Apple uppdaterar Ipod

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Ipod

På ett pressmöte avslöjar Steve Jobs Apples uppdateringar av de välkända musikspelarna i Ipod-serien. Det handlar dock inte om några större förändringar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Re: Apple uppdaterar Ipod

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Shuffle 2 GB kostar 429 kronor och Shuffle 1GB 619 kronor.

Nån som skrivit fel priser eller?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Fyfan för Ipod sämre ljud får man leta efter. taskigare design och kvalitet hittar man fan inte ens på gekås.

Alla som tycker IPOD är skit kan gå in på http://anythingbutipod.com/

Permalänk
Citat:

Shuffle 2 GB kostar 429 kronor och Shuffle 1GB 619 kronor.

Lite lustigt att den större är billigare. Förväxling kanske?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Shuffle 2 GB kostar 429 kronor och Shuffle 1GB 619 kronor.

Är det inte tvärtom?

Skönt att man inte köpte en Nano förra veckan då
Blir en om en vecka typ

/D

EDIT: Lite sen kanske

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
Fyfan för Ipod sämre ljud får man leta efter. taskigare design och kvalitet hittar man fan inte ens på gekås.

Alla som tycker IPOD är skit kan gå in på http://anythingbutipod.com/

Håller totalt med om ljudkvalitén, att köpa en Ipod är som att köpa svindyra märkeskläder där enda skillnaden är märket och priset.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Vilken tur att Touch får en högtalare så ännu flera personer kan spela musik på tunnelbanan... yay!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
Fyfan för Ipod sämre ljud får man leta efter. taskigare design och kvalitet hittar man fan inte ens på gekås.
[/url]

Töntigt!!

Bara för att det finns dom som har bättre ljud betyder det inte att ipod har kasst ljud. Det där om designen håller nog inte många med dig om i världen, gissa varför apple säljer i drivor. Kvalitetsproblemen är inte större än jag haft på andra märken.
Om dom är värda pengarna får man väl avgöra själv.
Är kvalle viktigast så kör man inte med mp3 överhuvudtaget.
Är design vikitgast så är dom en medtävlare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Håller totalt med om ljudkvalitén, att köpa en Ipod är som att köpa svindyra märkeskläder där enda skillnaden är märket och priset.

Den där liknelsen var väl inte särskilt träffande? Med tanke på vad man får är väl inte apples spelare inte mycket dyrare än andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Håller totalt med om ljudkvalitén, att köpa en Ipod är som att köpa svindyra märkeskläder där enda skillnaden är märket och priset.

tack!!! du gav mig nyss en gnista hopp för mänskligheten.

Permalänk
Medlem

Den riktigt stora anledningen till att köpa en Ipod är väl att den defacto är standard bland kringutrustning, skall man köpa en dockningsenhet av någon form så är det helt enkelt Ipod som gäller. Samma sak gäller befintliga dockningsenheter i bilar tex, skulle istället personligen gärna se en standard för detta som gör att man kunde välja i stort sett vilken mp3/mediaspelare som helst.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Man köper inte iPod för ljudkvalitén. Håller med om att det finns spelare som låter mycket bättre men är ändå nöjd med min ipod touch. Använder kalandern, alarm, kalkylatorn, anteckningar m.m. en hel del. Ljudet duger, sitter man på bussen hör man inte skillnad ändå för allt annat ljud och när jag är ute och går lyssnar jag mest på podcasts och så länge man hör vad de säger så är jag nöjd där. Ska jag ha ljudkvalité så lyssnar jag hemma på en riktig anläggning inte på en bärbar spelare.

Lite avundsjuk på att nya touch för högtalare, visst är det irriterande när folk spelar musik genom dem men skulle vara jävligt bra för att få högre ljud på alarmet, man kan missa en del saker för man inte hör det om man håller på med annat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Aha, där kom sanningen fram om apple

Hemstaden San Fransisco och regnbågens alla färger (samt svart och vitt)

VAD VAR DET JAG SA

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

tjusigt ^^

men jag är nöjd med min Vita 16gb Iphone ^^

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Färgrant värre det här. Ge mig ett gäng i varje färg så slipper jag pantone skalan på jobbet. Designen var helt ok men jag hade hellre sett en fortsättning på G3 med skärmen horisontelt.

