Permalänk
Medlem

varmt!?

plocka ihop min dator idag och blev ganska förvånad då prollen (e8400) går på 59-60 grader bara flör lite nerladdning..
har en Gemin II som kylare,så är det den som jag har monterat fel,elr kan det vara något annat fel?
(temp,taget med Speedfan..) men tyckte de ändå lät lite höga..
tacksam för svar

Permalänk

Det låter som nånting är fel ja men testa lite olika program innan du fortsätter plocka lös allting igen.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

coretemp visar 53 grader,men även de e för mkt..
blir väl nog ti plocka loss den och försöka fästa den pånytt:)
ville se så ja int sku gör nå onödigt
hör av mej senare om de blir ngn skillnad

Permalänk
Medlem

kanske för mkt/lite kylpasta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

coretemp visar typ 45 nu och speedfan 50..
är de normalt,elr är de ännu mkt farligt? (de e idle..)
tänkt om jag skulle kunna testa mej ti spel nå kanske,om int prollen brinner
kylpastan tkr jag ja lade på ganska bra mängd av så de tror ja int de e:D

Permalänk
Medlem

50 grader är inte alls farligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så de e bara ti tuta å kör me spelandet å så? (vill int slita ut prollen de första ja gör )

Permalänk
Medlem

Ta av kylaren, kolla kontaktytan och sätt fast igen. 50 idle har du inte med korrekt fastsatt kylare och standardspänning.

Permalänk
Medlem

ja tyckte det.. de e de som ja inte fattar,för ja testa montera om den där före och då såg kylpastan ut att vara ganska bra utspridd (som en tum stor ring över kylaren..) men får väl nog testa ta upp den ännu en gång:):D

edit:sku ni kunn gissa och uppskatta hur tempsen sku borda se ut? (så ja har ngn riktlinje..)

Permalänk
Medlem

jag har liknande problem med min Q9450 cpu... visar för höga temps.. jag har lappat den och båda mina kylare jag testat med en Zalman och en True.. visar idle 45c men när jag slängde in min E8400 så droppade tempsen till 30c idle.

roliga med min q9450 är att den kan visa idle 45-50c och load 55-60c och oavsett hur mycket belastning stiger den alldrig över det.. nån enstaka gång har den komit upp till 63c tror jag.

måste vara fel på tempsensorn.. på den..

Läst eller hört att vissa av Intels CPU´s kan vissa fel temps.. kan ju inte vara så att coretemp visar 45c och i bios som ger temp på skalet att den har samma temp.. eller?

*temp

beroende på insugets tempratur.. Itel säger att den inte ska vara varmare en 38c..

CPU ytan vill dom man ska mäta temp på och inte på kärnorna, ska inte överstiga 72c för dessa prollar..

många ligger idle ca: 30c på sina kärnor och load ca:45c kan variera kärna till kärna beroende belastning..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning