Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nätverkskabel för audiofiler

Permalänk
Melding Plague

Nätverkskabel för audiofiler

En japansk audiotillverkare har börjat sälja 1,5 meter långa nätverkskablar för 500 dollar styck. Enligt tillverkaren är kabeln designad för att förbättra ljudkvalitén för hifi-entusiaster.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe. Läste tidigare om denna på /.
Det grövsta exemplet av kabel-noja jag sett hittills.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

haha.. Digital data är alltid antingen eller (1/0), finns inget sämre eller bättre. Bluff på hög nivå.

Permalänk

låter som det där aprilskämtet med den svindyra SATA-kabeln. hehe

http://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers_lanserar_sw...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk

Gammal nyhet, dom har promptat för sin egentillverkade nätverkskabel för deras förstärkare rätt så länge.
Och som omega säger, digital signal, kan inte bli sämre eller bättre. Åtminstonde inte på 1,5m.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Hahahaha! Riktigt löjligt om det verkligen är sant!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag undrar om någon kommer att känna sig lurad snart?

Men är man rik så, den är ju rätt snygg endå <3

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, undrar iaf vem som kan tänka sig att köpa en sån sladd (och höra någon skillnad i ljudkvalitén). Nåja, folk får väl köpa vad de vill

Visa signatur

"vad ere för idioter som är ute i solen när man kan sitta inne vid datorn?" -BasseBaba

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att göra en egen sådan kabel, behöver väl vara veta vart stiften ska sitta?

Permalänk

men den där kabeln är ju till för Denons HiFi-produkter som använder "Denon-link", inte för Ethernet-nätverk.....
Nån har uppfattat det här helt fel verkar det som...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Jag har svårt att se hur denna kabel skulle kunna göra någon skillnad

och jag e tydligen inte ensam om det:)

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för format på de digitala signalerna som överförs.
Är de vanliga seriella så känns det ju som om Denon börjar bli riktigt desperata, men är det klockade tåg (eller än värre parallella) så kan man nog mäta en liten skillnad ibland…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Hi-fi klubben har sålt skiten bra länge nu

http://hifiklubben.se/produkter/kablar/digital/denon_ak-dl1_k...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor men den där kabeln är ju till för Denons HiFi-produkter som använder "Denon-link", inte för Ethernet-nätverk..... Nån har uppfattat det här helt fel verkar det som...

nej.

Från hi-fi klubben:
"Du behöver i princip bara en vanlig datornätverkskabel för att kunna använda DenonLink men precis som när det gäller andra kabeltyper finns det extra ljudkvalitet att hämta om du väljer en kvalitetsprodukt som är optimerad för ändamålet."

Permalänk
Medlem

Vilka jävla idéer folk kommer på.. nästan 5k för en jävla nätverksladd!

O den var inte ens lång.. 1.5 meter är ju löjligt kort...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Verkar som ett riktigt slöseri med pengar tycker jag

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt så enkelt att digitalt innebär "antingen ett eller noll". Signalnivåer varierar, jitter och andra fenomen kan störa signalen så till den grad att den läses fel, klockorna är osynkade etc.
Därmed inte sagt att den här kabeln inte är fullständigt meningslös, för det är den

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ja ni, placebo-effekten kostar massa pengar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Och jag som tycker Monster är dyra

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem

Den där kabeln köps bara för att audiofiler med mycket pengar men lite hjärna ska kunna skryta med att bara deras DenonLink-kabel kostade 500$.

Vi vanliga garvar bara åt dessa nördiga audiofiler och köper en vanlig nätverkskabel som i ett blindtest presterar lika bra.

Har för övrigt bevisats gång på gång att likvärdiga kablar med olika priser till ljudutrustning gör sån liten skillnad på ljudet så det är inte hörbart eller mätbart utan det är som nån skrev här placeboeffekten som spelar in.

Permalänk

På jobbet betalade vi, om jag inte minns fel, ca 3000:- för en trumma med 500 m CAT7. Med moms och kontaktdon skulle man hamna på ca 10 - 15 kr/kabel på 1.5 m. Och då skall man kunna köra 10 Gbit genom detta...

Hifi-nördar är ett lättlurat släkte minsann. Till vilka andra kan man sälja "speciella" pennor för att måla CD-skivornas kanter för bättre ljud?

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

undra hur många idioter som köpt kabeln?:P

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Har för övrigt bevisats gång på gång att likvärdiga kablar med olika priser till ljudutrustning gör sån liten skillnad på ljudet så det är inte hörbart eller mätbart utan det är som nån skrev här placeboeffekten som spelar in.

För analogt ljud, speciellt förstärkt, så spelar det absolut stor roll vilken kabel du har.

Har dock väldigt väldigt svårt att tro att denna kabeln skulle tillföra något. Vet dock inget om denon-link men denon brukar la inte vara ett oseriöst bolag?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Ursch...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Dålig stil, samtidigt så förstår jag dem med tanke på hur mycket okunskap det finns i området.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

mjölka plånböcker..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Vad kör DenonLink för protokoll? Troligen inte ethernet. Om de kör ett hemmasnickrat protokoll och inte har lagt till felkorrigering i det så kanske en kabel av skaplig kvalitet behövs....

Å andra sidan, har de inte felkorrigering i en digital överföring så borde de skjutas i magen.

Permalänk

Så länge dom faktiskt lagt ner pengar på att tillverka saken ser jag inte problemet. Visst är det lite överdrivet, men om man köpt en receiver och SACD/DVD-audio/DVD-spelare för närmare 100k bryr man sig knappast. Finns ju företag vars hela affärsidé bygger på samma grej, Rolex, Armani osv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
haha.. Digital data är alltid antingen eller (1/0), finns inget sämre eller bättre. Bluff på hög nivå.

Du kan dock få bitfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Har för övrigt bevisats gång på gång att likvärdiga kablar med olika priser till ljudutrustning gör sån liten skillnad på ljudet så det är inte hörbart eller mätbart utan det är som nån skrev här placeboeffekten som spelar in.

Som domifuling ovan skriver gör det skillnad med analog signal i ett high-end system där man alltid satsar på att eliminera flaskhalsar, en paketförlust ersätts ju liksom inte i analoga system. När det gäller den nivån så har man oftast redan spenderat 100k på sitt system så då kan man ju lika väl köpa kablar för ett par tusen till

Sen kan jag hålla med om att placeboeffekten är grymt stor, men man ska ändå inte underskatta den. Får placebo mig att tycka det låter bättre, visst fan ska jag då ha saken som får min upplevelse att bli bättre. Musik mäter man ju faktiskt inte i decibel, utan i hur den upplevs.

Edit: Sen kan det ju tänkas att kabeln har en väldigt bra skärmning då den ska hänga i närheten av ganska stora spolar som pulserar magnetfält rätt friskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Så länge dom faktiskt lagt ner pengar på att tillverka saken ser jag inte problemet. Visst är det lite överdrivet, men om man köpt en receiver och SACD/DVD-audio/DVD-spelare för närmare 100k bryr man sig knappast. Finns ju företag vars hela affärsidé bygger på samma grej, Rolex Armani osv.

Vad jag stör mig på är ju att kabeljäveln knappast kan jämföras med dyrt Hifi-kablage där man i varje fall får en riktigt fet och oftast snygg kabel! Den ser helt vanlig ut förutom att den är blåmålad och extra gummerad.

Har dom skapat ett eget protokoll endast för att koppla ihop sin produktensemblé så förtår jag dock varför dom behöver ta 5000 kr för en kabelstump på 1.5 meter...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt