Radeon HD 4800 ger AMD klirr i kassan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Skulle vara jätteintressant med en graf över hur många marknadsandelar AMD/ATI & Nvidia har haft på den diskreta grafikkortsmarknaden sedan säg år 2000. På så sätt skulle det vara lättare att följa hur det går för företagen ur ett historiskt perspektiv.

Har googlat utan givande resultat, om någon annan lyckas får denna gärna dela med sig.

Har för mig att innan 8800gtx och HD2000 serien kom ut så hade ATI ungefär 48% av marknaden och Nvidia 52%. Av diskreta grafikkort dvs.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Med tanke på nVIDIAs strul med deras senaste kort (i stort sett alla kort sedan 8800GTS 640/320) som är defekta så känns det som ett rimligt antagande att AMD säljer fler kort fram över. Nästa kort blir helt klart ett 4870 för min del, mycket bang for the buck.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt att ati tar igen på nvidia. Nu måste bara AMD komma igen lite på cpu marknaden också.

Permalänk
Avstängd

Härligt AMD!!!.Visste att dom skulle komma tilllbaka.Dax för en ny AMD rigg nu då =).Kör både Intel och AMD och Nvidia så kalla mig inte för intel fanboy,amd fanboy eller nvidia fanboy hehehe =P....

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Inaktiv

Minns när jag köpte mitt Creative Geforce 2 GTS för 3600. Onekligen har priset gått åt rätt riktning för oss konsumenter sedan HD 4800-serien kom. Annars hade ju folk fått betala 6k+ för sina GTX280. Nu visar det sig igen att konkurrens är bra för oss konsumenter. Nvidia-fans borde ju bli glada över att ATi släpper en Nvidia-dödare då detta medför att priset på Nvidiakort sänks till en mer rimlig nivå.

Permalänk
Avstängd

ati hade nytta av amd´s uppköp med andra ord.

trevliga kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mums blir nog ett 4870 X2 till min trevliga HTPC, frågan är dock om jag ska ha en Quad core 6600 eller om jag ska köra på en Dual Core 8400 hmm inte många saker som drar nytta av quad i dagsläget. Många saker talar för en 8400 i 4Ghz istället för en Quad i 3Ghz hehe.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

skärpning med nyheterna här på sweclockers! Mur många liknande nyheter finns det inte som denna?
O folk skriver exakt samma saker i nyhetskommentarerna, lite enformigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
skärpning med nyheterna här på sweclockers! Mur många liknande nyheter finns det inte som denna?
O folk skriver exakt samma saker i nyhetskommentarerna, lite enformigt...

Vad är problemet med nyheten? Det här är en sida för teknikintresserade och desto oftare det kommer nyheter desto bättre. Har inte läst någon liknande nyhet på SC som denna.

Du kan ju knappast styra vad folk skriver, sålänge det inte är allt för OT eller otrevligt språk så är det väll aldrig fel att yttra sig? För övrigt kan du gärna tipsa SC om nyheter om inte dessa duger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vasalopp med tre deltagare. Stabilt mannen!

Men döh, han menar ju att ATI klättrar på procentstegen.

Sen räknas inte intel i dessa sammanhang, INSTICKSKORT (eller något i den stilen:P) räknar de här. Ati gick från 30% till 40%, de klättrade altså 10 procentenheter.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt kul.
Har alltid använt ATI i mina datorer, varför vet jag inte. Kanske för att det gått mindre bra för dom.
Hur som helst, kul att det äntligen börjar gå bättre för dem. Mitt 4870 funkar perfekt! Stor skillnad mot tidigare X1800GTO ^^

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
fint nu börjar ati klättra ifrån nvidia.
blir nog att sponsra ati själv med ett 4870 eller nått snart

Klättra ifrån? Snarare klättra ikapp.

Men jag får hoppas att AMD inte sabbar detta nu, vi konsumenter behöver konkurrens. Nu väntar ja ivrigt på vad Intel har att bjuda på.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Mums blir nog ett 4870 X2 till min trevliga HTPC, frågan är dock om jag ska ha en Quad core 6600 eller om jag ska köra på en Dual Core 8400 hmm inte många saker som drar nytta av quad i dagsläget. Många saker talar för en 8400 i 4Ghz istället för en Quad i 3Ghz hehe.

4870X2 i en HTCP?! Vore det inte bättre med nått passivt kylt för ~800kr? Eller du kanske ska ha den till spel med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hmm...låter som vi borde starta heja på Nvidia snart.

Haha, ja det var ju så synd om AMD ett tag.

För övrigt tycker jag ATI har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är mer än imponerad faktiskt. De har lanserat en serie grafikkort som presterar ruskigt bra för priset.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nvidia är fortfarande mycket "rikare" som företag än vad AMD/ATi är. Det är väll det som är viktigt om vi vill ha konkurens i fortsättningen också, Nvidia har ju trots allt råd att förlora någon generation, för AMD/ATi var/är det knapert. Tror dock inte det räcker med 4xxx serien för att råda bot på det.

