Adobe öppnar upp Flash

Permalänk
Melding Plague

Adobe öppnar upp Flash

Formatet Flash används flitigt på internet för att visa rörligt material. Ett vanligt användningsområde är att strömma video varav YouTube är ett lysande exempel på hur Flash kan implementeras. Tidigare har endast Adobe tillhandahållit uppspelare för detta format då filformatet för Flash inte varit öppet för allmänheten, men nu blir det ändring på denna punkt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Permalänk

Härligt!
Nu lär det inte dröja tills det finns en flash-spelare till Sony Ericssons UIQ3. Helt sjukt att det inte släppts en tidigare.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt!

Nu kanske det kommer en vettigt Flash-editor också.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att flash är en styggelse och att det borde utrotas? Har aldrig sett Flash fylla någon viktig eller användbar funktion någonsin. Genom tiderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bara jag som tycker att flash är en styggelse och att det borde utrotas? Har aldrig sett Flash fylla någon viktig eller användbar funktion någonsin. Genom tiderna.

Slött är det också.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bara jag som tycker att flash är en styggelse och att det borde utrotas? Har aldrig sett Flash fylla någon viktig eller användbar funktion någonsin. Genom tiderna.

Antar att du aldrig sett en youtube video heller. Eller spelat nåt roligt flashspel.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bara jag som tycker att flash är en styggelse och att det borde utrotas? Har aldrig sett Flash fylla någon viktig eller användbar funktion någonsin. Genom tiderna.

Problemet är väl snarare att folk använder det till sådant som verkligen inte drar nytta av det. I youtubefallet är det väl till exempel inte så dåligt?

Permalänk
Medlem

Flash är en plåga. Sidor blir sega att ladda och slutresultatet blir en sida som liknar ett flipperspel och framkallar epileptiska anfall. Min lösning är att inte installera skiten till Firefox och när jag blir illa tvungen att besöka en sida som kräver flash-crap så får jag starta IE och härda ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bara jag som tycker att flash är en styggelse och att det borde utrotas? Har aldrig sett Flash fylla någon viktig eller användbar funktion någonsin. Genom tiderna.

Njau det är mest ett IE problem ... foxanvändarna kör Adblock Plus mot flashadjunket.

De flesta stora TV bolag i världen har bytt till flash för att även kunna köra HD format.

Sen var det ju väntat att Adobe skulle öppna formatet efter att ha hoppat på Linux Foundations samarbete. (inte FSF..... )

Återstår för "marknaden" hur de ska lösa upphovrättshanteringen för digitala format. ???

MS blåser 40 miljarder för Yahoo så Silverlight kan också kanske komma till användning för några ads makare.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Nu ser jag inte heller någon nytta med youtube Usel bildkvalitet och allmänt överreklamerat. Föredrar en vettigt kodad avi istället. Dock kan erkännas att youtube som företeelse gränsar till vettigt, men nog måste det finnas bättre lösningar än flash för detta? Flash anses av många som hemsidornas motsvarigheter till epostens spam.

Permalänk
Medlem

Flashproduktioner svämmar över med ensamutvecklare som främst är grafiker - mer än vad de är kodare. Flash har så mycket mer under huven än vad som används på nätet, idag finns det exempelvis godtagliga fysikmotorer att koppla på AS3 och även några få 3d-motorer.

http://box2dflash.sourceforge.net/ / http://www.box2d.org/
http://www.flashsandy.org/demos
http://www.flashloaded.com/flashcomponents/3dwall/
men kanske den mest imponerande: http://www.papervision3d.org/

Flash är galet bra så länge det används på rätt sätt, men oftast så är det halvtaskiga produktioner med ooptimerad kod vi ser på webben.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem

Youtube må ha dålig kvalitet, men det har väl inte så mycket med flashformatet att göra. Jag ser heller inte några större nackdelar med att flash används där. Problem uppstår dock när folk till exempel kommer på att det skulle vara häftigt att använda flash till exempel för att visa text, implementera egna rullningslister/menysystem och annat där de normala lösningarna egentligen är bättre lämpade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Nu ser jag inte heller någon nytta med youtube Usel bildkvalitet och allmänt överreklamerat. Föredrar en vettigt kodad avi istället. Dock kan erkännas att youtube som företeelse gränsar till vettigt, men nog måste det finnas bättre lösningar än flash för detta? Flash anses av många som hemsidornas motsvarigheter till epostens spam.

Håller med att kvalitén på YouTube-filmerna suger riktigt hårt. Det var bättre med GoogleVideo.

Men till nyheten: Det var fanimej på tiden! Och nu kanske det kan komma en 64-bit version också. Kanske inte spelar lika stor i windows men sitter man i 64-bit linux kan man inte visa flash som det är nu (vad jag vet). Och då kanske 64-bitars webläsare blir lite mer vanliga och mer användbara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Haha, "no one has complained".

Fråga linuxanvändare som kör 64-bitars OS vad de tycker om den saken. Eller GNU-fantaster som inte vill ha stängd mjukvara på sitt system över huvud taget.

Hur som helst är det bra för oss. Standarder ska vara öppna, och Flash är en de facto-standard på webben idag.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bara jag som tycker att flash är en styggelse och att det borde utrotas? Har aldrig sett Flash fylla någon viktig eller användbar funktion någonsin. Genom tiderna.

Funkar ju bra för processorkrävande reklam på aftonbladet.se som trycker ner processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Haha, "no one has complained".

Fråga linuxanvändare som kör 64-bitars OS vad de tycker om den saken. Eller GNU-fantaster som inte vill ha stängd mjukvara på sitt system över huvud taget.

Hur som helst är det bra för oss. Standarder ska vara öppna, och Flash är en de facto-standard på webben idag.

Kör det just nu, och för er som inte vet: Det finns ingen flashspelare från Adobe till 64 bit Linux, så man får köra med någon buggig seg 3:e parts. Hoppas det blir bättre nu.

Visa signatur

[ AMD X2 4800+ 65W ][ ASUS M2N ][ 2Gb Corsair PC6400 ][ PNY 8800GTS 640MB ] [ Western Digital 500GB 7200Rpm 16MB SATA2/Western Digital 750GB 7200Rpm 16MB SATA2] [ Optiarc DVD±R/RW 18X ] [Antec Nine Hundred] [ Chieftec Smart 450W ] [ Acer 22" Wide, 5ms 700:1 ] [Logitech X-540 5.1 ] [ Logitech G15 ] [ A4Tech NB-30 ] [ Saitek GH20 Vibration Headset ] [ Microsoft Remote Control and Receiver ] [ Windows Vista Ultimate x86 (For games)] [Linux/GNU Ubuntu 7.10 (For everything but games)]

Permalänk
Avstängd

Undviker flash så länge det är "stängd", har faktiskt inte missat ett skit när jag inte har det.. Youtube blaha blaha laddar jag ner med youtube/flash grabber och konventerar om det behövs.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Haha, "no one has complained".

Fråga linuxanvändare som kör 64-bitars OS vad de tycker om den saken. Eller GNU-fantaster som inte vill ha stängd mjukvara på sitt system över huvud taget.

Hur som helst är det bra för oss. Standarder ska vara öppna, och Flash är en de facto-standard på webben idag.

Haha ja, du hann först...
Detsamma gäller FreeBSD-användare (och säkerligen alla andra UNIX-användare som vill surfa). Har sett en jäkla massa klagomål (med all rätta) på Adobe för att de vägrar porta flash.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

flash hade väl varit bra om det inte tog så satans mycket prestanda, streama en video i bra kvalitet tar väl 80% cpu på min 1.5 ghz pentium m, men en xvid i samma kvalitet tar 12%

Permalänk
Medlem

Hellre flash än quicktime, realmedia, wmv och andra sunkiga streamformat.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Jisses amalia, fantastiskt. Trodde jag aldrig skulle hända.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Hoppas folk kan skriva bättre spelare än Adobe. Den är verkligen värdelös. Jag har alltid hatat flash (även i Youtubes fall) men det kan kanske ändras litegrann nu

Dock borde folk som använder flash till reklam gå och dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Hellre flash än quicktime, realmedia, wmv och andra sunkiga streamformat.

Jag tycker oxå flash är ett bekvämt och bra format tyvärr blir ofta dåligt komprimerade filmer ännu sämre när de komprimeras hårt till flash men så är det med alla format.

Youtube var tvungen att konvertera om sina videos till mpeg4 för att de skulle funka med iphone ..funkar iof ganska bra förutom att inte riktigt alla filmer finns konverterade men nu får vi kanske se en riktig flashplayer i telefonen. Vore oxå fint att kunna lägga över flv-filer från datorn till iphone.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Mmm, Flash används frekvent till mycket crap på webben där det inte hör hemma, men som sagt, det är glädjande att man nu snart enkelt kan ha bra Flash-stöd i x64-Linux!

Äntligen Adobe.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

mycket trevligt.

Visa signatur

smash?

Permalänk
Medlem

Ä N T L I G E N ! ! !

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Detta var fan på tiden. Nu kankse förhoppningsvis kommer det en bättre flash-plugin för Linux/BSD-världen.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en flashspelare till Windows NT4 som fungerar med ny flash. Den som finns fungerar bara på gammal flash. Har inte lyckats hitta något alternativ. Nån kanske gör en bra opensource framöver nu åtminstone?

Permalänk
Hedersmedlem