skrivbordet - iMac
Proffsanvändaren - Mac Pro
De mobila - MacBook
De mobila proffsen - MacBook Pro

EDIT: Notera att man inte uppdaterat Mac Mini på 444 dagar i skrivande stund.

Knappast, Apple ser inte mac minin som någon "HTPC", enl källor säljer mac minin riktigt bra och det är en stor anledning till varför de inte gjort speciellt mycket med den. Den är bra som den är nu, sen att den uppdateras med macbookens nyheter är ju en möjlighet.

Många företag köper mac minis som servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Knappast, Apple ser inte mac minin som någon "HTPC", enl källor säljer mac minin riktigt bra och det är en stor anledning till varför de inte gjort speciellt mycket med den. Den är bra som den är nu, sen att den uppdateras med macbookens nyheter är ju en möjlighet.

Många företag köper mac minis som servrar.

Det är precis det jag skriver.

De säger att Apple TV är ett hobbyprojekt och kommer så fortsätta vara en tid. Det jag tror och tycker i sambandet att när de sammanfogar egenskaperna hos Apple TV, med "kraften" från Mac Mini och därigenom gör "datorn för vardagsrummet" så kommer en (eller egentligen båda, ersatt av en ny produkt) att försvinna. Att ha kvar Mac Mini med motiveringen att många företag köper den som server är att kannibalisera sin egen marknad då Xserve finns där för det segmentet.

Men vi får se vad framtiden erbjuder. Mycket möjligt att det blir en "minor speed-bump" nu om man inte fixar ihop en mer kraftfull "vardagsrums"-lösning.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Får mini:n snäppet snabbare CPU och 9400m så köper jag en direkt och ersätter min gamla xbox vid projektorn. Kan inte bli bättre.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Minin är ju så dåligt uppdaterad att det känns mer prisvärt att köpa en macbook och köra helt och hållet med stängt lock.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk

2 eller 4GB Mini, med 9400m och fet HDD skulle inte vara fel

Permalänk
Medlem

en ny uppdaterad mac mini och sen plex http://mac.feber.se/art/133189/plex__ntligen_ett_mediecenter_... o man har en utmärkt HTPC

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Skulle kännas jävligt av om Apple lade ner en maskin som uppenbarligen är önskad fortfarande. Fast om de kom med en ny Cube skulle de få lägga ner Minin omedelbums för min del. Vacker sak, och kraftfull!

Permalänk
Medlem

Tror nog inte att dom lägger ner minin, men AppleTV skulle gärna kunna få lite mera funktioner, eller så en möjlighet att sätta linux på den. edit:linux tycks ju gå att sätta in på den...

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!