Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om Deneb?

Finns ju en hel del åsikter om Deneb där ute. Många spår högre IPC än Yorkfield, det pratas om lägre strömförbrukning än yorkfield med. Vissa tror till och med på högre frekvenser.Själv tycker jag det är alldeles för optimistiskt.

Men ska vi gissa på release i december, 3GHz i början av nästa år med en IPC mellan Agena och Yorkfield? 30% lägre strömförbrukning än Agena. Låter det rimligt?

Jag ser faktiskt inte anledningen till högre förhoppningar.

Permalänk

En sak man lärt sig med AMD's introduktion av nya tillverkningsprocesser är att man skall ta alla rykten med ett stort lastbilsflaks med salt. Visserligen är deras 65nm-process en klass för sig jämnfört med 130nm och 90nm men likväl.

Jag skulle tippa i dina trakter också, möjligtvis rätt hack i häl IPC-mässigt med Yorkfield men samtidigt 'bara' 15-20% lägre strömförbrukning, i väntan på nästa version av 45nm-processen. (High-K)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag väntar faktiskt på en stor boost... skillnaden på 90nm och 65nm är försumbar verkar det som så jag tror att deras 45nm lär bli en större skillnad?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag väntar faktiskt på en stor boost... skillnaden på 90nm och 65nm är försumbar verkar det som så jag tror att deras 45nm lär bli en större skillnad?

Vad menar du nu? Hur får du en försumbar skillnad från 90 till 65 nm att bli stor från 65 till 45 nm? Och varför har du ett frågetecken?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad menar du nu? Hur får du en försumbar skillnad från 90 till 65 nm att bli stor från 65 till 45 nm? Och varför har du ett frågetecken?

Jag antar att han menar att eftersom AMDs 65nm-process verkar vara så pass dålig, jämnfört med vad dom fått ur sin 90nm, så borde skillnaden mellan 45nm och 65nm bli avsevärt större än skillnaden mellan 65nm och 90nm. -> 45nm lyckas från första början. Hoppas kan man alltid men dom har ändå haft ~1½-2 år på sig att förfina 65nm utan särskilt stora framsteg.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad menar du nu? Hur får du en försumbar skillnad från 90 till 65 nm att bli stor från 65 till 45 nm? Och varför har du ett frågetecken?

AMD brukar göra så att de delar upp sina processövergångar till skillnad från intel som gör allt på en gång. De brukar först äta lite av nästa generations teknik och få bättre frekvenser. Palomino är ett exempel på detta. Steg två gör det svalare och mindre. och är egentliga övergången. Där har du T-bred A. Som inte har några frekvensfördelar jämfört med Palomino. Då gör de om det från början, med T-bred B. Intel har kallat detta att äta sin framtid då AMD introducerar en del teknik innan processövergången. Men samtidigt ligger de efter med egentliga övergången så det är inget problem.

Detta ser man alltid med AMD. De har först en krympning som bara blir svalare och mindre men inte snabbare, för att sedan se en ny revision där frekvensökningarna kommer. Palomino->Tbred-A och winchester -> Venice t.ex.. Denna extra revision har inte kommit på 65nm. Därför kan vi förvänta oss mer av 45nm övergången. Då AMD inte som vanligt gjort denna mellan revision som tjuvstartar på nästa process fördelar.

Permalänk
Medlem

Jag tror som de preliminära testerna visat att strömförbrukningen minskar med 10-13% men prestandan kommer inte öka avsevärt, råprestandan kommer fortfarande vara sämre än yorkfield och vissa kentfield men betydligt närmare än idag.

Phenom konsumerar alldeles för mycket ström för sin prestanda, vilket jag tror kommer fortsätta även i deneb och det är enligt mig svagheten i arkitekturen, hade bara prestandan varit sämre så hade det varit en ok lågprisprodukt med klar htpc potential eller passiv kylning men phenom är båda betydligt mer strömkrävande och sämre presterande än intels quads och priset motiverar definitivt inte skillnaden. Bulldozer tror jag kan bli riktigt bra men phenom är inte tillräckligt bra eller billiga för att kunna konkurrera med intels quads.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tror som de preliminära testerna visat att strömförbrukningen minskar med 10-13% men prestandan kommer inte öka avsevärt, råprestandan kommer fortfarande vara sämre än yorkfield och vissa kentfield men betydligt närmare än idag.

