Vista och hårddiskar...

Permalänk
Medlem

Vista och hårddiskar...

Installerade precis Windows Vista då jag skaffat nytt moderkort/grafikkort mm. Funkade bra förutom vissa hårddiskproblem.

Har nämligen några hårddiskar som den satte lite random enhetsbokstäver på. Vill då ändra det, bara det att det inte går på en av diskarna för den påstår att den är en systemdisk (även fast det inte alls är samma disk som jag installerade vista på). Låg en page-fil där och lite andra boot-filer och en "grldr" fil också.
Jag flyttar pagefilen, startar om, men jag kan ändå inte byta namn.
Så det Vista har gjort är alltså att lägga massa junksystemfiler på en helt annan disk än vad jag installerade os:et på även fast jag inte gett nån som helst tillåtelse att göra det.

Så alltså, vad gör jag för att få bort systemskiten så jag kan byta bokstav på disken?

Och en till grej, har en IDE-disk som vista inte alls tycker om. Har jag den i så innan man kommer till vistas laddningssekvens så spammar den ut massa text och sen gör den inge mer på några minuter, tills den fortsätter till vistas laddningsgrej. Bara det att där fryser den några minuter också, tills den fortsätter in i windows där den inte hittar disken öht.

Däremot har den alltid funkar klockrent på mitt gamla mobo och den funkar klockrent i en annan dator som jag har brevid mig.

Vad göra?

Moderkortet är för övrigt ett Asus P5Q Pro.

Permalänk
Medlem

Misstaget du gjorde är att du hade flera hårdiskar/partitioner igång. Finns det flera så lägger den vissa grejer (osynligt) på en annan. Då får man dina problem och skulle inte förvåna mig om du får flera mer allvarliga fel senare om du vill göra om något mer eller om någon hårdisk skulle gå sönder.

Nästa gång du installerar ska du bara ha 1 hårdisk inkopplad (helst också bara 1 partitionen). Resten av hårdiskarna kopplar du in efteråt (skapar de andra partitionerna på system disken efteråt).