Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

USB 3.0 tar ett stort steg framåt

Permalänk
Melding Plague

USB 3.0 tar ett stort steg framåt

Intel har släppt specifikationen för en del av gränssnittet Universal Serial Bus 3.0. Den nya standarden är dock inte okontroversiell, men bråket har lagt sig och nu är till och med AMD nöjda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att det skulle finnas redan till x58... men men...

Permalänk
Avstängd

USB-hårddiskar blev helt plötsligt mycket trevligare

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ungefär hur höga bandbredder är det det rör sig om i 3.0?

EDIT: Såg att det fanns lite info om det på http://sv.wikipedia.org/wiki/USB#USB_3.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton-c
Ungefär hur höga bandbredder är det det rör sig om i 3.0?

http://www.sweclockers.com/nyhet/8071-snabbare_firewire_pa_in...

ca 10 ggr snabbare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton-c
Ungefär hur höga bandbredder är det det rör sig om i 3.0?

teoretiskt 4800Mbit/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
USB-hårddiskar blev helt plötsligt mycket trevligare

idd

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya versionen har en bråkig historia. I våras blev det livat när Intel, den största utvecklaren bakom USB 3.0, avslöjade att företaget inte kommer att dela med sig av specifikationen för kontrollergränssnittet för att få konkurrensmässiga fördelar.

Det stämmer väl ändå inte riktigt. Så vitt jag minns så ville inte Intel dela med sig av den ofärdiga specifikationen.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
USB-hårddiskar blev helt plötsligt mycket trevligare

Jo förutom att det med USB 3.0 helt klart är hårddisken som flaskar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jo förutom att det med USB 3.0 helt klart är hårddisken som flaskar!

Om något ska flaska så är de ju hårddisken, inte förbindelsen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Om något ska flaska så är de ju hårddisken, inte förbindelsen.

helt rätt!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Om något ska flaska så är de ju hårddisken, inte förbindelsen.

det var ju det han sa

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Hedersmedlem

År 2009 blir det att se sig om efter en extern HDD då.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Om något ska flaska så är de ju hårddisken, inte förbindelsen.

Word!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen skrivet av Intel
AMD believes strongly in open industry standards, and therefore is supporting a common xHCI specification.

Nja, som jag har förstått det så vill AMD ha en öppen HCI-standard.
Det är väl inte samma sak som att stödja alla HCI-standardarder på marknaden.
Har jag missat någonting eller är det bara intel som uttrycker sig klumpigt?

Jag är för övrigt skeptisk till USB 3.0 då det mer framstår som en ny bättre standard som man medelst el-tejp har satt fast på gamla USB 2-diton.
Det kanske är ett pris man tvingas betala för bakåtkompatibilitet, fast med lite röta så kanske det kommer lösningar med endast det göttaste, så att säga.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
det var ju det han sa

Japp, och det är så de ska vara.

Permalänk
Medlem

" och nu är till och med AMD är nöjda."

Lite fel där?

OT: USB2.0 har funnits tillräckligt länge.
Jag ser verkligen fram emot USB3.0. Sen får vi väl se hur hög överföringshastighet man kan komma upp i i praktiken.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen

Jag är för övrigt skeptisk till USB 3.0 då det mer framstår som en ny bättre standard som man medelst el-tejp har satt fast på gamla USB 2-diton.
Det kanske är ett pris man tvingas betala för bakåtkompatibilitet, fast med lite röta så kanske det kommer lösningar med endast det göttaste, så att säga.

kan du specificera problemet?

för om alla standarder ändå kunde vara så eltejpskompatibla som USB har varit, och verkar bli fortsatt så är iaf jag mer än nöjd. och det är även mina gamla grunkor som bara pratar USB2.0 för att inte tala om den där gamle tappre överlevaren som bara klarar USB1.0 hurrar nu i glädje över att få fortsätta leva...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Vem sa vad om flaskan?

Om något eller någon ska flaska så är det jag till en god bit mat! Hm, nu blir jag allt sugen på att öppna den där flaskan med torr sherry, men var är tapas?

On-topic: eftersom överföringshastigheten med USB 3.0 överskrider de flesta hårddiskkonfigurationer som kan tänkas anslutas med USB, skulle väl eSATA:s egentliga fördel endast ligga i mindre CPU belastning och ett renare gränssnitt? Eller skulle skillnaden bli så tekniskt viktigpetteraktig att den inte blir annat än irrelevant? Någon som är mer insatt?

