Electronic Arts stäms för kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

Electronic Arts stäms för kopieringsskydd

Spelgiganten Electronic Arts har hamnat i blåsväder efter en ny typ av kopieringsskydd i spelet Spore. Nu kan företaget få försvara systemet i rätten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Äntligen får man se lite aktion mot DRM-idioti. Snacka om att skjuta sig i foten då de som drabbas är de som KÖPER spelet, piratkopierade versioner är ju fritt från sån här jävla skit. Hur fan tänker de egentligen? Vill de locka fler människor till de illegala piratkopiornas värld?

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Jag vill inte stoltsera med det men jag är en hängiven pirat, men Spore var en av dom spelen som jag verkligen skulle köpa, hade förbokat det och kände mig faktiskt lite nöjd, för bra spel förtjänar pengar.

Men när jag fick höra det där om DRM (Som även Mass Effect hade/har och även det ett spel jag avbeställde) så avbeställde jag och drog hellre ner piratversionen så jag slipper oroa mig ifall jag har "activations" kvar eller inte efter någon formatering eller 3.

Tragiskt att VI som slutkunder ska behöva betala för att vi kanske har viljan att vilja göra rätt ifrån oss.

Tycker inte dom lämnar mycket till val. Istället för att hänga på i framtiden är dom fast i stenåldern.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Skitbra. Hoppas det förbannade Electronic Assholes åker dit så det skriker om det. De satte samma skit i Crysis Warhead så jag blev riktigt förbannad när jag upptäckte detta efter köp.

Fattar inte att de inte inser att dessa hårdtag är misstag som bara straffar dem, får dem att se ut som idioter medans hackarna som knäcker skydden blir hjältar för insatsen. Jag kan helt enkelt inte begripa hur EA tänker. De lär knappast tjäna mer på skydden inkluderade än utan. Speciellt inte med det faktum att Sporesskyddets negativa publicitet sprider sig snabbt över forum/bloggar och försäljningen därefter går ner när folk inte vill köpa det.

"Don't hate your customer and force them to buy, embrace them and offer them something they want!"

Permalänk

Va ju samma skit med Bioshock, max installera 5ggr. sålde mitt exemplar så fort jag fick reda på det. ska dom hållas på så är det ju inte konstigt att fler börjar ladda ner.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Skitbra, om det går igenom..
Kan dom inte passa på att stämma EA för att förstöra hela spelmarknaden också?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

" Den grupp som står bakom stämningen kräver inköpspriset på 49,99 dollar tillbaka, plus en ospecificerad summa som plåster på såren."

Kom igen nu det är ju USA. Mjölka EA på mer pengar än så dom har råd med det.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Vore otroligt om de inte inser att de förlorar mer i försäljningssiffror på sådan här skit och publiciteten det medför än på folk som piratkopierar. Men man upphör ju aldrig att förvånas, så de kanske inte fattar..

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

bästa idag?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Själva osynliga programmet tycker jag bara är löjligt att folk hänger upp sig på, dom visste ju att det inte skulle gå installera mer än 3 gånger så något måste ju hålla koll på det...

Men stämm på hårt bara, så vi slipper detta ifall man vill installera om datorn lite extra ofta utan att kunna sluta spela.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Bra.

EA förtjänar all skit dom kan få. Det enda den idiotiska begränsningen gör är att drabba slutkunder. Ta barnfamiljer, som kanske vill ha spelet på 2 datorer. En av datorn kraschar/man väljer att avinstallera. Det kan ju gå lite upp och ner för barn... Sen ska man installera det igen och får därefter inte installera någon mer gång? Helt ofattbart.

Permalänk
Medlem

EA ger sig på de som köper spelet lagligt och betalar med pengar och inte de som piratkopierar, helt sjukt.

Förövrigt tycker jag EA är för "industrialiserad" nuförtiden, de spottar ut spel som om det vore en korvfabrik , Need for speed serien ett ytterligt exempel.