Får hoppas AMD/ATi lyckas bra med även nästa serie grafikkort. Tror den generationens grafikkort kommer att bli väldigt lika varandra. Nvidia går väll över till 55nm och GDDR5 tills dess.

OT: Spelar det någon roll om jag köper ett 4870 och sätter det på en PCIe 1.0 plats istället för 2.0?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Nvidia är fortfarande mycket "rikare" som företag än vad AMD/ATi är. Det är väll det som är viktigt om vi vill ha konkurens i fortsättningen också, Nvidia har ju trots allt råd att förlora någon generation, för AMD/ATi var/är det knapert. Tror dock inte det räcker med 4xxx serien för att råda bot på det.

Nvidia gick just med förlust, glöm inte det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_ OT: Spelar det någon roll om jag köper ett 4870 och sätter det på en PCIe 1.0 plats istället för 2.0?

Den där frågan har besvarats 55007 gånger...

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
[B]Nvidia gick just med förlust, glöm inte det.

[/B]

Mycket tack vare deras defekta G9x kretsar. AMD/ATi är knappast ikapp finansiellt tack vare det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Den där frågan har besvarats 55007 gånger...

Ett "ja" eller "nej" hade funkat mycket bättre.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
OT: Spelar det någon roll om jag köper ett 4870 och sätter det på en PCIe 1.0 plats istället för 2.0?

Nej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vasalopp med tre deltagare. Stabilt mannen!

Yo yo yo homie. Man kan gemföra det med mycket, stavhopp, gocart och elefanter. Stabilt va?

Men ati leder vasaloppet just nu.

Permalänk
Medlem

Re: Radeon HD 4800 ger AMD klirr i kassan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
[...] Varken AMD eller Nvidia är dock i närheten av Intels försäljningssiffror.

Ja men om man bara räknar diskreta grafikkort, som vi swec'are är mest intresserade av, så lär Intel ligga i botten väl? Har aldrig sett ett diskret grafikkort från intel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Ja men om man bara räknar diskreta grafikkort, som vi swec'are är mest intresserade av, så lär Intel ligga i botten väl? Har aldrig sett ett diskret grafikkort från intel.

Då har du glömt i740 från intel.

http://www.thg.ru/graphic/19980427/print.html

Permalänk
Medlem

Nuvarande G31-G45 är i grunden baserade på i740, men åtminstone lite förbättrade och snabbare samt många fler funktioner. Men fortfarande inget att rekommendera för ens halvseriöst spelande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Själv köpt ett 4850 för 1395:- så jag är då nöjd med priset för prestandan har jag inte provat än om man inte räknar spelet Risk II som ett väldigt krävande spel :D.

Hade inte tänkt att köpa några datorgrejer i år men så krånglade datorn och då jag misstänker att det är moderkortet så blev det lite nya grejer så nu har man lämnat AGP bakom sig :p.

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev, hoppas amd pumpar in pengar i R&D på både grafik och cpu så de kan fortsätta på den här linjen på grafikkorten och hoppa på samma spår med cpu.

Köpte för övrigt ett hd4850 vid lanseringen, mitt första ATI-kort då jag varit nvidia trogen i många år. Men som de säger, red is the new black (vilket gör att amd har stora fördelar då de säljer både rött och svart )

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nvidia gick just med förlust, glöm inte det.

En förlust kommer inte göra det lättare för AMD. nVidia är dominerande o kommer fortsätta det, när det gäller ekonomiskt. De har budget för utvekling, forskning, PR osv. som AMD kan bara drömma om. Att HD48xx gav en extra peng i AMD tomma kista indikerar inte alls att AMD är på någon uppgång.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att HD48xx gav en extra peng i AMD tomma kista indikerar inte alls att AMD är på någon uppgång.

O.o okeej?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

"Klirr i kassan"...

Någon förvånad? Har alltid gillat Nvidia, men helt klart att näst kort blir ett 4870X2 - billigt och bäst, som det ser ut nu.

Märkesvurmande, nej tack. Det som är bäst för tillfället är bäst. Det är allt.

/Apman

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ApemanT
"Klirr i kassan"...

Någon förvånad? Har alltid gillat Nvidia, men helt klart att näst kort blir ett 4870X2 - billigt och bäst, som det ser ut nu.

Märkesvurmande, nej tack. Det som är bäst för tillfället är bäst. Det är allt.

/Apman

Amen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
En förlust kommer inte göra det lättare för AMD. nVidia är dominerande o kommer fortsätta det, när det gäller ekonomiskt. De har budget för utvekling, forskning, PR osv. som AMD kan bara drömma om. Att HD48xx gav en extra peng i AMD tomma kista indikerar inte alls att AMD är på någon uppgång.

Och där var mr negativ igång igen,kom igen var lite glad för amd/ati iafall då:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Hade varit skönt ifall ATI kommit upp till runt 50% igen, men inte över det. Ingen av dom två företagen ska ha ett övertag. Utan max konkurans mellan dom så vi får låga priser

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.