Permalänk
Medlem

Minnena kaputt, behöver nya liknande

Hejsan folket! Har problem med mina minnen och ska fixa nya. Om ni inte orkar läsa, skippa till frågorna längre ner.

---------------------------SPECS------------------------

PSU: Hiper 670W
CPU: Intel C2D E6600
GPU.: GF8800GTS 320mb
MOBO: Asus P5B-V (BIOS updaterat för en vecka sedan)
HDD: WD Raptor 10.000rpm
RAM: Corsair Twin2x 8500C5 2x1024mb / 1066Mhz

--------------------INTRODUKTION--------------------

För ett tag sedan lade mitt ljudkort av, ville inte läsa in drivrutiner och fungerade bara inte allmänt. Sedan så började jag få problem med att installera saker och efter troubleshooting så nämnde folk om att RAM-minnena kunde vara kaputt.

Jag körde då en vända Memtest och hugaligen, nog går minnena på tomgång alltid. Får upp runt 100 fel på de tre första stegen, även när jag kört med båda stickorna separat och sänkt hastigheten till 533mhz~.

Jag har haft problem med att datorn startat i en halv sekund, lagt av, och sedan startat upp normalt på varje start innan när minnena gått på 1066mhz - trodde det var normalt då jag fick datorn ihopsatt av en datorbutik och alla spel körde utan lagg o.s.v. Av någon anledning tror jag dock att minnena aldrig mått så bra från början, för nu när jag kör på 533mhz så startar datorn på första rycket.

Jag har haft tanken att fixa en helt ny dator, men denna är inte så dålig än egentligen för att det ska vara värt det, så funderar på om jag bara ska fixa ett par nya minnen istället och vänta ett halvår-år tills de nya sakerna har tappat pris.

-----------------------FRÅGOR---------------------------------

1. Vad tror ni att det kan vara som dödat minnena? Jag har kört med de BIOS-inställningar som datorn levererades med.

2. Om jag ska köpa nya minnen, ska jag gå på ett par nya 8500C5 eller ska jag ta ett par svagare för att vara på den säkra sidan?

3. Mitt ljudkort slutade fungera, tror ni att det kan vara relaterat till RAM-minnena?

4. Ska jag köra på ett gäng Corsair eller är det sak samma?

5. WinXP Pro 32bit kan inte köra 4gb om jag inte minns fel?

Tack på förhand!

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk

provat olika timings på minnena :)? typ 5-7-7-24?

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

Edit*

Hittade, men jag kan inte ställa in de exempel du gav! Mina var på 5-6-6-15 (utmärkt med fetstil nedan). I listan har jag skrivit upp de värden jag kan ha, någon rekommendation?

----------------------------------------------------
CAS Latency 3,4,5,6
RAS to CAS 2,3,4,5,6
RAS Pre 2,3,4,5,6
RAS Activate 4,5,6,7,8...->18 (15)

DRAM Write Recovery 2,3,4,5,6
DRAM TRFC 20,25,30,35,42
----------------------------------------------------

Sedan såg jag även att min FSB låg på 1062mhz. Något att göra med mina minnen?

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk

ditt minne är gjort för 5-5-5-15 med en vdimm på 2.20V, kolla att spänningen är inställd till 2.20 och timings på 5-5-5-15, Om det ändå inte funkar testa att sätta dividern på 2, lär sänka din frekvens på minnena något, men på min egen burk funkar inget annat än 1:1 fsb:dram ratio(2 på dividern) av nån anledning :D. Fick trixa med FSBn för o kompensera, men det kanske är dumt o göra om du inte vill överclocka

Nu kanske jag talat lite förhastat om dividers, Vilka har du o välja på? Om du kör på 533 så är det troligen satt på 2 redan....låter väl lite tråkigt att köra så lågt kanske på 1066 minnen, men då kör du iaf synkat med fsbn....Fungerar det felfritt då eller är det samma skit i memtest?

kolla spänningen iaf (vdimm/ddr)

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

Blev absolut ingen skillnad oavsett vad jag satte för värden. Memtest returnerar samma områden som sist. Det blir att köpa nya minnen. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.