Permalänk
Medlem

Recension av Nokia E71

Har nu haft min Nokia E71 i 2 dagar och har aldrig varit så här nöjd med en mobiltelefon. Den verkar ha allt. Wlan, Bluetooth, IR, microSD, microUSB, GPS, stöd för E-post och det bästa av allt, ett grymt bra batteri på hela 1500mAh! Den här kommer inte att få slut på batteri i första taget vilket är ytterst viktigt när man är på resande fot och kanske inte har möjlighet att ladda mobilen varje dag. Jag kan inte poängtera detta tillräckligt mycket, batteriet är grymt bra!

Hela mobilen, från själva knapparna till skalet genomsyras av kvalité rakt igenom. Skärmen är något mindre än sin föregångare E61 men kan inte säga att E71:an tar skada av detta på något sätt. Skärmen är av typen QVGA och jag upplever skärmen som riktigt bra och klar och med bra färgåtervinning. Inga problem med att spela upp videos från Youtube och SVT i och med att mobilen har stöd för Flash numera!

Knapparna är ganska små så det är en fördel om man har ganska smala fingrar när man skriver. QWERTY-tangentbord inklusive ÅÄÖ, tyvärr är bokstaven Å ingen egen knapp, utan delar plats med knappen P, för att få Å får man hålla in bokstaven P nån sekund. Det tar inte mer än en dag för att helt vänja sig vid tangentbordet och nu har jag inga som helst problem med att skriva längre texter och e-post.

Quickoffice v4.1 är installerat från början, man har möjlighet att uppgradera Quickoffice till v5 för en summa pengar. (lite snålt att inte v5. är installerat från början)

E-poststödet har utökats med möjlighet att koppla upp sig mot en Exchange-server och man kan även koppla upp sig mot hemmanätverket eller företagsnätverket med hjälp av VPN, vilket öppnar upp nya möjligheter.

Kameran är på 3.2 MP och är inte direkt någon höjdare, men duger till enklare bilder som inte kräver knivskarp färgåtervinning. För en paranoide så finns även möjlighet att kryptera både minneskortet och telefonens inbyggda "hårddisk".

Jag är också väldigt imponerad av GPS:en, man kan installera Nokia Map Loader och spara tex. kartor över Sverige till minneskortet så att man inte behöver ansluta till "Internet" för att hämta kartorna. GPS:en har funkat ypperligt när jag testade den igår runt omkring i Eskilstuna. Gillar att man kan söka på tex hotell och andra inrättningar så plottrar den fram dem på skärmen.

Medföljer
*Man får med en laddare (den minsta Nokia-laddaren jag sett hittills, mycket trevligt!)
*Hörlurar
*Bärrem
*Skyddsfodral som utstrålar kvalité
*CD med Nokia PC Suite och lite annat.

Enda negativa:
- Realplayer - Detta äckliga program förtjänar att dö, klarar inte av avi-filer eller något utöver mpeg4 verkar det som. Så installera en bra mediaspelar till den sen. Jag har ännu inte hunnit testa någon annan mediaspelare tyvärr..

Jämförelse mellan föregångaren E61 och nya E71:

Här hittar ni en recension av Nokia E71 och artikeln innehåller mååånga bilder från dem flesta funktioner från telefonen!
http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/Nokia_E71.php

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Tack för recension! Fyll gärna på med mer reflektioner senare när du använt den ett tag. Jag är grymt sugen på denna mobil, men misstänker att jag har för stora fingrar för att dra nytta av tangentbordet. Funderar istället på en E66 som är snarlik i funktioner men utan qwerty, dock är batteritiden på E71 50% bättre.

Hur känns den i fickan förresten? Mycket bredare än en "vanlig" mobil (utan qwerty)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Tack för recension! Fyll gärna på med mer reflektioner senare när du använt den ett tag. Jag är grymt sugen på denna mobil, men misstänker att jag har för stora fingrar för att dra nytta av tangentbordet. Funderar istället på en E66 som är snarlik i funktioner men utan qwerty, dock är batteritiden på E71 50% bättre.

Hur känns den i fickan förresten? Mycket bredare än en "vanlig" mobil (utan qwerty)?

Trodde att den skulle vara klumpig att bära runt, men icke! Har sedan tidigare en E65 och skillnaden är att E71:an är knappt en centimeter längre och knappt en halv centimeter bredare men den är samtidigt inte lika tjock som E65:an.

