Söker du spellaptop? Titta här innan du skapar egen tråd.

Permalänk
Medlem

Letade runt på pricerunner efter billiga och bra speldatorer och hittade en som såg prisvärd ut, dock så vet jag inte något om grafikkortet Intel GMA 4500MHD, står inte ens minnesstorlek på det..
Även batteritiden 0 timmar undrar jag lite över.

http://www.pricerunner.se/pi/27-1157372/Baerbara-datorer/Fuji...

EDIT: hittade lite info om det nu och har redan svaret på frågan, att det verkar suga

Permalänk
Medlem

Grafik kortet får 11fps på CSS på 1280x1024 så det e inget spel grafik kort

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

bärbar dator

Hej,

Mycket bra tråd att läsa om man är på jakt efter en ny schysst laptop som jag med många andra är.
Jag hade tänkt mig att max lägga 10000 kr på en ny bärbar dator. Som många skriver får man helt klart mycket prestanda för pengarna om man väljer ACER 5930G. Har dock svårt att bestämma mig, ZEPTO har också nått nytt erbjudande som verkar bra (dock väldigt lång leveranstid, verkar det som).
Men vad tror ni om denna modell:

Asus X57VN - Pris 9750 kr

Allmänt
-TV-tuner Nej
Operativsystem
-Operativsystem Windows Vista Home Premium
Processor
-Hastighet 2.4 GHz
-Cache 3 MB
-Typ Penryn P8600
-Tillverkare Intel
Internminne
-Minnestyp DDR II - 800 Mhz
-Ram-minne /max 4096 MB
-Internminne 4096 MB
Hårddisk
-Hårddisk SATA 5400 rpm
-Hårddisk storlek 320 GB
Skärm
-Upplösning 1440x900
-Storlek 15.4
-Format Widescreen
Moderkort/Chipset
-Moderkort/Chipset Intel® PM 45
Grafikkort
-Grafikkort nVidia Geforce 9650M GT
-Minne 1024 MB DDR2
Ljud
-Ljudkort Azalia
Kommunikation
-Nätverk, inbyggt 10/100/1000
-Ir/IrDa Nej
-Bluetooth Ja
-WLAN 802.11b/g/n(draft)
-Modem Ja
-Minneskort läsare Ja
Anslutningar
-HDMI, Ut Ja
-Parallellport Nej
-USB/portar USB2/4
-Övr. anslutning 1 VGA, 1 SPDIF, 1 E-SATA
-FireWire® (IEEE® 1394) Ja
-Serieport Nej
-TV-utgång Nej
Drift
-Batteri 5200 mAh
Enheter
-CD/DVD DVD±RW DL
Övrigt
-Mjukvara Norton Internet Security 2007, mm
-Webkamera Ja
Processor
-Antal kärnor 2 st
Vikt 3 kg
Mått 44x375x269 mm

Tacksam för synpunkter!

/Mattias

Permalänk

Re: bärbar dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av msmatsve
Hej,

Mycket bra tråd att läsa om man är på jakt efter en ny schysst laptop som jag med många andra är.
Jag hade tänkt mig att max lägga 10000 kr på en ny bärbar dator. Som många skriver får man helt klart mycket prestanda för pengarna om man väljer ACER 5930G. Har dock svårt att bestämma mig, ZEPTO har också nått nytt erbjudande som verkar bra (dock väldigt lång leveranstid, verkar det som).
Men vad tror ni om denna modell:

Asus X57VN - Pris 9750 kr

/../En gigantisk spec/../

Tacksam för synpunkter!

/Mattias

Valde 5930 före den pga. att det är GDDR3 i 5930 och GDDR2 i den andra (grafikkortet).
Okej det är dubbelt så mycket minne (grafikkort) på den du menar men tror hellre på att ha snabbare mindre minne än mycket minne.
Okej den har snabbare ram och inbyggd blåtand samt 1GB mer minne men för 8500kr kan du få 5930 + Blåtandsminiadapter (kan ständigt ha i) samt 2GB ram.
Okej 9650 är en överklockad 9600 så 9650 är snabbare MEN jag vill se den prestandavinsten, "hur mycket" vinner du?

Båda har HDMI, eSata, 802.11n osv.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så är ett 9600m GT DDR3 snabbare än ett 9650m GT DDR2.
Fanns en längre diskussionstråd om detta på ett annat forum där exakt detta diskuterades och tester jämfördes.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Zepto laptops?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag erfarenhet av den Zepto där grafik och moderkortet gick sönder några veckor efter att garantin gått ut, bara efter ett år..
På sätt och vis är jag glad att jag fick chansen att samtidigt uppgradera till nåt bättre.
Så se till att köpa till extra garanti med Zeptos laptops.
Det är möjligt att de nya modellerna har längre livslängd, men det är inte kul att chansa och stå där med efter ett år men trasig dator som kostar lika mycket att laga som att köpa nytt...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vilka datorer med 9600 samt 9650 har GDD3 minnen? Snål som man är vill man ha så mkt som möjligt för sina slantar

Zepto verkar ha GDD3 på sina 9600 samt 9650
Acer 5930 verkar ha GDDR3
Någon som har koll på Qosmio f50 samt Asus x71VN som komplett snart får in?

