Permalänk
Medlem

Inget tal på Bluray film

Idag när jag startade upp datorn för att se på en film går allt som vanligt förutom att talet i filmen ej hörs. Eller snarare hörs jättetyst. Alla andra ljud, såsom musik hörs som vanligt. Jag har läst endel andra trådar runt om på internet angående detta men ingenstans ges en konkret lösning på problemet.

Mitt ljudkort är från realtek och sitter integrerat på mitt GA-P35-DS4 moderkort.

/Fredric

Permalänk

en snabb lösning vore ju o downmixa ljudet till stereo, brukar funka för mig när d e kodat i aac iaf.

Visa signatur

» Zepto Znote 6324W

Permalänk

Det finns inget problem egentligen. Det är bara att allt talet ligger i front-center-kanalen och hörs således inte om man inte har en sådan inkopplad på rätt sätt. Astralgod's lösning funkar prima om du inte har någon högtalare som center, har du det får du jobba på konfigurationen i realteks kontrollpanel. Jag vet att X-fi har dåliga drivrutiner som buggar så man inte kan konfa in kanalerna korrekt ibland utan att installera om drivrutinerna, vilket i creatives fall tar typ 2 timmar. Men tycker man att det är acceptabelt att lägga tiden man planerat in för film på att installera buggiga och tröga drivrutiner så kan jag rekommendera x-fi. (Kände som vanligt för att klaga lite)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?