Microsoft tjuvkikar på Apple

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tjuvkikar på Apple

I ett brev adresserat till alla Microsofts anställda ger den verkställande direktören Steve Ballmer sin syn på hur företaget presterar och hur branschen ser ut som helhet. Bland annat meddelar han att Apple skall ses som en förebild.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Woho, ännu mer uppgradera till vista reklam spammande!

Permalänk
Medlem

"...while our commitment to choice often comes with some compromises to the end-to-end experience"

Haha!
Till och med M$ själva medger att de kompromissar med användarupplevelsen. NO SHIT!

Trevligt för Apple dock att de får cred, lär höja motivationen ytterligare där.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Jag äger ingeting av apple då de inte har några som helst intressanta produkter och tjänster för min egen smak. Trots det kan jag säga att jag ser upp till deras totalt överlägsna förmåga att ta fram vederbörande som lockar många ur "massan". Apple är ljusår före alla andra teknikföretagen i världen idag.

Permalänk
Medlem

Yeah! Jag älskade min nano 1g (som tyvärr drunknade, RIP) och jag älskar min nya nano 3G. Apple kommer alltid vara min portabla musikspelarsäljare

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Trevligt att Microsoft offentligt erkänner att Apple är bättre

Permalänk
Avstängd

Bilden luktar lite "Vitskärm - ny update av blåskärm!" - borde lagt upp en bild med Vista.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Apples datorer är väl rätt schyssta, men resten av deras saker är skit.

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

Bra Microsoft, vad trött man blir när PCn inte funkar som den ska alla felmeddelanden... Hoppas det blir bot på detta snart...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

detta är ju ingen nyhet detta var uppe för några år sen ju

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Konkurrera mot Google?

Då får nog MS & Có fixa sökfunktionen i windows först

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är väl positivt att M$ äntligen insett att Apple är bättre och att de borde ta efter dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
"...while our commitment to choice often comes with some compromises to the end-to-end experience"

Haha!
Till och med M$ själva medger att de kompromissar med användarupplevelsen. NO SHIT!

Trevligt för Apple dock att de får cred, lär höja motivationen ytterligare där.

Tolkat som en fanboy...
Anledningen till att användarupplevelsen kompromissas är ju för att de erbjuder en massa alternativ - vilket den typiske insatte antagligen föredrar. Svenssons däremot, gör det inte.

Detta är klart ett steg i fel riktning, sett ur mitt egna perspektiv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tolkat som en fanboy...
Anledningen till att användarupplevelsen kompromissas är ju för att de erbjuder en massa alternativ - vilket den typiske insatte antagligen föredrar. Svenssons däremot, gör det inte.

Detta är klart ett steg i fel riktning, sett ur mitt egna perspektiv.

Kan inte göra annat än att hålla med. Man kan inte jämföra de båda på de sättet.
Marknaden på PC är så otroligt mycket större och jag skulle inte vilja ett "allt-i-ett" paket som binder en så hårt till tillverkaren att man inte vågar äta annat än just äpplen. Pappa Stefan vill ha en helhetslösning där han inte behöver dona med något själv och inte har någon som helst koll på hårdvara. Så vill inte alla ha det.
Apple har gjort många bra produkter på sistone, ingen tvekan om det. Men att säga att Apple är "bättre" är bara fel.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tolkat som en fanboy...
Anledningen till att användarupplevelsen kompromissas är ju för att de erbjuder en massa alternativ - vilket den typiske insatte antagligen föredrar. Svenssons däremot, gör det inte.

Detta är klart ett steg i fel riktning, sett ur mitt egna perspektiv.

Jag prioriterar helt klart något som fungerar perfekt i 1 fall av 10 än något som fungerar halvdant i 10 fall av 10. Bara till att köra det fallet som fungerar ju.

Kvalitet vinner alltid över kvantitet. T.ex. motiveringen att Windows är bättre för att det finns så otroligt mycket mer program till win blir betydligt mindre värd när en majoritet av programmen är crap.

Detta är dock en stor skillnad mellan Macanvändare och Winanvändare (lätt generalisering följer ). Macanvändare använder datorn som Apple har tänkt sig att den ska användas och detta fungerar extremt bra i 99% av fallen. Man kan inte ändra så mycket i systemet men det behövs inte heller för det fungerar redan så pass bra.
Windowsanvändare kan konfa sitt system betydligt mer men på bekostnaden av att användarupplevelsen.

Det är bara att välja

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
Apples datorer är väl rätt schyssta, men resten av deras saker är skit.

Tvärtom, deras portabla enheter är schyssta, datorerna är skit.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Som Ballmer själv säger:

Citat:

In the competition between PCs and Macs, we outsell Apple 30-to-1.

Om nu Apple skulle vara bäst, varför har då Mac färre marknadsandelar än det orättvist bespottade Vista?
Konsumenter är visst inte så dumma som alla tror...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Som Ballmer själv säger:

Om nu Apple skulle vara bäst, varför har då Mac färre marknadsandelar än det orättvist bespottade Vista?
Konsumenter är visst inte så dumma som alla tror...

För att Apples produkter och tjänster är svindyra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag prioriterar helt klart något som fungerar perfekt i 1 fall av 10 än något som fungerar halvdant i 10 fall av 10. Bara till att köra det fallet som fungerar ju.

Kvalitet vinner alltid över kvantitet. T.ex. motiveringen att Windows är bättre för att det finns så otroligt mycket mer program till win blir betydligt mindre värd när en majoritet av programmen är crap.

Detta är dock en stor skillnad mellan Macanvändare och Winanvändare (lätt generalisering följer ). Macanvändare använder datorn som Apple har tänkt sig att den ska användas och detta fungerar extremt bra i 99% av fallen. Man kan inte ändra så mycket i systemet men det behövs inte heller för det fungerar redan så pass bra.
Windowsanvändare kan konfa sitt system betydligt mer men på bekostnaden av att användarupplevelsen.

Det är bara att välja

Jag prioriterar att kunna köpa ny CPU, nytt grafikkort när man vill och bara trycka in.
Och nej, det är inte ofta jag har problem med drivrutiner. Jag kör på Vista 64-bit vilket tydligen ska vara de mest "problemrika" OSet som finns och ändå har jag knappt haft några problem. Det är klart de fanns buggar i systemet, men de har lösts sig med uppdateringar. Kom inte och säg att OS X senaste var felfritt från början.
Microsoft har väldigt brått med program ibland men man kan inte klandra de heller för de ska ju utveckla ett OS som ska stödja så otroligt mycket mer och att sen 1 miljon tredjeparts tillverkare också ska kunna få sina produkter att funka är nog inte så jäkla enkelt.
Det finns som sagt för och nackdelar med båda, det är inte lönt att säga att den ena är bättre.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Som Ballmer själv säger:

Om nu Apple skulle vara bäst, varför har då Mac färre marknadsandelar än det orättvist bespottade Vista?
Konsumenter är visst inte så dumma som alla tror...

För att konsumenter är lata. De vill inte lära sig något nytt utan står ut med sitt nuvarande skit trots att det inte fungerar. Kolla hur många "svensson" (no offense till folk som heter svensson men inte är n00bs ) som har problem med datorer som blir slöa efter ett par månader och blåskärmar och har sig. De står ut med skiten för att det är så jobbigt att lära sig något nytt (som är mindre komplicerat än det de använder i nuläget men det vet de inte om).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag prioriterar helt klart något som fungerar perfekt i 1 fall av 10 än något som fungerar halvdant i 10 fall av 10. Bara till att köra det fallet som fungerar ju.

Kvalitet vinner alltid över kvantitet. T.ex. motiveringen att Windows är bättre för att det finns så otroligt mycket mer program till win blir betydligt mindre värd när en majoritet av programmen är crap.

Detta är dock en stor skillnad mellan Macanvändare och Winanvändare (lätt generalisering följer ). Macanvändare använder datorn som Apple har tänkt sig att den ska användas och detta fungerar extremt bra i 99% av fallen. Man kan inte ändra så mycket i systemet men det behövs inte heller för det fungerar redan så pass bra.
Windowsanvändare kan konfa sitt system betydligt mer men på bekostnaden av att användarupplevelsen.

Det är bara att välja

Välja, det är ju det som är problemet på Apple. Dom har valt åt dig, hur jag vill ha det är ointressant. Köp konceptet helt enkelt och försök inga egna ideer.

Sen skulle jag vilja fråga vad det är som fungerar så halvdant på PCn? Då menar jag inte bara windows.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Men trixheem slår lite huvudet på spiken när han skriver

Citat:

Macanvändare använder datorn som Apple har tänkt sig att den ska användas

Det gäller i övrigt Apples alla produkter. De fungerar bra så länge de används så som de är tänkta att använda. Han har också helt rätt i att Microsoft Windows ger användaren större svängrum, med bieffekten att resultatet kan bli sämre. Det är lite synd att göra jämförelsen Mac vs Windows, då det tidigare är ett koncept och Windows i grunden bara är mjukvara. För mig hade det varit märkligt om Apple inte lyckats med att integrera andra program med OSX på den nivå de nu har gjort, det kommer dock alltid vara en utopi i Windows då det är byggt med helt olika filosofier. Microsoft kommer nog alltid plocka och kopiera godbitar från konkurrenter, tror inte de har något val faktiskt med tanke på storleken, men i slutändan spelar det nog mindre roll vem som kom först med någonting, det viktiga är kanske att det fungerar bra för slutanvändaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag prioriterar helt klart något som fungerar perfekt i 1 fall av 10 än något som fungerar halvdant i 10 fall av 10. Bara till att köra det fallet som fungerar ju.

Kvalitet vinner alltid över kvantitet. T.ex. motiveringen att Windows är bättre för att det finns så otroligt mycket mer program till win blir betydligt mindre värd när en majoritet av programmen är crap.

