Tips på amd moderkort + bildskärms fråga

Permalänk
Medlem

Tips på amd moderkort + bildskärms fråga

Ska nu beställa delar till mitt första datorbygge, men undrar om gällande
moderkortet.

-Tänkte uppgradera till 45nm quad processor(när de kommer)
-Pröva klocka litegranna(aldrig gjort det tidigare så något extremt lär det inte bli)
-Antagligen köpa ett 4870x2 grafik kort eller ett 4870 och uppgradera
till crossfire senare.

Så något relativt framtids säkert tips är välkommet.

Sen funderade jag, hade tänkt använda min tv som spel monitor.
En 46 tums full hd lcd.
Men har sett att ingen pratar om det här, att använda sin tv att lira pc spel på. Är det några nackdelar jag inte känner till? I så fall vilka?
Eller har det nånting med upplösningen att göra?
Kan man köra klonade skärmar med crossfire?(vet inte varför men har fått för mig att det inte går).

Alla tips om moderkort är välkomna och svar om skärm frågor.

Permalänk
Medlem

Två grymma moderkort till AM2+ serien är ASUS M3A32-Deluxe/Wifi eller Gigabyte GA-MA790FX-DS5. Om du nu är ute efter deras 45nm serie så får du vänta på moderkort tyvärr då de inte släppt några än.

Ett 4870 X2 är ju såklart bättre än 2st 4870 om du ska köra på tyngre upplösningar. Jag har dock inte hört någonting om att det är dåligt på något sätt att spela på sin TV. Det är väl isåfall kanske att pixlarna blir lite större med tanke på storleken på TV:n.

Lycka till

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men blir det inte en ny moderkorts standard vid lanseringen av Bulldozer plattformen.
De kommande 45nm processorer som förhoppnings vis kommer före jul
av vad jag förstått tillhör väl inte den.
Eller har jag fått allt om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Kommer inte Bulldozer år 2010? Har för mig det. 45nm CPUerna har ju fått kodnamnet "Deneb" och kör väl då antagligen på en socket som kallas AM3. Jo, Deneb kommer förhoppningsvis inom kort men man vet väl inte exakt antar jag.

Jag skulle gissa att då AMD släpper Bulldozer så är de redan nere på 32/22nm.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200