Phenom konsumerar alldeles för mycket ström för sin prestanda, vilket jag tror kommer fortsätta även i deneb och det är enligt mig svagheten i arkitekturen, hade bara prestandan varit sämre så hade det varit en ok lågprisprodukt med klar htpc potential eller passiv kylning men phenom är båda betydligt mer strömkrävande och sämre presterande än intels quads och priset motiverar definitivt inte skillnaden. Bulldozer tror jag kan bli riktigt bra men phenom är inte tillräckligt bra eller billiga för att kunna konkurrera med intels quads.

Det tapporterades ju 24W mindre strömkrav vid 2300MHz. Och det trots att den körde på samma höga spänning som 9600. Det är uppskattningsvis runt 25%. Och i högre frekvenser kommer skillnaden antagligen vara ännu större.

Med andra ord, om siffrorna stämmer, så har vi minst 25% lägre strömförbrukning redan vid 2300MHz.

Permalänk
Medlem

För alla som vill läsa mer om deneb prestation i verkliga program och spel så har hardcorp gjort en review:
http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3858

kan ju vara fake och det är i och för sig engineer sample men borde väl ge en fingervisning om vad vi kan förvänta oss.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
För alla som vill läsa mer om deneb prestation i verkliga program och spel så har hardcorp gjort en review:
http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3858

kan ju vara fake och det är i och för sig engineer sample men borde väl ge en fingervisning om vad vi kan förvänta oss.

En C0. Det kommer nog hända en del innan de släpps. Men intressant är det. Tycker omständigheterna är för dåliga för att man ska kunna dra några slutsatser bara. Men nästan halva strömkravet är ju najs.

Permalänk
Medlem

Ja strömförbrukningen är verkligen imponerande, bevarar de den till släppet så borde man kunna kyla den passivt med en scythe ninja 2 eller liknande. Prestandan är ju inte jätte imponerande men det är ju som du säger en tidig stepping.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Det ser onekligen lovande ut, kanske man får äta upp sina 15-20% lägre strömförbrukning-förutspåelser?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Det ser onekligen lovande ut, kanske man får äta upp sina 15-20% lägre strömförbrukning-förutspåelser?

Kanske.
Vi får bara se till att inte ta ut för mycket i förskott bara.

Nu vill vi ha en riktigt preview av t.ex. Anandtech och ett lanseringsdatum.

Permalänk
Medlem

Helst ett lanseringsdatum innan december också, oktober hoppas vi på men kommer sannolikt inte innan jul.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Ja strömförbrukningen är verkligen imponerande, bevarar de den till släppet så borde man kunna kyla den passivt med en scythe ninja 2 eller liknande. Prestandan är ju inte jätte imponerande men det är ju som du säger en tidig stepping.

Prestandaökningen beror nog bara på den extra cachen, men det viktigaste var ju att minska värmeutvecklingen och det har de ju sannerligen lyckats med. Bra gjort av AMD tycker jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

3,6GHz kommer iaf att bli lätt att ta med Deneb och SB750... Då kommer nog prestandan att vara mer än tillräcklig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

~skummat igenom tråden~
Ni har nog läst Swec nyhet om deneb.
Övkerklockning med en 2.3 deneb(inte klara produkten) klarade upptill 3.2ghz
vilket är en ökning med 900mhz.(och till 3.4ghz(1100mhz+ har jag också läst då med luft kylning)
Ska ställa lite följd frågor.
Vad tror ni då BE kommer i först 2.6ghz(upptill 2.8?) och tror ni den har samma möjligheter att klocka +900(ev. 1100) med luftkylning?
När laptops kommer med 4kärniga vad ska vi räkna oss av deneb där?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Inte riktigt säker på detta men såg något om att latensen för L3 cachen låg på 12,5 ns. Om det stämmer så är det nästan en halvering mot tidigare L3 cache som jag har för mig låg på strax över 20 ns. Vad jag vet så är detta även snabbare än Nehalem.

