Microsoft vägrar ge bort Windows Mobile

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vägrar ge bort Windows Mobile

Mjukvarujätten Microsoft vägrar ge ut operativsystemet Windows Mobile gratis, trots att konkurrenterna satsar på andra affärsmodeller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såklart dom ska ta lite , jag är inte förvånad, men dock så förstår man ^^
Hoppas man får lite mer då da.

Permalänk
Medlem

Ballmer är en traditionell bakåtsträvare och protektionist, vad annat kan man vänta av en förvaltare för världens för närvarande största mjukvaruföretag.

Dessutom är Microsoft svaga på tjänster, så självklart försöker de framhålla att det är i själva mjukvaran bruksvärdet sitter och inte i tjänsten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Som mobiltillverkare hade jag nog känt mig mer trygg hos Microsoft än att använda googles OS eller att bli utlämnad till en konkurrents.

Permalänk
Medlem

Men som användare känner man sig mer trygg med ett öppet OS, vilket gör att man kanske hellre _köper_ en sån oavsett vad vissa tillverkare tycker att man bör köpa.

Tjänsteleverentörerna kanske tycker att det är lättare att skapa tjänstelösningar som följer öppna standards vilket kan göra att "öppna" mobiler kan komma att erbjuda fler/bättre tjänster.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Men som användare känner man sig mer trygg med ett öppet OS, vilket gör att man kanske hellre _köper_ en sån oavsett vad vissa tillverkare tycker att man bör köpa.

Tjänsteleverentörerna kanske tycker att det är lättare att skapa tjänstelösningar som följer öppna standards vilket kan göra att "öppna" mobiler kan komma att erbjuda fler/bättre tjänster.

Inte alls säkert att användarna känner sig mer trygga med "öppet OS". Finns en hel del erfarenheter när nybörjare med Linux försöker få hjälp och support med operativsystemet men blir idiotförklarade. Nej Linux etc. är ju bara till för en liten "elit" som vill pilla med sitt eget.

Jag säger inte att Microsoft är perfekta men de idiotförklarar inte kunder som behöver support på programvaran i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu pratade vi ju inte Linux, utan främst Android och Symbian och jag har inte hört att de som anväder/kommer att använda dessa lösningar är företag som är kända för att "dissa folk".

"Öppet" är inte samma sak som ett gäng Linux-nördar som chattar över irc med ingen annan än klubben för inbördes beundran.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

"Öppet" är inte samma sak som ett gäng Linux-nördar som chattar över irc med ingen annan än klubben för inbördes beundran.

Det är just den bilden jag har av dem! Fast du har ju rätt i det du skriver.

Permalänk
Medlem

Nej Linux etc. är ju bara till för en liten "elit" som vill pilla med sitt eget.

Är det därför som sjukt många servrar använder GNU/Linux? <.<

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Nej Linux etc. är ju bara till för en liten "elit" som vill pilla med sitt eget.

Är det därför som sjukt många servrar använder GNU/Linux? <.<

Trodde det framgick rätt tydligt vilka det var jag syftade på? Vanliga privatpersoner som idag använder Windows men funderar på att gå över till Linux. (Ska återgå till ämnet nu).

Har aldrig testat Windows Mobile faktiskt. Symbian är helt ok. Dock så väljer jag inte mobiltelefon efter vilket operativsystem det har.

Permalänk
Medlem

Annars är ju serverexemplet något som stöder din tes om att det är för en elit.
Det är ju oftast en elit som är ansvarig för servrar...

Permalänk

Är det bara jag som tycker den är likt PSP'ns operativsystem^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det är tre olika affärsmodeller... inte svårare än så. Alla dessa affärsmodeller har ju sina fördelar. Skulle ju vara Nokia och planen att massa människor ska göra program till just deras OS. Den affärsmodellen har en tendens att bli lite moment 22.

I slutändan kommer den som levererar bäst telefoner vinna. Funktionerna på telefonerna är sällan begränsade av OS utan snarare av tekniken i telefonen. Avsaknad av GPS etc...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Vad googles planer går ut på är ju rätt självklart. Eftersom de finansieras av reklam så torde det bli sådant i Android också. Kanske inte precis i själva operativsystemet, men i webbläsaren (chrome) och andra internetbaserade funktioner.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk

Klart de skall ta betalt för det om det har kostat pengar att utvekla.

Permalänk
Avstängd

Bara bra att Microsoft inte ger bort Windows Mobile, det gör att andra konkurrenter kan växa sig fram.

Menar Microsoft att Nokia inte har någon anledning till att utveckla Symbian? Det är en av det största mobiltelefontillverkarna, så självklart vill de ha en bra plattform.
Nokia planerar även att släppa Symbian som open source.

