Får inte färg på min gamla tjockTV som Bildskärm.

Permalänk
Medlem

Får inte färg på min gamla tjockTV som Bildskärm.

Jo jag köpte en S-videokabel och en s-video till scart adapter för att kunna spela musikvideos på min gamla 28" tjockTV. Grafikkortet jag har är Gigabyte 8800GT med en adapter från grafikkortets kontakt till RGB samt S-video. Men nu när jag har kopplat in allt så får jag ingen färg oavsett läge. Dualview är det jag planerar att köra men jag får varken färg med B/PAL eller G/PAL. TV'n är en gammal Philips nånting med endast en Scart In kontakt, och en 3.5mm Headphonekontakt på framsidan.

Jag kör för tillfället med 175.19 drivrutinerna men 175.33 fungerade inte heller.

Är det någon annan som har broblem att få färg via s-video eller vet vilket färgformat jag ska köra eller någon annan inställning jag missat?

Den primära HP p1230 skärmen kör i 1600*1200 i 100Hz 32-bits färger. TV'n i 1024*768 med 32-bits färger, okänd Hz.

Permalänk

Hittat felet? har samma problem =/

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att TV du har inte klarar S-video signal, du behöver en komposit signal in till TV i så fall.
Men det kan också bero på att du använder fel upplösning
1024*768 ska du inte använda till en gammal tjockTV
Sedan vilken typ av S-video kontakt sitter det på grafikortet 4 stifts eller 7 stifts?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Re: Får inte färg på min gamla tjockTV som Bildskärm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo jag köpte en S-videokabel och en s-video till scart adapter för att kunna spela musikvideos på min gamla 28" tjockTV. Grafikkortet jag har är Gigabyte 8800GT med en adapter från grafikkortets kontakt till RGB samt S-video. Men nu när jag har kopplat in allt så får jag ingen färg oavsett läge. Dualview är det jag planerar att köra men jag får varken färg med B/PAL eller G/PAL. TV'n är en gammal Philips nånting med endast en Scart In kontakt, och en 3.5mm Headphonekontakt på framsidan.

Jag kör för tillfället med 175.19 drivrutinerna men 175.33 fungerade inte heller.

Är det någon annan som har broblem att få färg via s-video eller vet vilket färgformat jag ska köra eller någon annan inställning jag missat?

Den primära HP p1230 skärmen kör i 1600*1200 i 100Hz 32-bits färger. TV'n i 1024*768 med 32-bits färger, okänd Hz.

Jag har samma grafikkort. Var mycket pill innan jag fick det att fungera på mitt. Det enda sättet jag får det att funka är att kryssa i att datorn ska söka efter tv´n när jag startar datorn. Då hittar den tvn och de enda inställningarna jag kan använda är då att ha tv´n som ett utökat skrivbord. Upplösningen blir automatiskt 800 * 600 för mig. Försöker jag ändra några inställningar blir tv´n disabled. Därför så får kör jag på detta.

Visa signatur

KEEP UP THE GOOD WORK

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

det är som ggustavsson säger din tv måste klara S-video signaler o på vissa tv aparater kan du ha både komposit (gul rca) och svideo i samma källa å då finns det i AV menyn en instälning för AV1-3(S) brukar det stå i allfall på panasonic

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
det är som ggustavsson säger din tv måste klara S-video signaler o på vissa tv aparater kan du ha både komposit (gul rca) och svideo i samma källa å då finns det i AV menyn en instälning för AV1-3(S) brukar det stå i allfall på panasonic

Korrekt, problemet var att TV'n inte hade stöd för dem signalerna grafikkortet kunde skicka. Jag löste det dock genom att slänga ut TV'n.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma fenomen med min PS2a för några år sedan, då jag kört importspel på Nordamerikansk frekvens genom s-video. Jag har för mig att en RGB-kabel löste det.

Så kolla om du kan ändra frekvensen. Det finns nog en koppling där, må jag tro.

______________________

P.S. Oj, kollade inte datumet. Detta är visst inte aktuellt längre .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Problemet är nog att TV du har inte klarar S-video signal, du behöver en komposit signal in till TV i så fall.
Men det kan också bero på att du använder fel upplösning
1024*768 ska du inte använda till en gammal tjockTV
Sedan vilken typ av S-video kontakt sitter det på grafikortet 4 stifts eller 7 stifts?

Nej alltså allt funkade och vips så vart det så här. jag hade starka misstankar om att det hände när jag installerade lite olika drivrutiner och testa runt lite. Men nu börjar man nästan tro att det har blivigt nåt hårdvarufel. Det är 7stift men man behöver bara en kontakt med 4stift så länge man inte ska använda RGB vad jag vet.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

jag tror att man ska kunna kortsluta två piggar i s-video-kontakten för att få en kompositsignal, som tv:n kan ta emot med färg och allt. Det kanske är värt en googling