Spel som normalt går mycket bra på Intel i låga upplösningar (singeltrådade) lär gå bra på deneb med.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
~skummat igenom tråden~
Ni har nog läst Swec nyhet om deneb.
Övkerklockning med en 2.3 deneb(inte klara produkten) klarade upptill 3.2ghz
vilket är en ökning med 900mhz.(och till 3.4ghz(1100mhz+ har jag också läst då med luft kylning)
Ska ställa lite följd frågor.
Vad tror ni då BE kommer i först 2.6ghz(upptill 2.8?) och tror ni den har samma möjligheter att klocka +900(ev. 1100) med luftkylning?
När laptops kommer med 4kärniga vad ska vi räkna oss av deneb där?

Antagligen kommer den första BE kring 2700 eller 2800MHz. Och man kan nog hoppas på 3.5GHz+ på luft, fast vi vet ingenting. Kan klocka ungefär som Agena eller kan klocka mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Nya moderkorten värkar hjälpa Phenom 65nm att komma till 3.5ghz utan problem med luft/vatten....(De gamla moderkorten hindrade Phenom 65nm att klocka som den igentligen skulle göra)

Då är frågan kommer Phenom 45nm klocka bättre?... De första testarna som vi har sätt värkar va Phenom 45nm på gamla moderkort och det gör att processorn inte klockar så bra. Så jag gissar att Phenom 45nm kommer klocka runt 4.0ghz med luft/vatten på bra moderkort(en ökning på runt 400-500mhz från 65nm)

Visst många kanske anser 90nm till 65nm inte gav så mycket...men om man kollar lite över det stora hela så har 90nm till 65nm givit ca 400-500mhz.

Visst det finns ju undantag.... men vissa saker beror på annat också, spärad multiplier uppåt,cold bugg m.m

Men visst det är för tiden att veta något i nulägget.....men det här är vad jag gissar på.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Nya moderkorten värkar hjälpa Phenom 65nm att komma till 3.5ghz utan problem med luft/vatten....(De gamla moderkorten hindrade Phenom 65nm att klocka som den igentligen skulle göra)

Då är frågan kommer Phenom 45nm klocka bättre?... De första testarna som vi har sätt värkar va Phenom 45nm på gamla moderkort och det gör att processorn inte klockar så bra. Så jag gissar att Phenom 45nm kommer klocka runt 4.0ghz med luft/vatten på bra moderkort(en ökning på runt 400-500mhz från 65nm)

Visst många kanske anser 90nm till 65nm inte gav så mycket...men om man kollar lite över det stora hela så har 90nm till 65nm givit ca 400-500mhz.

Visst det finns ju undantag.... men vissa saker beror på annat också, spärad multiplier uppåt,cold bugg m.m

Men visst det är för tiden att veta något i nulägget.....men det här är vad jag gissar på.

Det jag tycker är jävligt skumt dock är en grej:

AMD 65nm: Dual-Core 3600+ till 5000+ (1,8 - 2,5ghz)
AMD 90nm: Dual-Core 5200+ till 6400+ (2,6 - 3,2ghz med dubbel cache)

Hur går det här ihop sig egentligen? Borde det inte vara tvärtom? *väntar på svar från Gosh*

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det jag tycker är jävligt skumt dock är en grej:

AMD 65nm: Dual-Core 3600+ till 5000+ (1,8 - 2,5ghz)
AMD 90nm: Dual-Core 5200+ till 6400+ (2,6 - 3,2ghz med dubbel cache)

Hur går det här ihop sig egentligen? Borde det inte vara tvärtom? *väntar på svar från Gosh*

65nm-processen är helt enkelt 'söndrig'. Nåt felar nånstans och dom har inte luskat ut var ännu. Nån annan förklarning är svår att ge med tanke på att AMD inte heller uttalar sig om processen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kanske.
Vi får bara se till att inte ta ut för mycket i förskott bara.

