Googles webbläsare kan hota privatlivet

Permalänk
Medlem

Att de tar del av vad man skriver i sökfältet kan man väl förstå även om jag inte gillar det men att de förbehåller sig rätten att publicera allt man skriver och gör känns ju helt sjukt. Så om jag skulle använda Chrome för att skriva detta inlägg så äger de rätten att använda mitt inlägg eller om jag skriver en blogg så kan de kopiera den och säga att det är deras. Låter helt sjukt. Tänker inte använda nån All your bases are belong to us webläsare. Inte för jag hade tänkt byta ändå för ser ingen anledning att inte använda Firefox 3 och så finns Opera och Safari också så känns som det redan finns gott om webläsare, fattar inte varför google ska in i det men de vill ju in i allt numera och folk kommer nog använda det för att google är ett så pass känt namn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teleportation
Ja att ha 1 webbläsare för varje sak man gör låter ju jättekul

En till varje sak sa jag inte, hur ofta betalar du räkningarna från datorn? att trycka på ikonen Firefox är inte det mest belastande enligt mig.

Permalänk
Medlem

Men google kan ju dra sig i svansen...

Kunde man inte få välja att ha deras "service" eller inte när man installerade webbläsaren? :S

Usch...

Permalänk
Medlem

-LÄS GÄRNA HELA DET HÄR INLÄGGET-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Att de tar del av vad man skriver i sökfältet kan man väl förstå även om jag inte gillar det men att de förbehåller sig rätten att publicera allt man skriver och gör känns ju helt sjukt. Så om jag skulle använda Chrome för att skriva detta inlägg så äger de rätten att använda mitt inlägg eller om jag skriver en blogg så kan de kopiera den och säga att det är deras. Låter helt sjukt. Tänker inte använda nån All your bases are belong to us webläsare. Inte för jag hade tänkt byta ändå för ser ingen anledning att inte använda Firefox 3 och så finns Opera och Safari också så känns som det redan finns gott om webläsare, fattar inte varför google ska in i det men de vill ju in i allt numera och folk kommer nog använda det för att google är ett så pass känt namn.

Bara att den är väldigt snabb, ser snyggt avskalad ut, är lätt att använda, kör varje flik i en egen process för att skydda från krascher, har ett "inkognito" mode etc..

Men det är väl bara onödigt.

Permalänk
Medlem

Ja, det står samma sak i alla deras TOS typ. Det är mest formalia som jag förstår.
Jag är inte orolig, så jag fortsätter använda Chrome så länge.....Toksnabb! Väntar bara på att man ska kunna modifiera utseendet på den bara - tycker den är lite oslimmad med sina stora ikoner och text.,.,.,.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Nej de går inte.. Testade på tjejens dator. Usch :S.

Vart var du inne? Aftonbladet?

Permalänk

Läskigt! Det var faktiskt min första tanke när jag hörde att Google lanserat en egen webläsare!
Med tanke på hur mycket trafik idag som går till google analytics, utan användarens vetskap, så vore det väldigt märkligt om det inte skickades ännu mer användarinformation om användaren utnyttjar Googles egna browser.
Tror förvisso inte att Google använder informationen på ett sätt för att "sätta dit" användare, utan mer för att hålla koll på vad som sker på nätet.
Nä, Firefox it is and Firefox it will always be.

Visa signatur

GA-EP35-DS3 ~ Intel Core 2 Duo E8400 ~ Corsair 2048MB XMS2 EPP ~ Corsair 1000w PSU ~ ATI Sappire HD4850 ~ Western Digital 500GB ~ HP w2207h ~ Vista Home Premium

Permalänk
Medlem

[Ironi]
- Spela roll, det är ju google det handlar om! [SlutIroni]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Haha sluta innan du gör bort dig.

Han gör inte bort sig alls. Båda sakerna är precis lika harmlösa... Vissa blir livrädda för FRA andra för Google.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att byta bort FF3.

Och nej, det går inte att surfa utan Adblock.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Snälla goda sweclockare, kolla denna bild:

Som in ser på bilden så kan man inaktivera skickningen av användarstatistiken, och om ni sen läser i det blåmarkerade området i googles sida så kan ni läsa lite till där.
Verkar som om man kan inaktivera det, eller?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Chrome verkar inte riktigt komma överens med flash på min dator. Youtube har dött 3-4 gånger redan. Sedan funkar inte mitt scroll-hjul som det ska. Men det är ju bara en beta så det fixas väl.

Det som är positivt är snabbheten måste jag säga, särskilt att starta det. FF måste stå och tugga några sekunder medan Chrome hoppar igång direkt. Dock så har jag svårt att leva utan Adblock Plus och därför får väl FF leva vidare ett tag till.

Permalänk
Avstängd

Va väl en ganska självklarhet att Google skulle göra nåt sånt här? Själv håller ja mig till Firefox.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Tror nog att minst hälften som klagar på att google hotar privatlivet även har facebook...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det jag har tänkt på hela tiden. Snart kommer det ett land som heter GoogleWorld som istort sätt har världeherravälde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dythzer
Jag blir så trött på vissa människor. Varför är ni så in i helvete egoistiska och rädda att ni tror att google, ett av världens största datorföretag, skulle använda just DIN information för att göra något dumt? Ni fattar väl själv att de använder all information och sökningar för att förbättra för användaren själv (sökmotorn, funktioner i chrome osv.).

Jag säger inte att dom gör det. Jag säger att dom har möjligheten att göra det och det skrämmer mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

11.4 You confirm and warrant to Google that you have all the rights, power and authority necessary to grant the above licence.