Permalänk
Medlem

Ja Acer 5930 har DDR3 (har en sån själv, så jag har kollat).

Toshiba Qosmio f50 verkar bara ha DDR2 minne, iallafall enligt denna länk :
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/se/prod...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande Acer 5930G som gäller om man siktar på en okej bärbar dator under 10 000 kr som klarar av WoW och liknande spel utan de minsta lagg, film, musik etc.?

Finns det några bättre utmanare?

tack på förhand,

mvh spetsen!

Permalänk

Re: Re: bärbar dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Valde 5930 före den pga. att det är GDDR3 i 5930 och GDDR2 i den andra (grafikkortet).
Okej det är dubbelt så mycket minne (grafikkort) på den du menar men tror hellre på att ha snabbare mindre minne än mycket minne.
Okej den har snabbare ram och inbyggd blåtand samt 1GB mer minne men för 8500kr kan du få 5930 + Blåtandsminiadapter (kan ständigt ha i) samt 2GB ram.
Okej 9650 är en överklockad 9600 så 9650 är snabbare MEN jag vill se den prestandavinsten, "hur mycket" vinner du?

Båda har HDMI, eSata, 802.11n osv.

Så....snabbare CPU, snabbare grafikkort, mer minne, blåtand, högre upplösning på skärmen 1440x900 istället för usla 1280x800.
Allt detta för 1700:- extra.
Då slipper man dessutom en laptop som består till 99% av billig plast och blinkade/lysande lampor lite här o var och som dessutom känns som att den skulle gå i bitar om man skulle ta i lite för mycket när man ska vinkla upp skärmen.

Personligen kan jag inte se en enda anledning till att köpa en Acer 5930 än att man är dumsnål

Permalänk
Medlem

är 5930 värd att köpa nu på marknanden?

Permalänk
Medlem

Vadå billig plast ?
I princip alla laptops är väl gjorda av ungefär samma slags hårdplast.
Tycker datorn ser mycket snygg ut och ser absolut inte ut att hålla på att riskera att falla i bitar.

Grafikkortet är dessutom som sagt inte sämre utan verkar vara en bit bättre.

Snabbare CPU är dock sant, liksom att blåtand saknas.

Angående upplösningen så hade jag 1440x900 på min förra laptop vilket iallfall jag känner är fullständigt onödigt om man har en 15 tums skärm. Skillnaden i praktiken blir mycket liten. Dessutom så orkar ändå inte grafikkortet riktigt med om man ska köra nya spel på höga upplösningar.
Hade det varit frågan om ett 8800m GTX så hade det varit en annan sak.

För min del hade det enda attraktiva i den 1700 kr dyrare datorn varit processorn, men jag tycker inte ett det motiverar den stora prisskillnaden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikminne finns i Hp´s datorer, tex dv7-1095? Gddr2 eller Gddr3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristus
Vilket grafikminne finns i Hp´s datorer, tex dv7-1095? Gddr2 eller Gddr3?

enligt prisjakt.se Gddr2.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag tror förresten inte att det går att byta till DDR3 i 5930g, iallafall står det i manualen på ett ställe att det är DDR2 som passar. Någonstans läste jag också att om DDR2 passar så går det inte att trycka in DDR3 minne.

Dock står det som sagt i Sandra Sisoft under "supported memory types" DDR2 och DDR3, så det hela verkar lite motsägande.
Så, TheSwede, jag skulle akta mig för att beställa DDR3 minne till den.
Fast det kanske redan är gjort ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tja!

Hur står sig en Acer 6920G med Ati Mobility Radeon HD3650 med 512 MB i spel? Vad för kända spel kan den klara av?

Kolla länk: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/60172?opendocum...

Mvh: Krille

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk

Tjena!

Är det någon som har koll på till vilka av datorerna över 10000:- som det finns möjlighet att beställa en dockningsstation? Alltså en "station" som all kringutrustning ska vara kopplad till så att man sedan bara kan koppla in datorn i stationen för att ansluta till alltihop.

Permalänk
Medlem

ska man köpa 5930??
e det den bästa datorn för 8000?

Permalänk

Precis fått min Asus X57Vn! Kan medela att det är en helt underbar dator. Väldigt tyst, blir sällan varm och bra prestanda. Kan spela senaste tomb raider på högsta grafik inställningar utan lagg och quake 4 på ultra high och det flyter på hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Har mer eller mindre bestämt mig för en Acer Aspire 5930G nu, mycket med hjälp av denna tråd!