Kvalitet framför kvantitet och där är blandannat blizzard långt framme med spel som Diablo och Starcraft.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Dom tog ju faktiskt bort installationsgränsen i Bioshock.
Kan bara hoppas på att dom gör det till Mass Effect också för jag köpte faktiskt det spelet men det har fortfarande en installations gräns på fem tror jag vilket är synd för Mass Effect tycker jag är ett VÄLDIGT bra spel.

Kan ju bara hoppas på att dom tar bort skiten precis som dom gjorde till Bioshock.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Kan ju bara hoppas på att dom tar bort skiten precis som dom gjorde till Bioshock.

Nu var det dock 2k games som var publisher för bioshock, dessa kanske lyssnade på kritiken och gjorde något åt problemet. EA är ökända för att skita i kritik. Att de gör samma kovändning som 2k games tvivlar jag på.

Permalänk

Det är ju rätt så uppenbart varför dom har detta skydd. Det är knappast för piratkopieringen för till och med EA inser nog att detta är helt verkningslöst. Nej anledningen är givetvis begagnatmarknaden och ingen annan. Denna marknad är betydligt mer kostsam för EA eftersom den innebär ett bortfall av inkomst. Till skillnad från piratkopieringen där personen som laddat ner kanske köper spelet så är detta helt klart inget som kommer hända om någon köper det begagnat och när någon köper ett spel i andra hand så får EA inte en enda krona från dom.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus

Kvalitet framför kvantitet och där är blandannat blizzard långt framme med spel som Diablo och Starcraft.

Blizzard knows the way of the samurai. Alla deras spel är kvalitet, och bevisligen ger kvalitet kvantitet.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Det är ju rätt så uppenbart varför dom har detta skydd. Det är knappast för piratkopieringen för till och med EA inser nog att detta är helt verkningslöst. Nej anledningen är givetvis begagnatmarknaden och ingen annan. Denna marknad är betydligt mer kostsam för EA eftersom den innebär ett bortfall av inkomst. Till skillnad från piratkopieringen där personen som laddat ner kanske köper spelet så är detta helt klart inget som kommer hända om någon köper det begagnat och när någon köper ett spel i andra hand så får EA inte en enda krona från dom.

Det där är jag verkligen tveksam till. Tittar man på GAME och EB Games så har de knappt någon begagnat marknad för PC spel alls. Pratade med säljaren på EB Games (borås) om det och enligt honom beror det på att det helt enkelt är för lätt att bränna av sig en kopia och sedan sälja spelet. Jag tror de dragit samma slutsatts i USA.

Även om USA är stämningarnas förlovade land är detta possitivt. En stämning oavsett hur korkad den än är ett tydligt sätt att markera att det här fungerar inte som ni tänkt. Jag själv blev också blåst på Crysis warhead. Varningstexten för "nätuppkoppling krävs" är såååå liten... Nu har man lärt sig den läxan i alla fall. Får hålla någgrannare koll på vilka titlar som har sånna här virus installerade i fortsättningen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jäkligt lamt med alla dessa spel som kräver nätuppkopplig !

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Det är ju rätt så uppenbart varför dom har detta skydd. Det är knappast för piratkopieringen för till och med EA inser nog att detta är helt verkningslöst. Nej anledningen är givetvis begagnatmarknaden och ingen annan. Denna marknad är betydligt mer kostsam för EA eftersom den innebär ett bortfall av inkomst. Till skillnad från piratkopieringen där personen som laddat ner kanske köper spelet så är detta helt klart inget som kommer hända om någon köper det begagnat och när någon köper ett spel i andra hand så får EA inte en enda krona från dom.

Det verkar inte vara helt otroligt.
Eller så gör man som Microsoft gjorde med gamla "Age of Empires" att de skriver in i EULA att det är emot licensreglerna att sälja spelet vidare. Detta upptäckte jag när jag skulle sälja det spelet till en handlare som köpte in gamla spel.

Lysande affärsidé!!
Att tvinga oss konsumenter att alltid köpa nytt. Det kan väl alla företag använda.
"Nej du måste köpa en ny volvo för 300000, du begår ett lagbrott om du köper en bil begagnad" eller göra såsom EA: saken slutar fungera när den byter ägare.

