Permalänk
Medlem

slutgiltig version av gigabyte x58

inte någon värsting kylning men värt att notera vad de säger:

"It was interesting to note that the non-final heatsinks you see on this board were plenty enough to keep the chipsets cool whilst in load operation. We asked one of the engineers about the temperature and thinking that the chips would probably get rather hot, the engineer said not really. Whack on a whopping big heatpipe cooler on and we think it will definitely run super cool – perfect for overclocking."

http://www.tweaktown.com/news/10195/gigabyte_shows_us_final_d...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tänkte bara fråga om det är samma sak med detta kortet. Det sägs ju att det inte är lönt att köpa X38/X48 om man inte ska köra Crossfire, att det då är bättre att köpa P45, sen att P45 klockar bättre också. Kommer det att gälla samma sak med X58? Att det endast är lönt att köpa det om man ska köra Crossfire? Kommer P45 att klocka bättre än X58?

Sen verkar det som om att man kan köra med rätt mycket RAM med detta kortet. Dock såg jag inte på den länken hur mycket det kortet stödjer. Sen en sak till som är bra med att det finns så många slots är ju att man kan ha minnena längre ifrån varandra, vilket innebär att de körs svalare.

Jag hade problem innan med att köra 4x1GB moduler just för att det blev för varmt. 2x2GB räcker ju gott och väl, då kan man ha de en bit ifrån varandra. Dock verkar det kortet bara stödja DDR3-moduler.

/Mvh sedde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Tjenare!

Tänkte bara fråga om det är samma sak med detta kortet. Det sägs ju att det inte är lönt att köpa X38/X48 om man inte ska köra Crossfire, att det då är bättre att köpa P45, sen att P45 klockar bättre också. Kommer det att gälla samma sak med X58? Att det endast är lönt att köpa det om man ska köra Crossfire? Kommer P45 att klocka bättre än X58?

Sen verkar det som om att man kan köra med rätt mycket RAM med detta kortet. Dock såg jag inte på den länken hur mycket det kortet stödjer. Sen en sak till som är bra med att det finns så många slots är ju att man kan ha minnena längre ifrån varandra, vilket innebär att de körs svalare.

Jag hade problem innan med att köra 4x1GB moduler just för att det blev för varmt. 2x2GB räcker ju gott och väl, då kan man ha de en bit ifrån varandra. Dock verkar det kortet bara stödja DDR3-moduler.

/Mvh sedde.

Till att börja med så kan vi ju säga lycka till med att köra en Nehalem i en P45-bräda eller vice versa, en C2D/Q i en X58-bräda.

Nehalem har trippelkanalig minneskontroller, därför antalet minnesplatser.
Finns en drös med information om Nehalem om du söker, t.o.m. här på Sweclockers.

(Jag kör 4x2GB och har inga problem med det.)

Edit: X58 tillverkas med 65nm process, inte 90nm som X38/48, samma som P4x/G4x.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

alla nya x58 kommer bara stödja stödja ddr3 bara för att Core i7 processorerna inte stödjer ddr2 då minneskontrollern är inbyggd om jag inte har fått det fel? men ska bli ricktigt nice å se sen hur överclockning med intels nya processorer kommer att bli =P hoppas inte att volten på processor och minnen skulle vara samman satta på något sätt att det ska sätta stopp för överclockning men återstår väll å se ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tobbe Nukem: Okej, har inte läst något allsom Nehalem typ
Så man kan inte köra med en C2D på X58?

Vad kommer detta Gigabyte-kort kosta då? Som sagt, inte läst något alls om Nehalem.

Ha det!

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

korten lär kosta minst 2500 i början samt den billigaste cpun kommer ligga runt 2500 + ddr3 kostnad om man inte redan har det.

Man kan inte köra 775 prollar med x58 nej.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Okej, ja det är lite väl dyrt tycker jag. Men kommer som sagt efter hand sänkas i pris.
Men ska bli roligt att se hur den presterar när folk här på sweclockers börjar köra med den.

/Mvh sedde.