Hur är det med kylningen och sådär? Om man ska spela rätt nya spel ett tag, har en kompis som säger att det fungerar mindre bra på laptops. Erfarenheter eller råd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Toshiba Qosmio F50 9600m GT 512mb kanske passar i 10-12000 klassen

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=362207

Riktigt trevlig maskin

Micke

------------------

www.alienware.se

Även fast man skriver .se så kommer man till Storbritannien. Man kan däremot välja Sverige lite längre upp. Priserna blir dock i Euro € ... Menmen, inget man kan göra åt

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olabola
Har mer eller mindre bestämt mig för en Acer Aspire 5930G nu, mycket med hjälp av denna tråd!

Hur är det med kylningen och sådär? Om man ska spela rätt nya spel ett tag, har en kompis som säger att det fungerar mindre bra på laptops. Erfarenheter eller råd?

Kylningen på 5930G verkar mycket bra, speciellt om man jämför med min kraschade Zepto.
Fläkten är tämligen tystlåten även efter ett bra tags spelande och datorn verkar hålla sig sval.
På min Zepto brände man sig verkligen på luftutblåset om man spelat en stund.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

¨Tänker nog också skaffa en 5930! den verkar fett bra!
men har den ingång till surround ljud? fuderar på att köpa det med!

svar av den erfarne tack!

Permalänk

Funkar Acer Aspire 5930G-733G32MN till fallout 3

Jag letar efter en ny dator och tyckte att Acer Aspire 5930G-733G32MN verkade shysst!

Dock är frågan om det kommer gå att spela Fallout 3 på denna dator?

Datorns prestanda är:

Intel core 2 duo P7350 2 GHz - 45nm - 1066 MHz FSB - 3 MB Cashe

3 GB DDR2 - 667 MHz

nVida GeForce 9600 GT, 512 MB dedikerat minne

1280 X 800 uplösning

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Var håller Ati hus?

Var och varannan laptop verkar ha grafikkort från nvidia, var är modellerna med:

Ati Mobility Radeon HD 4850
Ati Mobility Radeon HD 3870

Permalänk

Jag var länge inne på att köpa en Acer 5930, men så blev det inte.
Jag la till 1500kr. Fick större skärm, högre upplösning, mer ram-minne, bluetooth, bluray, snabbare cpu, snyggare dator.... men sämre grafikkort.

Sämre grafikkort, men mycket annat som är bättre.

Det blev en Sony Vaio VGN-FW21E.

Jag är nöjd som fan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svampen78
Jag var länge inne på att köpa en Acer 5930, men så blev det inte.
Jag la till 1500kr. Fick större skärm, högre upplösning, mer ram-minne, bluetooth, bluray, snabbare cpu, snyggare dator.... men sämre grafikkort.

Sämre grafikkort, men mycket annat som är bättre.

Det blev en Sony Vaio VGN-FW21E.

Jag är nöjd som fan!

Synd på grafikkortet som i jämförelse är ganska svagt. Jag själv är sugen på en ersättare till min gamla stationära burk och Acern ligger ju fint pris- och prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristus
Var håller Ati hus?

Var och varannan laptop verkar ha grafikkort från nvidia, var är modellerna med:

Ati Mobility Radeon HD 4850
Ati Mobility Radeon HD 3870

MSI verkar ha en på gång med 4850. Tror även de har med 3870(50) på g.

I MSI GT725 finns iallafall 4850. Hoppas det äntligen kan komma något vettigt pris/prestandta kort till bärbara...
Länk MSI GT725
Gick i samma funderingar och detta var iallafall den enda jag kunnat hitta. Har inte letat så djävulskt dock...

Kan väll passa på att fråga om AMD har något vettigt på gång på processor fronten till bärbara? Vill helst köpa AMD...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
Då hade jag tagit Qosmion pga bäst grafikkort och mer strömsnål processor än acerns. Ingen bluray dock men det intresserar mig inte så mycket (spelar roll för prisjämförelsen kanske). Dessutom högre chans att kunna spela på native upplösning, och 1440x900 på 17 tum funkar för mig även i windows-miljön.

Svår att få tag på tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlaXouT
Har Qosmion och kan bara säga positiva saker om den. Dock har den utgått ur Toshibas sortiment nu.. Det kommer en annan istället med 9800m gtx kortet (X300-13O). Märkte att det stod att X300-11S hade ddr2 minne på prisjakts hemsida vilket är fel. Ska vara ddr3. 3Dmark06 resultat på min Qosmio 7982.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
Jasså minsann den har utgått? Trodde den var ganska ny. Personligen tycker jag det är synd för en laptop med 9800m GTX lär hamna på mer än vad jag är villig att betala.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlaXouT
Jo inte fick den va länge i rampljuset Båda qosmio X300 modellerna har nu 9800m GTX kortet vilket drar upp dom rejält i pris.. Vet inte vad den nya modellen kommer ligga i pris.. Den har tydligen en intel core duo 2,8 processor, dubbla hårddiskar och högre upplösning på skärmen.

Eftersom vi pratade om Qosmio X300-11S tidigare i tråden (2008-12-04) och att den skulle utgå kan det vara värt att notera att det finns många som har den i lager plötsligt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330401

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |