Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD utvecklar bättre Phenom

Permalänk
Melding Plague

AMD utvecklar bättre Phenom

Den snabbaste Phenomprocessorn är för närvarande Phenom X4 9850 Black Edition. Konkurrensen är dock hård från Intel och denna Phenom har svårt att hänga med jämfört med Intels senaste fyrkärniga processorer. Nu planerar AMD kraftfullare modeller till vintern.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

bra jobbat amd

Permalänk
Medlem

Kör hårt nu AMD
Ta inga fångar

Permalänk
Avstängd

Fast frågan är om man kan säga att Nehalem ersätter core. Den kanske blir Core 3. Någon som vet?

Men jag börjar faktiskt snegla på en Phenom istället för en Core 2 Duo. Trots att jag alltid vill ha låg effektförbrukning så är jämnt flyt något jag prioriterar högt också. Och Phenom har ju varit vassare på den biten. Även då Core 2 har högre prestanda.

Permalänk

Komigen nu! You can do it!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Hur menar du med "jämnt flyt"?
Är detta något som Qore 2 Quad saknar?

Permalänk
Avstängd

finaly! nu kanske dom kan göra sin börs lite större å utveckla bättre prollar

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Gött! då väntar jag på den nya Phenomen istället!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur menar du med "jämnt flyt"?
Är detta något som Core 2 Quad saknar?

Jag läste en jättelång diskussion om just det idag. AMD:s processorer jobbar jämnare och "hackar" inte på samma sätt som Intels. Det beror på IMC, integrated memory controller. Processorn matas med information på ett jämnare sätt pga bättre minnesprestanda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur menar du med "jämnt flyt"?
Är detta något som Qore 2 Quad saknar?

Det har rapporterats från reviews och på forum att man upplever sin phenomburk som att den har bättre flyt än motsvarande intel. Det verkar bero på att även fast intel har starkare processor så flaskas den ibland av bussen vilket ger små hack. Med andra ord, frameraten är bra, men det spelar inte stor roll om det är 60 frames en sekund, om de framesen är ojämnt fördelade. Låt säga 30 frames första tredjedelen, sedan står det still en tredjedel och sedan 30 frames sista tredjedelen.

Detta verkar bättras något med högre buss. Men inte helt. En annan orsak kan också vara cacheprestandan när coresen växlar uppgifter. Om en core arbetar med en tråd och vill ha data som ligger i L2 men sedan tas uppgiften över av den andra coren något, så som det ofta gör. Så måste cachebiten låsas om till andra coren för att undvika korrumpering. Under den processen kan cacheprestandan sjunka ner mot 10% av fulla hastigheten.

Dessutom har inte Intelsystem samma bandbredd över till Grafikkort och övrigt då det får konkurrera med minnet.

AMD slipper dessa flaskhalsar med sitt L2/L3 system och snabbare minneskontroller, och dessutom överdimensionerade buss.

Det finns även de som tror att detta har att göra med att Core 2 inte multitaskar lika bra om Phenom.

Så, kort och gott, Intel ger bättre prestanda. Men det syns sällan i praktiken i spel eftersom grafikkortet är flaskhalsen. Dessutom finns det de som klagat på microhack som inte syns i enkel FPS-statistik.

Kan jämföras med två löpare. Den ena vinner nästan alltid, men springer inte jämnt eftersom han snubblar någon gång varje varv. Tur för honom att det inte syns i statistiken då han kutar på utav bara fan när han väl springer.

Permalänk

Någon som vågar spekulera om vad den kommer kosta?
Hoppas inte den hamnar mot "intel" priser ;O!
"Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Bristvara
Betyg 9/10 från Prisjakt baserat på 1 omdöme, klicka för detaljer!
Bristvara 4 220:-"(datorbutiken)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte räcka med 300MHz extra för att konkurrera med Nehalem som borde komma ungefär samtidigt.
Någon som vet vad AMD har i pipelinen som kan konkurrera med den?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det har rapporterats från reviews och på forum att man upplever sin phenomburk som att den har bättre flyt än motsvarande intel. Det verkar bero på att även fast intel har starkare processor så flaskas den ibland av bussen vilket ger små hack. Med andra ord, frameraten är bra, men det spelar inte stor roll om det är 60 frames en sekund, om de framesen är ojämnt fördelade. Låt säga 30 frames första tredjedelen, sedan står det still en tredjedel och sedan 30 frames sista tredjedelen..............

Väldigt intressant! Någon här på swec som har upplevt detta och bekräfta?

Permalänk
Avstängd

kanske kommer att ha 10mb i cash per core

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

äntligen, de va värkligen på tiden att amd släpper lite snabbare processorer.
jag har väntat länge på en phenom som gjort de värt å byta ut min 6000+., då får vi ju hoppas att dom kommer å klocka bra åxå

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Kan jämföras med två löpare. Den ena vinner nästan alltid, men springer inte jämnt eftersom han snubblar någon gång varje varv. Tur för honom att det inte syns i statistiken då han kutar på utav bara fan när han väl springer.

Visst är det behändigt att detta också av någon besynnerlig och märklig anledning bara verkar vara möjligt att påvisa i forum på nätet och inte i kontrollerade och isolerade tester

Du menar på allvar att när en tråd hoppar från en kärna till en annan så går ibland prestanda ner våldsamt i kanske 1/3 sekund? Säkert... Det ger en minnesbandbredd på 30-40 MB/s om vi räknar med att hela cachet måste läsas in igen. Låter aningens fel va?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det har rapporterats från reviews och på forum att man upplever sin phenomburk som att den har bättre flyt än motsvarande intel. Det verkar bero på att även fast intel har starkare processor så flaskas den ibland av bussen vilket ger små hack. Med andra ord, frameraten är bra, men det spelar inte stor roll om det är 60 frames en sekund, om de framesen är ojämnt fördelade. Låt säga 30 frames första tredjedelen, sedan står det still en tredjedel och sedan 30 frames sista tredjedelen.

Detta verkar bättras något med högre buss. Men inte helt. En annan orsak kan också vara cacheprestandan när coresen växlar uppgifter. Om en core arbetar med en tråd och vill ha data som ligger i L2 men sedan tas uppgiften över av den andra coren något, så som det ofta gör. Så måste cachebiten låsas om till andra coren för att undvika korrumpering. Under den processen kan cacheprestandan sjunka ner mot 10% av fulla hastigheten.

Dessutom har inte Intelsystem samma bandbredd över till Grafikkort och övrigt då det får konkurrera med minnet.

AMD slipper dessa flaskhalsar med sitt L2/L3 system och snabbare minneskontroller, och dessutom överdimensionerade buss.

Det finns även de som tror att detta har att göra med att Core 2 inte multitaskar lika bra om Phenom.

Så, kort och gott, Intel ger bättre prestanda. Men det syns sällan i praktiken i spel eftersom grafikkortet är flaskhalsen. Dessutom finns det de som klagat på microhack som inte syns i enkel FPS-statistik.

Kan jämföras med två löpare. Den ena vinner nästan alltid, men springer inte jämnt eftersom han snubblar någon gång varje varv. Tur för honom att det inte syns i statistiken då han kutar på utav bara fan när han väl springer.

Intressant! du vet inte om det finns tester för detta nånstans? vore bra med en källa så dom som kör med intel har nåt och skriva om!

weedel Klart ingen med intel system bekräftar detta! Intel är ju bäst!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Intel ska inte heller kunna erbjuda "sanna" PCI-E 2.0 x16 i CF/SLI pga detta problem har jag läst nånstans.

Sen nice äntligen kommer AMD Har för mig att 45nm Phenom kommer ha 6MB L3 cache och 4 x 1MB L2

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Dem är kassa och drar ut på tekniken bara.

Guuud vad jag vill se en bra presterande Amd prolle igen.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hm. Ja lutar åt dessa. Slutet av hösten verkar bli lagom att upgradera datorn. Men kommer inte Bulldozer Q1-09 ? Fast det blir ju självklart försenat. Men ändå.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Är inte detta Deneb och Deneb FX kretsarna som ska köras på 45nm?

I så fall har jag tålamod med min X2:a tills dessa släpps.

Permalänk
Medlem
Citat:

weedel Klart ingen med intel system bekräftar detta! Intel är ju bäst!

Jag kan bekräfta att maxxad fsb-buss med minnena i 1:1 ger ett behagligt flyt med Core2, huruvida detta känns bättre/sämre än Phenom har jag ingen aning om eftersom jag aldrig använt en Phenom-burk. Men det märks definitivt skillnad, särskilt i spel, mot när man kör standard eller moderat klockad buss och minnena med multipel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

jag tycker att de borde statsa allt nu på grafikkorts delen och bulldozer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
jag tycker att de borde statsa allt nu på grafikkorts delen och bulldozer

Håller med dig...
Samtidigt måste de ju få in pengar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Hm. Ja lutar åt dessa. Slutet av hösten verkar bli lagom att upgradera datorn. Men kommer inte Bulldozer Q1-09 ? Fast det blir ju självklart försenat. Men ändå.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.158628
"AMDs ingenjörer är nämligen i full färd med att utveckla den nya processorarkitekturen Bulldozer (från grunden), och som vi nämnde tidigare idag har man nu bekräftat att den kommer att vara färdig i slutet av år 2009. Förmodligen kommer den först att lanseras med en 45 nm tillverkningsprocess, för att så snabbt som möjligt gå över till 32 nm." (min fetning)

Ser inte ut som det...
Trevligt att det är en helt ny arkitektur dock!
Har ju inte hänt på länge...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

hoppas hoppas jag som nyss införskaffat mig ett am2 system

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.158628
"AMDs ingenjörer är nämligen i full färd med att utveckla den nya processorarkitekturen Bulldozer (från grunden), och som vi nämnde tidigare idag har man nu bekräftat att den kommer att vara färdig i slutet av år 2009. Förmodligen kommer den först att lanseras med en 45 nm tillverkningsprocess, för att så snabbt som möjligt gå över till 32 nm." (min fetning)

Ser inte ut som det...
Trevligt att det är en helt ny arkitektur dock!
Har ju inte hänt på länge...

Jo lite häftigt att dom gör det, måste kosta en jävla massa

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det har rapporterats från reviews och på forum att man upplever sin phenomburk som att den har bättre flyt än motsvarande intel. Det verkar bero på att även fast intel har starkare processor så flaskas den ibland av bussen vilket ger små hack. Med andra ord, frameraten är bra, men det spelar inte stor roll om det är 60 frames en sekund, om de framesen är ojämnt fördelade. Låt säga 30 frames första tredjedelen, sedan står det still en tredjedel och sedan 30 frames sista tredjedelen.

Detta verkar bättras något med högre buss. Men inte helt. En annan orsak kan också vara cacheprestandan när coresen växlar uppgifter. Om en core arbetar med en tråd och vill ha data som ligger i L2 men sedan tas uppgiften över av den andra coren något, så som det ofta gör. Så måste cachebiten låsas om till andra coren för att undvika korrumpering. Under den processen kan cacheprestandan sjunka ner mot 10% av fulla hastigheten.

Dessutom har inte Intelsystem samma bandbredd över till Grafikkort och övrigt då det får konkurrera med minnet.

AMD slipper dessa flaskhalsar med sitt L2/L3 system och snabbare minneskontroller, och dessutom överdimensionerade buss.

Det finns även de som tror att detta har att göra med att Core 2 inte multitaskar lika bra om Phenom.

Så, kort och gott, Intel ger bättre prestanda. Men det syns sällan i praktiken i spel eftersom grafikkortet är flaskhalsen. Dessutom finns det de som klagat på microhack som inte syns i enkel FPS-statistik.

Kan jämföras med två löpare. Den ena vinner nästan alltid, men springer inte jämnt eftersom han snubblar någon gång varje varv. Tur för honom att det inte syns i statistiken då han kutar på utav bara fan när han väl springer.

Kanske har du rätt, men, det som skrivs i forum är ofta rena gissningar. Detta låter mer som ett problem med drivrutiner och chipset. Men om nu AMD skriver bättre drivrutiner och har smartare chipset så är ju inte detta någon nackdel. Inte för oss som kör AMD iallafall. Det här kanske låter som jag ifrågasätter det du skriver men jag tror vi menar ungefär samma saker.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

"-...2,8 GHz, vilket är 300 MHz högre än nuvarande X4 9850"

Så Phenom X4 9850 går i 2,83Ghz? Eller?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt