Permalänk
Medlem

Caviar GP raid5

Snabb fråga.
Jag har två väldigt trevliga
Western Digital Caviar GP WD10EACS 16MB 1TB i min filserver.
Nu funderar jag på att handla ett par till och köra raid5.
Jag har förstått att RE2-GP WD1000FYPS rekommenderas för raid-setuper,
kommer det att bli problem om jag blandar mina två gamla konsumentmodellsdiskar
med tre nya av entreprise-modellen?
//

Permalänk
Avstängd

Det kommer bli alldeles utmärkt skulle jag vilja säga. Däremot är inte Green Power diskarna perfekta ur raid- synpunkt med sin varierande hastighet. Det kommer ge lägre hastighet och ryckig läsning när de diskarna som går i 7200rpm ska vänta på de som går i 5400. Frågan är dock om man märker det i praktiken, det vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Kör annars raid5 på det tre nya enterprise diskarna och kör raid 1 eller ingen raid alls på de andra 2.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det kommer bli alldeles utmärkt skulle jag vilja säga. Däremot är inte Green Power diskarna perfekta ur raid- synpunkt med sin varierande hastighet. Det kommer ge lägre hastighet och ryckig läsning när de diskarna som går i 7200rpm ska vänta på de som går i 5400. Frågan är dock om man märker det i praktiken, det vet jag inte.

Alla diskarna är Green Power, 5400 rpm, enda skillnaden är att de två som jag redan har är den billigare varianten. Raid-versionen har en funktion som de billigare saknar. Citerar från WD:

RAID-specific time-limited error recovery (TLER) - Pioneered by WD, this feature prevents drive fallout caused by the extended hard drive error-recovery processes common to desktop drives.

Men frågan är om det spelar någon större roll i en hemmaserver.
//

Permalänk
Avstängd

Det vet jag inte, svårt att tänka mig. Däremot, går det att stänga via något litet program som cirkulerar på internet.
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1285254&highlight=w...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det vet jag inte, svårt att tänka mig. Däremot, går det att stänga via något litet program som cirkulerar på internet.
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1285254&highlight=w...

Å fan, WDTLER ser ut att vara en bra lösning. Verkar kunna gå att enabla TLER på även ickeraid-modellerna.
Om det funkar så är det inte mycket som skiljer diskarna åt, förutom 2 års garantitid.
Tack, det här ska testas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Å fan, WDTLER ser ut att vara en bra lösning. Verkar kunna gå att enabla TLER på även ickeraid-modellerna.
Om det funkar så är det inte mycket som skiljer diskarna åt, förutom 2 års garantitid.
Tack, det här ska testas.

Har liknande tankar som du. Något resultat av testerna?