Detta är dock en stor skillnad mellan Macanvändare och Winanvändare (lätt generalisering följer ). Macanvändare använder datorn som Apple har tänkt sig att den ska användas och detta fungerar extremt bra i 99% av fallen. Man kan inte ändra så mycket i systemet men det behövs inte heller för det fungerar redan så pass bra.
Windowsanvändare kan konfa sitt system betydligt mer men på bekostnaden av att användarupplevelsen.

Det är bara att välja

Precis.
Däremot ser jag apple (om vi ska vara riktigt generella) som de där 10 av 10 halvdana fallen. På PC sidan så skräddarsyr jag min miljö/hårdvara så att jag har 10 komponenter som alla fungerar perfekt 1/10 av fallen - och så använder jag dem bara till det som de är bäst till.

Resultat: 10 av 10 perfekta fall.

Permalänk
Medlem

skall man köpa en mac pro eller vad de heter så kan man antingen köpa den billigaste och för runt 22kkr eller köpa en lika bra för 15kkr. och ungefär samma skillnad är det på resten av deras produkter. förutim ipods som är overpriced++
köpte en Sansa Clip 2GB pga att jag fick en iPod gratis. iofs var det inget dumt köp bättre ljud, en display och mer batteritid. samt att den är rosa. och denna kostade lika mycket som en 1GB iPod.
iofs är väll det mac som började med de mesta som sedan windows och andra OS lånade in. Fonter och fönster.
men allting i apples grejer är låsta och att öppna en iMac för att byta något så enkelt som en hdd är ett riktigt hemskt jobb. nej! jag är imot apple och hoppas de inte blir större an vad de är nu. m$ är juh till och med ett bättre företag,
av att de stämmer Psystar pga de säljer de enda bra mac PCn som finns gör inte saken bättre.
nej mac var "bra" (inte så hemska) när de tillverkade mac istället för PCs.
nej tack vet jag Windows Server 2008 Enterprise och Ubuntu. och datorer som går att laga.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Folk som som påstår att den produkten som har flest användare per automatik är bäst borde nog ta sig en funderare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Man kan inte ändra så mycket i systemet men det behövs inte heller för det fungerar redan så pass bra.
Windowsanvändare kan konfa sitt system betydligt mer men på bekostnaden av att användarupplevelsen.

Det är bara att välja

Vad händer med din mac om du köper ett program/spel som kräver mer prestanda i t.ex ditt grafikkort, eller kräver mer ram-minne. Detta skulle vara en väldigt enkel sak på en PC att åtgärda

Eller vad händer om du får hårdvaru problem? Saker du lätt kan byta själv för en mindre summa på en PC, detta skulle inte gå på en mac.

Vad skulle hända om mac blev lika stort som microsoft? Skulle mac funka lika bra? Hur skulle kompatibiliteten vara?

Har inget emot mac, men jag föredrar windows så jag kan bestämma själv vilka delar jag har i datorn, byta ut dem vid behov, samt inte behöva oroa mig för kompatibilitetsproblem

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

NoCc va? Nu har du väl ändå missat nåt. Vilken PC köper folk idag mest utav som det inte går att göra precis vad du säger? Jo, laptops. Det går inte så lätt att byta ut komponenter i den datorn, oavsett om den kommer ifrån apple eller dell eller något annat märke.
Du är bara emot små datorer som du själv inte kan byta ut delarna på - inte att det står apple på produkten.

Köper man en mac idag köper man för att den ska uppfylla dina behov som du har idag. Där ibland ingår inte spel. Man köper en mac för att det är enkelt och du slipper krångla en massa.
Vilken dator köper du om du är sten rik och har inte tid/kunskap att konfa systemet? Allt måste gå att köpa så länge man har pengar... Bekvämlighet.

EDIT: Ser att du har en laptop i sign. Hur lagar du den när den går sönder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Folk som som påstår att den produkten som har flest användare per automatik är bäst borde nog ta sig en funderare.

Word på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Folk som som påstår att den produkten som har flest användare per automatik är bäst borde nog ta sig en funderare.

Hela den kommersiella marknaden bygger på att den produkt som säljer bäst är bäst eller har marknadsfört sig bäst. Inget företag har så mycket gratisreklam som Apple, så varför säljer de inte bättre???

Som tidigare skribenter påpekat är Apples datorer ett koncept medan Windows bara är simpel mjukvara. Det är som att jämföra äpplen med päron eftersom Apple bara riktar sig till en viss målgrupp.

Permalänk
Medlem

Mac har som varit det mörka hörnet, alla säger akta dig för mac det går inte spela på den, den är dyr och dålig. Men otroligt nog har jag aldrig ägt en av Apples nyare saker, men jag hade en gammal mac rätt så kantig runt 1998 som klarade Command & Conquer, Doom och några andra äldre spel. Jag var jävligt stolt över den! :3