E71:an känns så gedigen byggd och ligger bra i handen. Om man tittar på bilderna så ser den större ut än vad den faktiskt är och en sak som är säkert, jag kommer aldrig mer att köpa en mobil som saknar QWERTY-tangentbord.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter lovande. Har inte hittat den i någon affär där jag bor för att testa om knapparna är för små. Hur tycker du knapparna känns, är det lätt att trycka på fel knapp? Tror du man kan dra nytta av tangentbordet även med lite större fingrar?

Permalänk
Inaktiv

Beställde min idag E71i Idag. väntar med spänning. Stod mellan denna Iphone men efter sjukt mycket funderingar föll det på Nokian. jag funderade mycket på vad jag verkligen använder min telefon till och då blev Nokian det självklara valet. Hoppas bara jag valt rätt, Ska bli intressant att testa Podcast programmet till Symbian. Funkar det bra kanske jag kan ersätta min Ipod och bara behöva ha med mig en pryl!

Någon som kan rekommendera bra hörlurar/headset till telefonen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyve

Någon som kan rekommendera bra hörlurar/headset till telefonen?

Sitter 2,5mm uttag på den, finns billiga adaptrar hos tex Kjell o co från 2,5 -> 3,5 mm. Eller så löder du lite själv.
Och sen är det bara att köra med vilka lurar som helst.

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha tips på en bra Mediaspelare till den, CorePlayer verkar ju kosta nu för tiden.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
jag skulle vilja ha tips på en bra Mediaspelare till den, CorePlayer verkar ju kosta nu för tiden.

Kostar nån 100-ring. Coreplayer är klart den bästa. Flyter på utan ryck och klarar alla filformat.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Sitter 2,5mm uttag på den, finns billiga adaptrar hos tex Kjell o co från 2,5 -> 3,5 mm. Eller så löder du lite själv.
Och sen är det bara att köra med vilka lurar som helst.

Hehe, jag löda!? Det skulle bara bli pinsamt.

Nä, tänkte hålla mig till 2,5 mm uttaget så att jag kan använda headset funktionen också. Får se vilken kvalité det är på det medföljande headsetet.

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på att köpa en iphone men såg denna och verkar ju vara väldigt trevlig. GPS:en verkar enligt de flesta fungera bra, men kan man till exempel se vilken hastighet man springer i om den exempelvis används vid löpning? Samt att jag hade tänkt att avända den väldigt mycket som mp3-spelare, vilka lurar använder ni? Tycker att ljudet i min n73me är för högt när ja kopplar in mina egna lurar.

Permalänk

Är tangentbordet upplyst? Står ingen information om det någonstans.

Visa signatur

4400+ | ASUS A8N-SLI PREMIUM | TWINX2048C2 | GW7800GT | LIANLI PC65B | RAPTOR74 | SEAGATE500 | TAGAN5802FORCE | ZALMAN CNPS9500 | SAMSUNG 20,1"

Permalänk
Inaktiv

Har själv en Nokia E51 som jag är mycket nöjd med, men sneglar lystet på E71 som ju även har inbyggd GPS, A2DP m.m.
Om jag har otur så går min E51 sönder någon gång ...

E71 laddas ju även med hjälp av den medföljande datakabeln, vilket inte E51 gör. Jag har alltså blivit tvungen att köpa en extra USB-laddkabel för att inte batteriet ska laddas ur (det går fort) när jag ansluter telefonen till datorn och använder den som modem. Det är trevligt att Nokia har åtgärdat denna klantiga konstruktion! (Och nej, den nya kombinerade data- och laddkabeln kan tyvärr inte användas med min telefon ...)

De båda telefonerna har dock en stor gemensam nackdel. Jag får intrycket av att denna nackdel är ännu större på E71!

Det handlar om Nokias 2,5 mm-anslutning för headset. Om man vill koppla sina vanliga favorithörlurar till något av Nokias egna headset (och kunna använda mikrofonen och fjärrstyrningen) används först den medföljande adaptern (AD-52) där sedan headsetets 3,5 mm-kontakt ansluts.
Adaptern sticker ut mer än 2 cm från telefonen och i den den sätts alltså sedan headsetets 3,5 mm-kontakt. Dessa två kontakter sticker tillsammans ut ca 4 cm från anslutningen. Detta gör min E51 hela 4 cm högre, men på E71 sitter kontakten högt upp på högra sidan och gör alltså telefonen 4 cm bredare! Det är inte bekvämt när man har telefonen i fickan, men vad värre är att adaptern inte är särskilt svår att bryta av ... (Jag lyckades själv göra detta efter endast 6 veckor.)
Nokia verkar dessutom inte sälja denna adapter som reservdel.

Jag kollade på den adapter som säljs på Clas O med den var bara 3-polig – Nokias anslutning är 4-polig.
Mitt hopp står nu till en 4 polig adapter med vinklad kontakt (HURRA!) som säljs hos Kjell & Co (art.nr: 39691), men får intrycket att honkontakten endast är 3-polig. Jag återkommer med besked om detta om någon är intresserad.

Jag har inte hittat något Nokia-headset med 2,5 mm-anslutning, fjärrstyrning och möjlighet att ansluta vanliga hörlurar, och vore tacksam över att få tips om någon har sett ett sådant.

Frågan man ställer sig är varför Nokia inte satte ett 3,5 mm-uttag istället för ett 2,5 mm-uttag i dessa modeller. De flesta lite bättre Nokia-headset som säljs har 3,5 mm-kontakt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rilloo
Har varit sugen på att köpa en iphone men såg denna och verkar ju vara väldigt trevlig. GPS:en verkar enligt de flesta fungera bra, men kan man till exempel se vilken hastighet man springer i om den exempelvis används vid löpning? Samt att jag hade tänkt att avända den väldigt mycket som mp3-spelare, vilka lurar använder ni? Tycker att ljudet i min n73me är för högt när ja kopplar in mina egna lurar.

Japp, man kan se hastigheten vid löpning med programmet nokia sports tracker. Löpningen har verkligen blivit roligare med denna telefon.

da-li: Har beställt detta headset till E71:
http://www.dustinhome.se/pd_5010124509.aspx?

Det har en fjärrkontroll och uttag för 3.5 mm. Sedan så kan man inte ladda telefonen vid USB kabel tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
da-li: Har beställt detta headset till E71:
http://www.dustinhome.se/pd_5010124509.aspx?

Det har en fjärrkontroll och uttag för 3.5 mm. Sedan så kan man inte ladda telefonen vid USB kabel tyvärr.

flipp,
tack för tipset om headsetet, men det verkar av någon anledning inte vara kompatibelt med E51 (den finns i alla fall inte listad bland kompatibla modeller på Nokias hemsida). Jag kommer antagligen att gå till någon butik och be att få testa det ändå.

E71 ska (enligt Nokias hemsida) kunna laddas vid dataöverföring när USB-kabeln CA-101 används:
http://www.nokia.se/A4515177
http://www.nokia.se/A4515179
Enligt Nokias hemsida är det denna kabel som levereras med telefonen. Man kanske måste göra någon inställning i telefonen för att aktivera laddning via kabeln?

T.o.m. min tidigare (evigt krånglande) S/E m600i gick att ladda via USB-anslutningen, så jag tog för givet att detta skulle gå att göra när jag köpte min E51.

Men, som sagt – med undantag för dessa få små nackdelar är jag mycket nöjd med min E51 som är väldigt liten och tunn med tanke på hur många möjligheter den ger!

Jag har förresten inte kollat det, men jag antar att även E71 har en inbyggd klient för SIP-telefoni? Då får man ju två telefoner i en om man har dataabonnemang med fast månadskostnad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Har själv en Nokia E51 som jag är mycket nöjd med, men sneglar lystet på E71 som ju även har inbyggd GPS, A2DP m.m.
Om jag har otur så går min E51 sönder någon gång ...

E71 laddas ju även med hjälp av den medföljande datakabeln, vilket inte E51 gör. Jag har alltså blivit tvungen att köpa en extra USB-laddkabel för att inte batteriet ska laddas ur (det går fort) när jag ansluter telefonen till datorn och använder den som modem. Det är trevligt att Nokia har åtgärdat denna klantiga konstruktion! (Och nej, den nya kombinerade data- och laddkabeln kan tyvärr inte användas med min telefon ...)

De båda telefonerna har dock en stor gemensam nackdel. Jag får intrycket av att denna nackdel är ännu större på E71!

Det handlar om Nokias 2,5 mm-anslutning för headset. Om man vill koppla sina vanliga favorithörlurar till något av Nokias egna headset (och kunna använda mikrofonen och fjärrstyrningen) används först den medföljande adaptern (AD-52) där sedan headsetets 3,5 mm-kontakt ansluts.
Adaptern sticker ut mer än 2 cm från telefonen och i den den sätts alltså sedan headsetets 3,5 mm-kontakt. Dessa två kontakter sticker tillsammans ut ca 4 cm från anslutningen. Detta gör min E51 hela 4 cm högre, men på E71 sitter kontakten högt upp på högra sidan och gör alltså telefonen 4 cm bredare! Det är inte bekvämt när man har telefonen i fickan, men vad värre är att adaptern inte är särskilt svår att bryta av ... (Jag lyckades själv göra detta efter endast 6 veckor.)
Nokia verkar dessutom inte sälja denna adapter som reservdel.