Permalänk
Avstängd

Vill se en utveckling av firewire ist för usb.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

firewire, är inte det sånt där som mac använder?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Hade hoppats att det skulle finnas redan till x58... men men...

Jo Kanske kommer en x58U3? ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vem sa vad om flaskan?

Om något eller någon ska flaska så är det jag till en god bit mat! Hm, nu blir jag allt sugen på att öppna den där flaskan med torr sherry, men var är tapas?

On-topic: eftersom överföringshastigheten med USB 3.0 överskrider de flesta hårddiskkonfigurationer som kan tänkas anslutas med USB, skulle väl eSATA:s egentliga fördel endast ligga i mindre CPU belastning och ett renare gränssnitt? Eller skulle skillnaden bli så tekniskt viktigpetteraktig att den inte blir annat än irrelevant? Någon som är mer insatt?

Jag är inte insatt men jag började genast, precis som du, fundera på om man inte kunda byta ut SATA mot USB (så att USB blir ännu mer universiellt). Alltså inte bara eSATA utan även SATA för internt bruk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vill se en utveckling av firewire ist för usb.

FW 1600 och 3200 är under utveckling, dessa kommer att vara bakåtkompatibla med FW 800 dock ej 400 eftersom de använder olika kontakter. Hur som helst pratar vi om 1600 MBit/s och 3200 Mbit/s jämfört med USB 3.0s 4800 Mbit/s som trots allt är teoretisk hastighet och som vi vant oss vid så brukar inte USB komma ens i närheten av sin teoretiska hastighet. Dock hoppas jag på en praktisk hastighet på 2000 - 3000 Mbit/s

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

"Den nya versionen har en bråkig historia."

Det du menar är brokig, även om uttrycket inte passar alls i sammanhanget...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
"Den nya versionen har en bråkig historia."

Det du menar är brokig, även om uttrycket inte passar alls i sammanhanget...

nej han menar bråkig som du själv sa så passar inte brokig alls i sammanhanget.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Men hörrni varför blir 4800 Mbit/s så coolt när det inte äns finns hårddiskar som klarar så fort? Det finns väl knappt någon hårddisk som är snabbare än USB 2.0?
Hur många Mbit/s kan en hårddisk på 10K reps. en 7K gå på?

Och om ni kan så får ni också översätta era siffror till MB/s. Det skulle sitta fint!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Men hörrni varför blir 4800 Mbit/s så coolt när det inte äns finns hårddiskar som klarar så fort? Det finns väl knappt någon hårddisk som är snabbare än USB 2.0?
Hur många Mbit/s kan en hårddisk på 10K reps. en 7K gå på?

Och om ni kan så får ni också översätta era siffror till MB/s. Det skulle sitta fint!

USB 2.0 klarar 480 Mbit/s (60 MB/s teoretiskt) och dagens diskar klarar av mer än så.

Edit:

WDC 500GB på S-ata2 snittar 75,4 MB/s i läsning(Hade torrents igång vid testet)
Segate freeagent 500GB på USB2.0 snittar 32,9 MB/s. (Mao begränsad utav USB gränssnittet)

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Men hörrni varför blir 4800 Mbit/s så coolt när det inte äns finns hårddiskar som klarar så fort? Det finns väl knappt någon hårddisk som är snabbare än USB 2.0?
Hur många Mbit/s kan en hårddisk på 10K reps. en 7K gå på?

Och om ni kan så får ni också översätta era siffror till MB/s. Det skulle sitta fint!

Hmm jadu man använder ju inte bara usb till hårddiskar.... i framtiden så kan man koppla på grafikkort, ljudkort mm till och med en extra processor (spekulationer) vem vet.. då behövs det ju snabbare port för hinna med att komunicera med datorn..

Permalänk

Har inte display-port typ en teoretisk bandbredd på 10800 Mbit/s?
Är det inte också så att display-port redan är utvecklat och fri från alla licencer?
Borde det inte vara smidigare att försöka omvandla denna teknik så att den passar datorer och dataöverföring istället för att fortsätta på USB?
Och vad hände egentligen med wireless USB? Kommer det nångång?
Kablar är för 1900-talet!

Spoken!

Visa signatur

DreamLighter has spoken...