Jag kan inte tolka ovanstående på annat sätt än att man bryter mot Googles EULA om man ger dem "Content" man själv inte har copyright för. Har man inte själv copyright på "Content" kan man ju inte heller skänka vidare denna till Google.

Gäller alltså att inte tex googla en exakt låttext för den äger man inte. Blir rätt sjuka konsekvenser. Tveksamt om en såndär EULA har någon som helst rättslig betydelse iofs.

Permalänk
Medlem

Ni kan vara lugna, så länge ni inte håller på med några dumheter.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Liknande skrivelser blev det när facebooks bilduppladdningsavtal granskades. Jag har dock inte hört en enda fall där facebookgrundarna utnyttjat andras bilder. (Det visade sig senare att MySpace har ett liknande avtal...)

Nu kommer Chrome att skicka historik, men jag tror knappast de kommer utnyttja det på ngt annat sätt än att just som de säger - anpassa material och reklam till dig, ngt som inte jag har problem med. Jag är övertygad om att det inte kommer missbrukas då hela google skulle gå omkull då.

Alla som tryckt på "skicka felrapport" när windows kraschat, skickar ju också information.

Youtube kommer ju ihåg vad du sett för typer av filmer och från vilka kanaler och presenterar liknande filmer på förstasidan, jag tycker bara det är bra.

Dessutom borde inga svenska bry sig om trafik som skickas, FRA är ju värre på alla sätt.

EDIT: jag har inga källor och jag har inte läst hela tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dythzer
Jag blir så trött på vissa människor. Varför är ni så in i helvete egoistiska och rädda att ni tror att google, ett av världens största datorföretag, skulle använda just DIN information för att göra något dumt? Ni fattar väl själv att de använder all information och sökningar för att förbättra för användaren själv (sökmotorn, funktioner i chrome osv.).

Känns skönt att inte vara ensam i mitt resonemang. Håller med dig i allt du säger.

Permalänk
Medlem

http://www.readwriteweb.com/archives/does_google_have_rights_...

Citat:

"The wording on Chrome's TOS is very similar to the TOS of Google Docs, which caused a similar outcry in Aug 07. At the time a Google Docs rep replied in our comments: "As we state in our terms of service, we don't claim ownership or control over your content in Google Docs & Spreadsheets, whether you're using it as an individual or through Google Apps. Read in its entirety, the sentence from our terms of service excerpted in the blog ensures that, for documents you expressly choose to share with others, we have the proper license to display those documents to the selected users and format documents properly for different displays. To be clear, Google will not use your documents beyond the scope that you and you alone control. Your fantasy football spreadsheets are not going to end up shared with the world unless you want them to be."

Där har ni svaret!
Alltså, de använder INTE din information och publicerar den INTE.

Sluta oroa er!

Om du någonsin använt Google, Gmail eller nån annan av deras tjänster har ni "varit med om samma sak".

Varför sprida sånt dåligt rykte för Google?

Jag hoppas vi slipper fler inlägg om att de tar din info etc etc, det bevisar bara att folk inte läser tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Hoho, respons på upptäckten jag gjorde?!

Citat:

[...]När du väljer att godta en föreslagen sökrfråga eller webbadress som anges i webbadressfältet skickas texten du skrev in samt tillhörande förslag till Google. Annan personlig information, till exempel ditt namn, e-postadress eller Google-kontots information skickas inte.

Det är ju bara att inaktivera det

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Lär ju aldrig komma någon adblocker till Chrome i alla fall. Då google tjänar på annonser.

Så jag håller mig till FF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Liknande skrivelser blev det när facebooks bilduppladdningsavtal granskades. Jag har dock inte hört en enda fall där facebookgrundarna utnyttjat andras bilder. (Det visade sig senare att MySpace har ett liknande avtal...)

Nu kommer Chrome att skicka historik, men jag tror knappast de kommer utnyttja det på ngt annat sätt än att just som de säger - anpassa material och reklam till dig, ngt som inte jag har problem med. Jag är övertygad om att det inte kommer missbrukas då hela google skulle gå omkull då.

Alla som tryckt på "skicka felrapport" när windows kraschat, skickar ju också information.

Youtube kommer ju ihåg vad du sett för typer av filmer och från vilka kanaler och presenterar liknande filmer på förstasidan, jag tycker bara det är bra.

Dessutom borde inga svenska bry sig om trafik som skickas, FRA är ju värre på alla sätt.

EDIT: jag har inga källor och jag har inte läst hela tråden

Det går inte riktigt att jämföra Google och FRA. Google är ett privat företag vars affärside är att sälja riktad reklam, FRA är en militär underättelsetjänst, en representant för svenska staten och ett verktyg för att upprätthålla statens våldsmonopol inom landet och för att försvara landet mot yttre hot.

Jag försvarar inte FRA-lagen men blanda inte ihop det med Google.

Permalänk

riktigt snabb är den iaf

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Inaktiv

Jo google vill sätta adverts överallt, så relavanta som möjligt (så att folk klickar på dem) vilket är denna informations användning.

Permalänk
Medlem

Ähh mer "skit", har precis gått in Opera så det blir nog inget byte för mig iaf.

Permalänk
Medlem

mähhhhhhhh!! Jag som tyckte det var så snabbt och bra! Huhu. Kan ingen kompilera eget och lägga upp då

Permalänk
Medlem

Visste väl det skulle va rena skitet.. gör färdigt gmail som är i beta än alla år rofl och inte komma ut med en fjollig webläsare som inte tillför ett smack.

Permalänk

läser inte googel alla tempfiler? och nu när IE8 kommer så blir d inga temp filer, så gör dem en egen webläsare som läser allt

Visa signatur

ÐeviL