Jag kollade på den adapter som säljs på Clas O med den var bara 3-polig – Nokias anslutning är 4-polig.
Mitt hopp står nu till en 4 polig adapter med vinklad kontakt (HURRA!) som säljs hos Kjell & Co (art.nr: 39691), men får intrycket att honkontakten endast är 3-polig. Jag återkommer med besked om detta om någon är intresserad.

Jag har inte hittat något Nokia-headset med 2,5 mm-anslutning, fjärrstyrning och möjlighet att ansluta vanliga hörlurar, och vore tacksam över att få tips om någon har sett ett sådant.

Frågan man ställer sig är varför Nokia inte satte ett 3,5 mm-uttag istället för ett 2,5 mm-uttag i dessa modeller. De flesta lite bättre Nokia-headset som säljs har 3,5 mm-kontakt!

Håller med om att det skulle varit en 3,5 mm-kontakt istället, det är mycket det som gör att jag tvekar.

Permalänk
Medlem

Jo, det är helt klart ett misstag av Nokia att inte inkludera ett 3.5. Samtidigt, när HS-44 finns att köpa till så ser jag inte att det är ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Japp, man kan se hastigheten vid löpning med programmet nokia sports tracker. Löpningen har verkligen blivit roligare med denna telefon.

da-li: Har beställt detta headset till E71:
http://www.dustinhome.se/pd_5010124509.aspx?

Det har en fjärrkontroll och uttag för 3.5 mm. Sedan så kan man inte ladda telefonen vid USB kabel tyvärr.

Låter kanon att man kan använda gps:en vid löpning!
Skriv gärna vad du tycker om headsetet. Problem att ha mobilen i fickan när kontakten sticker ut? Hur är ljudet? Har haft problem med min nokia n73 att jag tycker att lägsta volymen är för hög, vad tycker du om det i detta med e71:an?

Permalänk
Medlem

Oj, har inte alls tänkt på om ljudet är för högt. Jag upplever det inte så, men jag kanske inte är så känslig. hehe

När det gäller löpning så är det kanske inte så tillförlitligt att titta på den momentana hastigheten, den pendlar upp och ner väldigt mkt. Däremot kan man kolla vilket genomsnittligt tempo man har per kilometer under själva löpningen. Det tycker jag är riktigt användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Oj, har inte alls tänkt på om ljudet är för högt. Jag upplever det inte så, men jag kanske inte är så känslig. hehe

När det gäller löpning så är det kanske inte så tillförlitligt att titta på den momentana hastigheten, den pendlar upp och ner väldigt mkt. Däremot kan man kolla vilket genomsnittligt tempo man har per kilometer under själva löpningen. Det tycker jag är riktigt användbart.

Okej, hur är det med den totala distansen, stämmer den bra?

Permalänk
Medlem

Ja, den verkar stämma mycket bra. Jämförde med en GPS klocka på en 5 km runda och det skiljde 20 meter. Genomsnittlig minuttempo per kilometer uppdateras hela tiden och just den funktionen är som sagt guld värd om man vill hålla koll på hur man ligger till när man springer. Sedan kan man ställa in så telefonen automagiskt piper till vid varje kilomter och visar hur snabbt den senaste kilometern gick. Helt klart coolt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Ja, den verkar stämma mycket bra. Jämförde med en GPS klocka på en 5 km runda och det skiljde 20 meter. Genomsnittlig minuttempo per kilometer uppdateras hela tiden och just den funktionen är som sagt guld värd om man vill hålla koll på hur man ligger till när man springer. Sedan kan man ställa in så telefonen automagiskt piper till vid varje kilomter och visar hur snabbt den senaste kilometern gick. Helt klart coolt!

Låter bra! Återkom gärna med en liten recension av headsetet du beställt.

Permalänk
Medlem

Har fått headsetet nu (Nokia HS-44). Det är helt kompatibelt med E71, så samtal och musiklyssnande funkar bra. Man kan välja framåt, bakåt samt paus och justera volymen på headsetkontrollen, där man även kopplar in 3.5 mm hörlurar. Något som är lite synd är att den känns ganska plastig, men vad kan man begära för något som kostar strax över 200 kr. En annan grej som är mindre bra är att det är susande ljud i bakgrunden (hiss). Spelar man musik på låg volym är det irriterande. Men det beror antagligen på telefonen och inte headsetet. Har läst på andra forum att E71 har lite problem med hiss. På högre volym är dock detta inget direkt problem. De medföljande hörlurarna har jag ej testat då jag ej gillar "pluggar". Sammanfattningsvis var det väl investerade 200 kr, hade jag haft mer pengar hade jag nog satsat på ett Jabra BT3030 istället.