Det är mycket bättre att köra Google Android som baseras på den öppna Linux plattformen, för då kan de ändra, optimera, etc mycket mera. Dessutom blir det billigare.

Framtiden för Nokia's Symbian plattform och Google's Android plattform ser väldigt ljus ut.

Permalänk
Medlem

Står litegrann i Ny Teknik om detta. Internet i allmänhet och mobiler i synnerhet börjar nu närma sig en smärre revolution med allt snabbare uppkopplingar. Det verkliga värdet ligger mer och mer i olika tjänster och inte produkten i sig. Och för att kunna designa tjänster som folk vill ha behöver man data. Mycket data. Den som säger att kunskap är makt kommer få mer och mer rätt i den närmaste framtiden. Google har sedan länge fattat detta med exempelvis skräddarsydda annonser.

Iaf så kommer Google få tillgång till omåttliga mängder data allteftersom mobilerna blir mer och mer avancerade. Kameror, gps och olika sensorer genererar data som potentiellt kan användas för olika tjänster eller säljas vidare.

Att Nokia köpte upp Symbian och gjorde det Open Source kan mycket väl vara relaterat till hotet från Google.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mer skeptiskt till windows mobile än t.ex. symbian. Det räcker att jag kör windows hemma och på jobbet, känns inte som jag har någon anledning att ha det på mobilen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Nej Linux etc. är ju bara till för en liten "elit" som vill pilla med sitt eget.

Är det därför som sjukt många servrar använder GNU/Linux? <.<

har du varit inne på gentoo forumet någongång ?

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Windows Mobile är bra, iaf 6.1 som jag har på min Touch Pro, man kan ju göra ALLT

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Om man betalar för WM så kan man ställa krav och försöka få MS att fixa buggar och features..

kör man android eller symbian så kan man utan problem fixa buggar och feature själv utan att vara beroende av ballmar..

Visa signatur
Permalänk

Har den gamla htc tornado som funkar klockrent flashad till wm6,1 och som Fire_Ice sa så kan man göra ALLT och lite mer

Permalänk
Medlem

"Microsoft _vägrar_ ge bort Windows Mobile"

Alltså? Vad håller ni på med? Vad försöker ni säga? Ska det här bli någon ny kärringblaska eller försöker ni konkurrera med kvällstidningarna?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade blivit otroligt förvånad om M$ verkligen skulle öppna upp källkoden. Tänk Nordkorea...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk

Vilken klassisk Britt/Amerikanare Steve Ballmer är! Man behöver inte tjäna pengar på allt! Man kan göra saker utan att ta betalt också!

För fan Steve Ballmer, kom med något vettigt istället för att klaga på andra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vilken klassisk Britt/Amerikanare Steve Ballmer är! Man behöver inte tjäna pengar på allt! Man kan göra saker utan att ta betalt också!

För fan Steve Ballmer, kom med något vettigt istället för att klaga på andra...

??

Tror du google och Nokia håller på med välgörenhet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
"Microsoft _vägrar_ ge bort Windows Mobile"

Alltså? Vad håller ni på med? Vad försöker ni säga? Ska det här bli någon ny kärringblaska eller försöker ni konkurrera med kvällstidningarna?

Låter nästan inte bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Operativsystem för så kallade smarta telefoner kommer idag främst från fyra olika leverantörer: Microsoft, Nokia, Apple och Google.

Kanske jag är helt fel ute men just nu finns det väl inte en enda mobil som kör google´s Android ute på marknaden va?

Jag vet! HTC´s G1 (Dream) kommer snart och många andra tillverkare jobbar på egna Android-nallar, och vi är många som har stora förhoppningar på Android, mig inräknad.

Men jag tycker det är lite missvisande att nämna google som en av de stora leverantörerna av operativsystem till mobiler. Jag hoppas det blir så i framtiden, men vi är inte där än.

Permalänk
Medlem

Telefonen såg ju i allafall ut som som 80-talet i repris...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vilken klassisk Britt/Amerikanare Steve Ballmer är! Man behöver inte tjäna pengar på allt! Man kan göra saker utan att ta betalt också!

För fan Steve Ballmer, kom med något vettigt istället för att klaga på andra...

Du kan inte ha läst företags ekonomi, allt handlar om att ha den bästa produkten till det bästa priset. så man måste ta betalt för allt.
I google`s fall är det nog reklam, och i nokias fall är det nog kvaliten på mobilerna den är skit nu förtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Är det bara jag som tycker den är likt PSP'ns operativsystem^^

Tänkte precis samma sak:)

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb