Microsoft tycker att Vista är missförstått

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
1) om du får "obefogade BSOD" så kanske det är så att du ska kolla upp varför och inte bara skylla på vista. Kör exempelvis ett memtest och uppdatera drivrutiner.

2) stäng av indexeringen så jobbar den inte så mycket i början.

1. Varför skulle det vara något fel på minnena just i Vista? Fungerar tokbra + går att klocka högre stabilt i Win2000 och XP. Memtest visar heller inga fel för övrigt.

2. Så du menar att man måste stänga av saker i Vista för att det ska fungera bra?
Ett bra OS behöver man bara peta in drivisarna i och sedan tuta och köra, simple as that.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
1. Varför skulle det vara något fel på minnena just i Vista? Fungerar tokbra + går att klocka högre stabilt i Win2000 och XP. Memtest visar heller inga fel för övrigt.

2. Så du menar att man måste stänga av saker i Vista för att det ska fungera bra?
Ett bra OS behöver man bara peta in drivisarna i och sedan tuta och köra, simple as that.

Vista är gjort för att funka på otroligt många olika systemkonfigureringar, känns som om man vill stänga av en viss funktion för att ens system arbetar bättre så är det ju mkt bättre o ha den möjligheten än inte.

Varit inbiten XP användare sen det släpptes och bara testat vista vid något tillfälle precis när det släptes och det fungerade så dåligt att jag nästan omgående avinstallerade och började rekomendera folk jag känner att inte byta till Vista.

För snart en månad sen bytte jag dock upp min hårdisk i min bärbara IBM thinkpad x60s och bestämde mig för att ge andra operativsystem en changs.

Först ut Ubuntu som fick 2 veckor men som tyvärr inte funkar alls för mig, för krångligt att konfigurera och få allt att fungera (dålig support från lenovo för linux med drivrutiner och program).

Sen gav jag Vista bussiness edition som jag konfigurerat så som jag vill ha utan något ögongodis eller onödiga funktioner jag inte känner att jag har behov av.

Kört detta nu i 3 veckor och måste säga att jag får revidera mina åsikter om vista, i den här konfigureringen är den minst lika kompetent som windows XP, dock har jag några små problem som jag dock måste fundera på om jag kan leva med eller om jag ska byta tillbaka till XP igen.

Problemen om någon har enkel lösning:
1) vill alltid köra "detaljerad vy" i alla mappfönster, men jag får inte den funktionen att fungera så som i XP, finns hela tiden mappar som envisas med att ha någon annan view.

2) i videouppspelning så ibland så stänger skärmen av sig och jag måste tvinga datorn i viloläge och väcka upp den igen för att få igång skärmen igen.

3) AltGr verkar ha problem o fungera vilket är otroligt irriterande

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker att Vista är missförstått. Däremot när man fortfarande hör kommentaror som "Vista suger" och "Vista är det sämsta OS'et någonsin" då blir jag mer förvånad över att det fortfarande finns "folk" som inte har vett att skriva en vettig kommentar. Ett operativ system som suger är ett som inte fungerar. Vista fungerar alldeles utmärkt för det flesta människor.. tror inte att Vista är missförstått alls, däremot var skillnaden mot XP för stor för dom flesta människor så dom har inte vant sig vid det än.

Dessutom så ska programmerare etc. etc. fixa nya drivisar till Vista och XP vilket tar tid. Så nej.. missförstått tror jag inte.. underskattat tror jag däremot att det är

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Man ju fråga sig om det verkligen ska ta flera veckor att indexera och defragmentera en disk? Låter som orimligt lång tid.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Om microsoft behöver släppa ett dokument där de förklarar varför operativet fungerar som det gör är det ett problem.

Folk skall inte behöva förstå varför ett operativ gör på ett visst sätt, det ska bara fungera, utan att märkas eller irritera.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

HEHEHE vista borde ha ett config-formulär man kan köra igenom så man enkelt kan stänga ner alla saker som segar ner datorn.. Kör vista på min UMPC och den tuggade från början på något så oändligt mycket innan jag letat igenom alla inställningsfönster jag kunnat hitta för att stänga av krävande funktioner. Tycker det är för mycke skit o trycka sig fram genom för att komma åt en särskild inställning. borde va samla på ett fönster med ett par flikar istället.
Saker jag stängde ner var bla:
schemalaggd defragmentering.
indexerings-tjänsten för sök funktionen.

Ge gärna exempel på program som samlar inställningar till ett enda ställe så blir jag glad ^^

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Har haft Vista ett par månader nu... inga problem överhuvudtaget... Vad är det egentligen som har varit så dåligt med det?
Visst, buggar - men det finns nästan alltid i ny mjukvara...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Stabilitet my ass

Om jag hade en spänn varje gång XP gett mig en blåskärm ...

Om man spelar mycket spel rekommenderar jag inte XP, alls. Om grafikkortsdrivrutinen kraschar under XP leder det ofta till att hela operativsystemet kraschar medan det under Vista endast kraschar spelet följt av en omstart av drivrutinen.

Det behöver inte vara XP som är felet. Kan lika gärna vara felvalda minnen som inte passar moderkortet t ex. Jag har mycket sällan problem med min hårdvara trots att jag använder XP. Håller på att installera om Windows från scratch med SP3 som i sin tur verkar lite snabbare än med SP2, få se hur det ser ut när jag är klar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

meh. Jag gillar helt enkelt inte bloatade saker speciellt mycket

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Har kört med Vista ett bra tag nu och uppgraderade till från Vista x86 till Vista x64 för typ en månad sen. De BSODs jag har fått under min tid med vista har till största del berott på nvidias drivrutiner och sen när jag lekt med överklockning

De största problemen jag har med vista idag är att Mappvyerna konstant ändras och det gåååååår ju inte att få det att fungera!
Sen jag installerade x64 med SP1 så har jag dessutom fått problem med viloläget...oftast så släcks bara skärmen ner och jag hör EN hårddisk stänga av, men sen fortsätter datorn bara att stå och surra. Ibland fungerar det som det ska dock, vete fan vad som är fel trots en hel del felsökning, någon som har samma problem?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Du som förvaltar recovery-CD'n på din arbetsplats typ?

Vad ville du med den här kommentaren? Om jag någonsin hör dig gnälla om låg nivå på en diskussion NÅGONSIN kommer jag att hänvisa till den här kommentaren.

Citat:

Det finns liksom ingen anledning till att installera om XP i tid och otid, min son har t.ex haft samma XP Pro i över 3 år nu på en dator som använts till allehanda spel dagligen.

Vad härligt för din son då som har en så "duktig" pappa som vet så mycket om allt.

Om vi bara hade fler som du ilg@gg.

Läs om, läs rätt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

håller med många här.. finns folk som öppnar käften & tror det vet allt om vista fast de inte ens använt det.. har sagt åt dem att använda det i en månad iaf.. men nejdu, går inte för sig...

jag har kört vista virtuellt ett bra tag, har funkat smidigt som fan utan problem.. installerade vista hp på en tom hdd jag hittade, funkade finfint det med..

Självklart tar det tid att läar sig att använda ett nytt os fullt ut.
Jag kommer att använda xp ett tag till, tycker vista är lite för "segt" kanske.
om ja tjackar ny dator och det blir vista så kör jag vista helt klart.

Har ni inte använta vista och uttrycker er om att det är skit etc så knip k**t!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Det där låter värmerelaterat. Typ nvidias version av "VPU Recover"? Damsug ur datorn, sätt i en extra chassifläkt.

Nu finns väl risken att jag är ute och cyklar, men är nästan villig att satsa pengar på att det är problemet.

Mja det är en helt ny maskin med massa fläktar i och tempen på Gpu'n kommer bara upp till typ 45 grader..så det är mera drivrutinerna....kan inte ens köra 3dmark utan att det ballar ur... men tack för tipset

Visa signatur

Cyberians in the Dark

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Vad ville du med den här kommentaren? Om jag någonsin hör dig gnälla om låg nivå på en diskussion NÅGONSIN kommer jag att hänvisa till den här kommentaren.

Vad härligt för din son då som har en så "duktig" pappa som vet så mycket om allt.

Om vi bara hade fler som du ilg@gg. <---

Läs om, läs rätt.

Vilken nivå du florerar på ser man iaf ganska snabbt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Tagits på sängen =)... Juli 2005 började ms släppa ut betaversioner till utvecklare. Så jo de har haft gott om tid. Drivrutiner är komplexa men tid har de haft...

Jag har nåt viktigt att tillföra denna giganternas debatt:

Själv älskar jag att bli tagen på sängen!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vilken nivå du florerar på ser man iaf ganska snabbt.

Det var väl ändå du som började jävlas med den kommentaren du gav han om skivan?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hmm när kommer efterföljaren till Vista? Verkar vettigare att hoppa över Vista och gå direkt till MS nästa mög-os

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det var väl ändå du som började jävlas med den kommentaren du gav han om skivan?

Hmm, efter "Konstigaste känslan av Vista är dock att det, till skillnad från XP, blir snabbare över tid. Har aldrig haft en XP-installation längre än 2-3 mån. Vista är way over halvåret" och sedan titulerar sej som it-tekniker så...
Kan man inte hålla igång ett gäng XP-burkar längre än så bör man nog titulera sej annorlunda.
Jag skulle kunnat lägga ut texten mer om det inte vore för min goda uppfostran.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Verkar som folk här har svårt att släppa sitt första intryck de fått.

Har testat Vista två gånger. Först på en sk. Vista capable laptop. Hade massa strul med drivrutiner och tyckte det gick slött.

Andra gången installerade jag på min Zepto laptop. Det har funkat nästintill perfekt. Känns bättre än XP.

Det jag verkligen INTE gillar med Vista är att de tvingar på en massa skräp som IE7, något language pack m.m.

Jag håller inte med bakåtsträvarna. Hårdvaran idag har förändrats massa sedan tidigare OS. Och de skulle behöva göra om hela XP för att införa en del stöd.
Som jag sa förut jag vill se om ni fortfarande propagerar för XP om 5-10 år.
Och jag förstår inte varför ni inte nämner Windows 2000 istället?
Ungefär som ni känner för Vista kände jag för XP när det kom. W2k är ju snabbare än XP.

Själv börjar jag bli mer och mer intresserad av Ubuntu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Verkar som folk här har svårt att släppa sitt första intryck de fått.

Har testat Vista två gånger. Först på en sk. Vista capable laptop. Hade massa strul med drivrutiner och tyckte det gick slött.

Andra gången installerade jag på min Zepto laptop. Det har funkat nästintill perfekt. Känns bättre än XP.

Det jag verkligen INTE gillar med Vista är att de tvingar på en massa skräp som IE7, något language pack m.m.

Jag håller inte med bakåtsträvarna. Hårdvaran idag har förändrats massa sedan tidigare OS. Och de skulle behöva göra om hela XP för att införa en del stöd.
Som jag sa förut jag vill se om ni fortfarande propagerar för XP om 5-10 år.
Och jag förstår inte varför ni inte nämner Windows 2000 istället?
Ungefär som ni känner för Vista kände jag för XP när det kom. W2k är ju snabbare än XP.

Själv börjar jag bli mer och mer intresserad av Ubuntu.

Varför skulle någon behöva överväga XP om 5-10 år? Det har säkerligen kommit bättre grejjer fram till dess, dock gör det ju inte att Vista krånglade mindre för mej de senaste 2-3 veckorna.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Jo, Vista är väldigt missförstått, det är när man har kört det ett tag man märker hur bra det är utöver XP. Prefetch är <3.

Håller med. När Superfetch vant sig vid ens rutiner och man har mycket ram sker allt mycket snabbare än det någonsin gjorde i XP. Den nya sökningen är också riktigt trevlig om man gillar sådant. Explorer i allmänhet har fått ett rejält ansiktslyft, både i GUI och funktionalitet, som bara det är väl värt uppgraderingen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
XP är bra, men med XP utnyttjar man inte modern hårdvara(se sig.) det går inte snabbare än med en gammal dator. Hårdvaran används helt enkelt inte. Men med Vista märks skillnaden, på en gammal dator skulle det krypa fram men på en modern dator går det som XP brukade göra ... ehh. framsteg

Ehhh. Man märker TYDLIG skillnad i XP beroende på hur bra hårdvara man har.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

Klickade just på den där länken i artikeln och det är nog ingen slump :

"We’re sorry, but we were unable to service your request. You may wish to choose from the links below for information about Microsoft products and services."

Fick servern blåskärm, wtf?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hmm, efter "Konstigaste känslan av Vista är dock att det, till skillnad från XP, blir snabbare över tid. Har aldrig haft en XP-installation längre än 2-3 mån. Vista är way over halvåret" och sedan titulerar sej som it-tekniker så...
Kan man inte hålla igång ett gäng XP-burkar längre än så bör man nog titulera sej annorlunda.
Jag skulle kunnat lägga ut texten mer om det inte vore för min goda uppfostran.

Oh, du bemötte något jag skrev istället för att grisa ner tråden med fåniga påhopp? Tack!

Jo, jag HAR haft en XP-installation längre än 2-3 månader. Men om jag grisar mig med diverse taskigt skriven mjukvara, applicerar andras problem på min egen maskin o.d under ett par månaders tid så går det oftast, efter en tid, snabbare att formatera maskinen än att rensa, tweaka och trimma den.

Nej, jag titulerade mig inte som it-tekniker, jag skrev VAD jag arbetar med och ur vilket perspektiv jag såg frågan ur, det vill säga ett kostnadsperspektiv.

Kan ta ett annat exempel;

Om jag är ute hos en privatperson och arbetar, och denna person har en Pentium III med 128mb ram, fläktar med urkörda lager, en BSOD-genererande XP-installation, och vill ha bättre prestanda, mer HDD-kapacitet, lägre ljudnivå och mindre BSOD, vad tror just du är billigast i längden?

A. Sätta in en till hårddisk, byta ut fläktar, utöka mängden ramminne och sitta och tweaka XP tills att det går perfekt.

B. Köpa ett nytt, billigt system för runt 2000:-

Om jag möter samma dator hemma hos en bekant plockar jag fram en näve sd-minne, lite fläktar och gör;

A. Sätter i minne, fläktar och lägger ett par timmar på att tweaka XP.

B. Sätter i minne, fläktar och blåser ur datorn på en timme.

Vill man glassa med hur jävla bra man är på att tweaka XP så är mitt yrke helt fel. Tro mig, i början gjorde jag utan undantag alltid alternativ A, uteslutande.

Nu blandar jag, men i 80% av fallen ovan är det billigare för kunden att välja alternativ B. När det kommer till exempel två beror det på vem det är jag hjälper

Och för att förtydliga; Vista blir snabbare över tid. Det blir inte XP(för alla andra än ilg@dd då)

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hmm, efter "Konstigaste känslan av Vista är dock att det, till skillnad från XP, blir snabbare över tid. Har aldrig haft en XP-installation längre än 2-3 mån. Vista är way over halvåret" och sedan titulerar sej som it-tekniker så...
Kan man inte hålla igång ett gäng XP-burkar längre än så bör man nog titulera sej annorlunda.
Jag skulle kunnat lägga ut texten mer om det inte vore för min goda uppfostran.

Spelar väl ingen roll. Han titulera sig inte ur den punkten att han kan allt, utan för att få oss som läser att förstå att han kollar ur en annan synvinkel. Men du kanske missade detta?

Jag har förvörigt tröttnat på XP flera gånger just för att det oftast krävs en ominstallation av hela operavisystemet så fort det börjar bli uppåt 3månader gammalt, för jag får känslan av att operativsystemet är smutsigt och inte presterar som det gör från början, vilket inte bara vart en känsla utan även en verklighet. Jag är egentligen en gammal unix-användare så jag har inte allt för mycket erfarenhet av XP under en längre tid, så ska inte uttala mig för mycket, även fast jag kan hantera OS'et utan problem annars. Men de få gånger jag använt XP så har den känslan att det segats ner, alltid infunnit sig efter några månader, och går inte att återställa på annat vis än att installera om helt, om än att det går fortare att installera om hela OS'et.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det behöver inte vara XP som är felet. Kan lika gärna vara felvalda minnen som inte passar moderkortet t ex. Jag har mycket sällan problem med min hårdvara trots att jag använder XP. Håller på att installera om Windows från scratch med SP3 som i sin tur verkar lite snabbare än med SP2, få se hur det ser ut när jag är klar