Nu när det är apple relaterad tråd låter jag en bild säga mer en tusen ord.

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen är inne på Ipod nr 7 nu. Och vi båda är väldigt nöjda med dom. Älskar min lilla shuffle, får plats överallt.
Sen att ljudet inte är super, men det är mp3 format vi snackar om. Det ÄR inte lika bra som hemma. Sen duger det gött på spårvagnen. ;-P

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat Apples musikspelare. Jag gillar verkligen inte ljudkvalitén i deras iPod's. Min flickvän har en och jag gillar verkligen inte ljudet, oavsett om jag lyssnar med Creative HQ-1700 (favoriten), Porta Pro, Shure E2C...

Nu vet jag inte om dessa nya ipod's har en equalizer som man kan justera manuellt. Men min flickvän's har inte det. Bara taskiga förinställda.

Tacka vet jag Iriver T60.

http://www.youtube.com/watch?v=B8H29jU8Wrs

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Blir ännu mer sugen på en Touch när jag ser detta. Hur cool som helst och verkar finnas en del roliga spel.

Tyvärr gick den bort när jag valde mp3-spelare förra gången pga medioker ljudkvalitet. Själv tycker jag att ljudkvaliteten är viktig och tillhör t.ex. dem som inte ens överväger att köra med de billiga medföljande hörlurarna.

En bra kodad MP3-fil i hög bitrate är mycket svår eller omöjlig att skilja från originalet. En kass uppspelningsenhet kan däremot vem som helst höra skillnad på. Fattar inte hur man kan köpa en MP3-spelare för flera tusen kronor och i princip strunta i ljudkvaliteten.

Permalänk

Hatar verkligen den nya designen, helt klart en av de värsta Apple kommit med.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller borde inte de två sista bilderna byta plats med varandra?

Permalänk
Medlem

Genuis-funktionen verkar helt slumpa låtar i min musiksammling, lite meningslöst

Hur funkar den för er?

(föresten, måste vi göra det här till en diskussionsstråd om ipod är bra eller dålig, är j*@£gt less på dom)

Permalänk

apple är coola, det är som en sekt. Lite plågsamt när alla börjat kalla mp3 spelare för ipods. (men mp3 är ju inte så mycket bättre iofs) Men jag kan förstå det, folk vill väl slippa välja mellan konsumtionssamhällets 700 mp3 spelare. Folk får hyfsad kvalitet till ett hyfsat pris och blir inte lurade. Deras hd spelare är ju den mest prisvärda mp3 spelaren på marknaden.

Har man inte tungdrivna värstinglurar låter ljudet bra, men mina kräver mer att köra med. Många vanliga människor gillar iTunes, jag tycker bättre om en gaffel i ögat. Men apple fenomenet är ändå intressant och roande som samhällsstudie.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux

Själv tycker jag att ljudkvaliteten är viktig och tillhör t.ex. dem som inte ens överväger att köra med de billiga medföljande hörlurarna.

Vem tusan överväger att använda dem, då? Jag är väl halvnoga med ljudkvalitet (men inte petig nog att de flesta spelarna inte duger), men att köra med kassa hörlurar? Aldrig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Genuis-funktionen verkar helt slumpa låtar i min musiksammling, lite meningslöst

Hur funkar den för er?

Gissningsvis så kommer den ju bli mycket bättre när folk börjar använda den. Nu vid starten har de ju ingen större mängd data att gå på, och hela funktionen bygger ju på att lära sig vad olika användare gillar.
Men, ja, igår kväll (30 minuter efter lanseringen!) var den lite väl. Testade på en av de lugnare låtarna jag har, dock av Opeth (som även spelar death metal) och fick fram ett par rätt tunga låtar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Genuis-funktionen verkar helt slumpa låtar i min musiksammling, lite meningslöst

Hur funkar den för er?