Nu vill vi ha en riktigt preview av t.ex. Anandtech och ett lanseringsdatum.

Jo det där med förskott lärde vi oss nog med Shanghai tror jag.
Preview och lanseringsdatum, ja-tack!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det jag tycker är jävligt skumt dock är en grej:

AMD 65nm: Dual-Core 3600+ till 5000+ (1,8 - 2,5ghz)
AMD 90nm: Dual-Core 5200+ till 6400+ (2,6 - 3,2ghz med dubbel cache)

Hur går det här ihop sig egentligen? Borde det inte vara tvärtom? *väntar på svar från Gosh*

Finns flera olika anledningar...

1. För att amd ville släpa ut strömsnåla processorer.... de sänker mhzen så de kan sänka späningen till processorn så de drar mindre ström.

2. Dual-Coren har gått över till att ha blivit en budget strömsnål processor på grund av Phenom har tagit över top of the line modelen.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Kommer Deneb att vara AM2+ plattformen, för tänker köpa ny dator och funderar stark på AMD nu eftersom det verkar som att det är GPU:n som gör störst skillnad när man har en relativit bra processor. Om den nu passar AM2+ tänkte jag köpa en AM2+ Quad nu och möjligen uppgradera när 45 kommer ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felli
Kommer Deneb att vara AM2+ plattformen, för tänker köpa ny dator och funderar stark på AMD nu eftersom det verkar som att det är GPU:n som gör störst skillnad när man har en relativit bra processor. Om den nu passar AM2+ tänkte jag köpa en AM2+ Quad nu och möjligen uppgradera när 45 kommer ut.

Jup Deneb ska funka på AM2+ "MEN" se till att köp ett moderkort som har SB750 kretsen och ej ett gamlare moderkort.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Jup Deneb ska funka på AM2+ "MEN" se till att köp ett moderkort som har SB750 kretsen och ej ett gamlare moderkort.

Vad är skillnaden med SB750? Bättre överklockning eller annat också?

Det jag undrar är om de nya Deneb kommer funka lika bra till en SB600 bräda som med en SB750 bräda om man bortser från överklockning?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Jup Deneb ska funka på AM2+ "MEN" se till att köp ett moderkort som har SB750 kretsen och ej ett gamlare moderkort.

Det kommer fungera på SB600/SB700 också.

Deneb och Phobos kommer att vara AM3 som kommer fungerar på AM3 sockeln (ända skillnaden jag vet om är att de kommer köra på DDR3 minnen), meen kommer vara baktkompatibla med AM2+ så du kan köra AM3 processorerna på ditt AM2+ mobo.

Angående SB750 är det rekommenderat då du kommer kunna klocka bättre, men det är inget måste.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det kommer fungera på SB600/SB700 också.

Deneb och Phobos kommer att vara AM3 som kommer fungerar på AM3 sockeln (ända skillnaden jag vet om är att de kommer köra på DDR3 minnen), meen kommer vara baktkompatibla med AM2+ så du kan köra AM3 processorerna på ditt AM2+ mobo.

Angående SB750 är det rekommenderat då du kommer kunna klocka bättre, men det är inget måste.

bra då behöver man bara uppgradera cpu då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Blir nog en 2 eller 4 kärnig deneb för mig då min 5000+ börjar strula. Synd bara att man inte har SB750 för jag tror att dessa kommer klocka väldigt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Blir nog en 2 eller 4 kärnig deneb för mig då min 5000+ börjar strula. Synd bara att man inte har SB750 för jag tror att dessa kommer klocka väldigt bra.

Jag har för mig att AMD sa att dem inte skall släppa en 2 kärnig.
Då dem tror att vi kommer ha 8 kärniga eller 12 kärniga till 2010-2012 dock är jag inte säker bara nått jag har för mig att jag läst.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C