Burken totalhänger sig när kollar film/spelar

Permalänk
Medlem

Burken totalhänger sig när kollar film/spelar

Men suck. Vad är problemet nu?

Datorn funkar till synes felfritt i windows (xp) så länge jag surfar och liknande. Men när jag kollar på film - avi/mpeg med mediaspelaren eller tex youtubefilm i firefox... då kan datorn hänga sig fullständigt när som helst. Allting på skärmen fryser och datorn svarar inte. Det är bara att starta om datorn.

Testade att köra några spel och de hänger sig direkt under uppstart på liknande sätt.

Har inte för mig att jag installerat ngt speciellt... Har kollat virus & adware.

Har varit så här några veckor och nu orkar jag inte längre. Vad tror ni? Mjukvara eller hårdvarufel?

Fridens!

Permalänk
Medlem

um.. kanske lite långsökt men har du koll på att inget blir för varmt i datorn.
Uppspelning av film samt spel belastar lite mer än vanligt surfande.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på det, men det sker så snabbt. Spelen kraschar efter några sekunder. Till och med ett lir som Baldus gate 2...

Permalänk
Hedersmedlem

Damm i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Damm i burken?

Blåste ur datorn riktigt ordentligt, men det hjälpte tyvärr inte!

Permalänk

Kör en virusscan, kan vara något lurt även om det är långsökt. Jag skulle även ladda in default settings för såväl bios som grafikkort. Kan mycket väl vara någon inställning som är fel.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som ett problem med grafikkortet, troligen mjukvarurelaterat. Har du senaste drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

skulle kunna vara nätagget som ligger "på gränsen" till va det klarar av och när du då börjar belasta gfx (som slukar rätt mkt) så borde det iofs inte reagera med att frysa utan snarare totaldö, men man vet aldrig. Har du möjlighet skulle jag prova med först ett annat gfx, om problemet kvarstår med annat nätagg.
Lycka till och återkom om du hittar någon ny info

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
skulle kunna vara nätagget som ligger "på gränsen" till va det klarar av och när du då börjar belasta gfx (som slukar rätt mkt) så borde det iofs inte reagera med att frysa utan snarare totaldö, men man vet aldrig. Har du möjlighet skulle jag prova med först ett annat gfx, om problemet kvarstår med annat nätagg.
Lycka till och återkom om du hittar någon ny info

Det är ett bra tips, men en youtubefilm belastar nog inte grafikkortet tillräckligt mycket för att gå över en ev. gräns för agget!
Det är inte omöjligt att nätagget är problemet, bara extremt långsökt!

Trådskaparen: Vad har du för nätagg? Uppstod problemet i samband med omformatering, byte av hårdvara eller installation av nåt speciellt?

Permalänk
Medlem

ladda ner typ riva tuner eller speed fan och kolla vilken temp du har.
jag hade det där problemet på min förra dator - jag kunde surfa och så men om jag startar wow så hinner jag komma in i spelet och sen startar den om. problemet var att grafikkortet var 100c + grader jag köpte en ny fläkt, satte det på grafikkortet och sen funkade det

Visa signatur

Q6600 @ 2.4 GhZ | Geforce 8800gt | 3 gb ram | Skrivbord: Saitek Cyborg | Mus: A4 750F Gaming Mouse | Musmatta: Steelseries Qck Pro Gaming | Logitech Z-2300 | Win 7

Permalänk
Skrivet av Pender:

Men suck. Vad är problemet nu?

Datorn funkar till synes felfritt i windows (xp) så länge jag surfar och liknande. Men när jag kollar på film - avi/mpeg med mediaspelaren eller tex youtubefilm i firefox... då kan datorn hänga sig fullständigt när som helst. Allting på skärmen fryser och datorn svarar inte. Det är bara att starta om datorn.

Testade att köra några spel och de hänger sig direkt under uppstart på liknande sätt.

Har inte för mig att jag installerat ngt speciellt... Har kollat virus & adware.

Har varit så här några veckor och nu orkar jag inte längre. Vad tror ni? Mjukvara eller hårdvarufel?

Fridens!

har oxå problem med att se filmer på tuben? vad kan fela egentligen? flmer vlc går bra, spela spel går bra men ej ppå tuben o dess filmer?

Visa signatur

Vista 32, Crossair 650 w, Asus M4A77, Radeon 5770. Cpu AMD Phenom ll x4 955, 3 mb ram.
Tack för du försöker hjälpa mig!