(föresten, måste vi göra det här till en diskussionsstråd om ipod är bra eller dålig, är j*@£gt less på dom)

den funkar faktiskt över förväntan, inte klockers men helt ok. en rolig grej om man vill lyssna på lite blandad musik i samma genre

Permalänk
Medlem

Kan man ha vilka mp3or som helst på en ipod?

Går det köra APE och FLAC format???

Funderar på att köpa.

Permalänk
Medlem

Testade iTunes 8 igår och geniusfunktionen fungerar hyfsat.
Inga större förändringar så jag kör på med min 16Gb Touch ett tag till, är sjukt nöjd med den. Angående ljudkvalitet så har jag inget att klaga på. Även om det skulle finnas någon apparat som ger bättre ljudkvalitet så är jag nöjd med den nuvarande och de resterande fördelarna med iPod gör att jag inte letar efter någon annan apparat.

Bristande komponent- och ljudkvalitet är uppenbarligen inget som påverkar konsumenterna så det kanske inte är så allvarligt som vissa vill få det att framstå som? Enligt keynoten hade Apple 73.4% av marknaden

Hade velat se en uppdaterad 30" cinema display men det får väl vänta

Edit: typo

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

En annan sak som jag inte gillar med iallafall nano är hur den marknadsförs. Tex när generation 3 kom så var deras slogan "en liten ipod med en stor tanke" och den nyheten man fokuserade på var att den kunde spela upp filmer. Då vill jag påpeka att när den kom så hade:

nanon 65000 färger, Cowon D2 för samma pris hade 16 000 000

Nanon hade en 2" skärm, D2 hade en 2.5" skärm med högre upplösning men ändå samma storlek och pris (pga touchskärm och därmed inget behov av ett styrnav)

Nanon hade kanske 20timmars musikuppspelande och 3 timmars videouppspelande enligt spec, D2 hade 55 timmars musik och 10 timmars video

D2 kunde köra podcasts

D2 hade löjligt bättre ljudkvalite och manuell eq vilket inte nano hade

Det jag menar är att om det hade kommit två grafikkort i samma prisklass och den ena hade varit bättre än den andra så hade de flesta köpt den bättre så jag förstår inte varför det ska få vara tvärtom i mediaspelarbranchen bara för att den ena heter Ipod.

Edit: Till dom som säger att iPod är ett bättre alternativ på grund av kompabiliteten så vill jag säga att inte en enda som jag känner använder någon iPod exclusive produkt. De flesta använder inte några av iPods tillbehör men för de som gör det så är väl den bra, annars inte.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk

Orange for the win!

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Det jag menar är att om det hade kommit två grafikkort i samma prisklass och den ena hade varit bättre än den andra så hade de flesta köpt den bättre så jag förstår inte varför det ska få vara tvärtom i mediaspelarbranchen bara för att den ena heter Ipod.

Edit: Till dom som säger att iPod är ett bättre alternativ på grund av kompabiliteten så vill jag säga att inte en enda som jag känner använder någon iPod exclusive produkt. De flesta använder inte några av iPods tillbehör men för de som gör det så är väl den bra, annars inte. [/B]

Inte alla tar med sig sitt grafik kort som "accessoar" när man går ut på stan. Sedan rör det ju sig om Svensson som inte har något direkt koll på vad dom köper, men tänk också på att Intel leder grafik kort försäljningen inte direkt några prestanda monster och inte nVidia eller AMD med sina värsting kort =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Inte alla tar med sig sitt grafik kort som "accessoar" när man går ut på stan. Sedan rör det ju sig om Svensson som inte har något direkt koll på vad dom köper, men tänk också på att Intel leder grafik kort försäljningen inte direkt några prestanda monster och inte nVidia eller AMD med sina värsting kort =D

Tycker att min D2 är ganska stilren.
Dessutom så snackade jag om saker i samma prisklass vilket inte Intelgrafikkretsar och ATI/Nvidia ligger i.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)