Ganska otroligt vad vissa företag pysslar med....

Permalänk
Medlem

Jävla idioter.. blir trött på sånna här typer

okej, visst - ge de sina 50 dollar tillbaka, men vafan ska de med "plåster på såret till"?!?! har de fått men för livet ?! NEJ.

hoppas de förlorar i rätten och att deras rättegångskostander blir astronomiska .

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Jävla idioter.. blir trött på sånna här typer

okej, visst - ge de sina 50 dollar tillbaka, men vafan ska de med "plåster på såret till"?!?! har de fått men för livet ?! NEJ.

hoppas de förlorar i rätten och att deras rättegångskostander blir astronomiska .

Jag vet inte om detta kommer som en nyhet, kanske det gör...

det "plåster på såren" är mer "nu EA gör inte om detta, det kommer kosta er för mycket pengar... igen"

de kan försöka kontrollera marknaden med bra spel istället för andra mer suspekta sätt...

jag tycker faktiskt detta är lysande

/Daniel

Permalänk

Att folk inte köper deras spel utan istället tankar ner dom, minskar ju inte direkt EA´s börs, bara minskade vinster. Förlorar gör dom däremot på rättegångar:)

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk
Medlem

Deras spel deras vilja, om ni inte gillar det så köp inte spelet.

Jag vet inte om jag gillar det eller inte, men om jag inte gillar det så avstår jag från att köpa spelet för att protestera. Jag springer inte omkring och är grinig i alla fall.

Men ja, denna gömda installering "om det nu är så" ska stå i licensavtalet "om det inte gör det" eller berättas om tydligare i såna fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

"På den amerikanska webbutiken Amazon har Spore i skrivande stund fått 2 995 användarbetyg. Av dessa ger 2 565 personer spelet betyget ett av fem, troligtvis på för att demonstrera sitt missnöje med kopieringsskyddet."

Mer troligt är nog att spelet suger. Spelet är inte i närheten av det som utlovats och visats upp tidigare.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

ingen som reagera på att det extra programmet är OMÖJLIGT att avinstallera?
hur i h*lvete kan detta vara? typ ett rootkit?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
Jag vet inte om detta kommer som en nyhet, kanske det gör...

det "plåster på såren" är mer "nu EA gör inte om detta, det kommer kosta er för mycket pengar... igen"

de kan försöka kontrollera marknaden med bra spel istället för andra mer suspekta sätt...

jag tycker faktiskt detta är lysande

/Daniel

Problemet med ditt "lysande" koncept är att folk stämmer varandra och företag till höger och vänster för att chansen finns att bli rik.

Självklart behövs ett större skadestånd för att det skall kännas i plånboken även hos jätteföretag, men de borde göra så att Spore-köparen får en liten slant och sedan får den stora delen av EA:s böter gå till en brottsofferfond eller nåt liknande. Skulle stoppa en hel del "ambulance chasers" om inte annat.

Duck,
Japp.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
ingen som reagera på att det extra programmet är OMÖJLIGT att avinstallera?
hur i h*lvete kan detta vara? typ ett rootkit?

Den är bara svår att hitta, securom filmappen läggs bredvid mappen där spore sparar spelfilerna.. typ savegame.

Jag väntar fortfarande på att EA ska fixa megabuggen =

Exception info]
date: 09-26-08
time: 01.20.35
type: ACCESS_VIOLATION reading address 0x00000004
<- är inte det för OS?

Och en liten string dom glömt kvar =

[Instruction data]
00fc75c4 => DasmX86Dll.dll not found.
<- spelet använder sig inte utav det, men det kan göra att spelet kraschar lite spontant ifall spelet anropar efter debugger

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

EA kommer sätta samma skit i Red Alert 3 när det släpps nästa månad.

Permalänk
Medlem

Kollar lite på Deamontools här. Securom kan tydligen bypassas enkelt. Stor mening att inkludera ett knäckt kopieringsskydd med nya spel?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.