Det du säger stämmer visserligen, dock känns dessa förklaringar rätt långt borta med tanke på att samma burk fungerade betydligt bättre med Vista installerat. Aningen slöare möjligen (hade bara 1GB RAM i den datorn) men bra mycket stabilare. Körde Vista i ca 3 mån om jag minns rätt och under den tiden hade jag inte en endaste blåskärm. Som jämförelse kan jag säga att jag med XP fick minst 1-2 krascher i veckan och detta på en dator med rätt gammal hårdvara (och dessutom på ett nyligen utgivet Vista, alltså en gammal RTM).

Har man en dator med minst 2GB RAM och hyfsat ny hårdvara finns det ingen anledning att inte köra Vista tycker jag

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

vad microsoft behöver förstå är att det gjorde en produkt som många inte vill ha. Det handlar inte om något missförstånd.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
vad microsoft behöver förstå är att det gjorde en produkt som många inte vill ha. Det handlar inte om något missförstånd.

Följdfråga: Varför tror du att folk inte vill ha det då?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Spelar väl ingen roll. Han titulera sig inte ur den punkten att han kan allt, utan för att få oss som läser att förstå att han kollar ur en annan synvinkel. Men du kanske missade detta?

Jag har förvörigt tröttnat på XP flera gånger just för att det oftast krävs en ominstallation av hela operavisystemet så fort det börjar bli uppåt 3månader gammalt, för jag får känslan av att operativsystemet är smutsigt och inte presterar som det gör från början, vilket inte bara vart en känsla utan även en verklighet. Jag är egentligen en gammal unix-användare så jag har inte allt för mycket erfarenhet av XP under en längre tid, så ska inte uttala mig för mycket, även fast jag kan hantera OS'et utan problem annars. Men de få gånger jag använt XP så har den känslan att det segats ner, alltid infunnit sig efter några månader, och går inte att återställa på annat vis än att installera om helt, om än att det går fortare att installera om hela OS'et.

Tack för att du följer uppmaningen i din signatur!

Precis som du säger, och som jag själv poängterar ovan: XP segas ner genom användning och tid på ett sätt som *nix, BSD, Vista eller OS X inte lider av. Om det går att åtgärda eller inte är ganska irrelevant då det inte borde behövas åtgärder. I alla fall inte i den utsträckning som det ofta krävs.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Vista är betydligt mer instabilt än Xp var så här pass lång tid efter lanseringen, det är fakta, att påstå att Sweclockers med problem är inkompetenta är bara löjligt. Vista ÄR petigt med hårdvara.

Drivrutinerna ÄR Microsofts fel. Tror ni att de skulle ta så här lång tid om de var lätt att programmera drivrutinerna? Tror ni hårdvarutillverkarna vill tappa kunder pågrund av detta? Svar nej.

Fungerar det är Vista helt ok, fördelarna väger rätt jämnt mot nackdelarna vilket gör Vista lite meningslöst för många förutom Dx10 (knappt några spel kass prestanda).

Det stora problemet för Microsoft är att företagen inte vill ha vista. Det byter inte ut alla sina datorer för Aero. De kör 512mb eller 1024mb oftast. Vista är döden för dessa system. Hårdvarukompatibiteten har orsakat stora problem även här då det kan finnas 100 tals olika datorer. Xp hade aldrig dessa problem och sålda som smör efter samma tid på marknaden.

De flesta företagen har sagt att de väntar på windows 7 då det passar att köpa nya datorer då.

Det är även fånigt att säga att datortillverare inte bör köra Vista på klena system när Microsoft subventionerar Vistas priser så de kostar mindre än Xp som knappt tillåts säljas. De flesta kunderna vill ha det senaste och vet inte att det går segt jämfört med Xp.

Det är inga problem med hårdvaran,det finns nåt som windows vista upgrade advisor som kollar din hårdvara och talar om vad som eventuellt inte skulle funka i vista.Och kör man inte den innan ett köp så får man skylla sig själv om nåt inte skulle funka,då är man bara korkad ju:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate