Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Köpte en Dell 2209 och det blir grått när det är mörka bakgrunder och man rör sig lite.

Blir det samma fenomen på denna skärmen också?

Jag har inte sett 2209 personligen men jepp, beteendet lär vara ganska lika.

...

I mina gamla Nvidia drivisar jag har (borde nog uppgradera...) så kan man bara lägga på vibrancy och inte tona ner färgerna såvitt jag sett

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag har inte sett 2209 personligen men jepp, beteendet lär vara ganska lika.

Det va ju synd. Är det så på alla ips paneler?
Att det ska va så svårt för dom att göra en bra skärm. Blir galen på det här med skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Det va ju synd. Är det så på alla ips paneler?
Att det ska va så svårt för dom att göra en bra skärm. Blir galen på det här med skärmar.

Är så på nästan samtliga IPS-paneler, det hör till tekniken men kan rådas bot på. Finns dyrare IPS-paneler med extra filter som reducerar effekten i princip helt och ger bättre kvalitet överlag men då kostar det därefter. Skärmarna är bra, men alla har ju någon nackdel generellt sett, ingen teknik är felfri.

Korrekta sättet att rätta till wide gamuten är snarare att använda applikationer som är färgmedvetna, men det är få som är det och det fungerar inte i allt. Tills det löses eller skärmen kan reducera sin färgrynd är man rätt dömd med övermättade och/eller inkorrekta färger på skärmarna med riktigt bred gamut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Det va ju synd. Är det så på alla ips paneler?

Som roxkz säger, så finns det ett fåtal skärmar med vad som kallas en A-TW Polarizer som minimerar detta problem ordentligt... Istället kan de få lite lite rödbrun ton vid extrema vinklar såvitt jag läst.
Men såvitt jag vet är det i Sverige bara NEC:s IPS skärmar (2490/2690 och ev 3090) som har den, och de är ju inte direkt prisvärda...

(För bra snack om IPS, betraktningsvinklar mm, kolla upp ToastyX inlägg på Hardforum)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Du har testat Undeadpixel som det länkas till här i tråden lite högre upp då?

Bra att du nämner CCCs möjligheter till att tona ned överdrivna färger, ska funka riktigt bra har jag läst.

Jo jag testade försöka unstucka pixeln med UDP, men det gick inte.

Fått min nya skärm nu oxo och den var felfri, och båda 2 har 0 backlightbleed vad jag kan uppfatta, färgerna är exakt samma ( tillverkade april 2009 båda ). Så verkar som att de har uppnått samma kvalitet på alla skärmar nu, och inte som de tigare batcharna med olika BLB, och klumpar.

En sak som jag måste nämna igen är att den har en viss mån av ghosting när man rör musen medelsnabbt över en svartbackgrund, då ser man skuggning. Dock tror jag att det har med OS att göra att Win7 och Vista 64 har skuggning..får när man börjar röra musen riktigt fort så är det 0% ghosting, och i spel är det 0% ghosting även där.

Har testat köra farcry 2, World in conflict, Dark age of camelot, CoD4 nu och skärmen är grym i de spelen. Blir meroch mer nöjd för var dag som går nu alltså.

Har ju 2st skärmar nu hemma ( verkar som att det kan förbli så oxo hehe ) och det är ju njutning på högnivå att köra med extended desctop.

Och ja som du säger så har CCC en inbygg funktion som kan ta ned överdrivna färger och jag kör med den på och det är stor skillnad, bilden blir perfekt. Har 4870x2 på denna datorn och har 8800 GTX sli på en annan och färgerna med nvidia kort är sämre än med Ati kort ( pga den CCC funktionen ).

Fotografier är riktigt trevligt att titta på nu om de är högupplösta 3500 pixel ngt..format, kristalklara färger 0 banding som jag kan se där ( dock mkt banding i gult och grönt spektrum i de 2 program jag testa men de verkar helt fel iom att de visar samma banding på alla skärmar jag har..)

Som sagt 8/10 får denna skärmen hade den haft pivot och lite mer inställningar i menyerna som inte är begränsade av profiler så hade den fått 9/10. Dock kan man göra en egen profil men orka göra det =)..

/edit

En sak till, brightnessen på mina 2 skärmar är oxo exakt samma som jag kan se med mina ögon, har båda på 15 brightness och får då rent vit och så svart färg som jag kan utan att kompromissa bort vitheten. Antar att om jag gör en egen profil kan jag höja kontrasten till 100% men då kan rött och grönt bli helt konstiga oxo misstänker jag. Är tillräckligt nöjd atm för att inte orka pilla med det :)..

/edit2

Glömmde nämna en sista sak.

Ghostingen på skrivbordet som jag sett, rätt tydligt på svart bakgrund när man rör musen / drar ett vitt dokumment, försvinner även när man sätter skärmen på 60 hertz ist för 59, vet inte riktigt varför det är så märkbar skillnad men om man ser det lika tydligt som jag gjorde, så kan man testa 60 hertz.

Det var nog allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Är så på nästan samtliga IPS-paneler, det hör till tekniken men kan rådas bot på. Finns dyrare IPS-paneler med extra filter som reducerar effekten i princip helt och ger bättre kvalitet överlag men då kostar det därefter. Skärmarna är bra, men alla har ju någon nackdel generellt sett, ingen teknik är felfri.

Korrekta sättet att rätta till wide gamuten är snarare att använda applikationer som är färgmedvetna, men det är få som är det och det fungerar inte i allt. Tills det löses eller skärmen kan reducera sin färgrynd är man rätt dömd med övermättade och/eller inkorrekta färger på skärmarna med riktigt bred gamut.

Man kan ju säga att Farcry 2 kör lite av det, anpassar färgerna med ljusstryka som fast punkt?

Kan tänkas att det kommer bli så i fler och fler spel som kör med Dunia engine/cryengine/frostbite i framtiden. Menar tom mög spel som det Utopia lr vad det heter ( som är byggt på irl ekonomi ) tänker köra med Cryengine.

Tror att de 3 engines kommer vara de som folk kommer bygga på i framtiden, source är dött =)..

Permalänk
Medlem

Så nu har jag lagt en beställning på skärmen! Hoppas jag blir nöjd!

Visa signatur

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN

Permalänk
Medlem

F-n, vet inte om jag missat det tidigare, eller om det börjat nu när jag flyttat runt skärmen lite: den surrar/brummar rätt rejält från baksidan
(delvis ett ljust snabbt tickande som alltid finns där, och en brummande "ton" som verkar försvinna när man har brightness på max)

Min dator låter en del just nu, vilket kanske maskerat ljudet, men jag är inte säker på om det blivit värre nu. Irriterande är det iallafall nu när jag hör det!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Fick min W2600HP och är toppen det enda är att färgen beirge blir grå hur ska man still till det så det blir bra?

Permalänk
Medlem

Jag har en LG W2600HP hemma just nu efter att ha bytt med min granne som tyckte skärmen var för stor (?)

Han har min Dell 22" med S-IPS panel och jag har hans LG (också S-IPS förstås). Han är intresserad av att byta så jag sitter och letar fel på skärmen hela tiden

Hittills (peppar peppar) så har jag inte hittat något fel på den. Ingen backbleeding, inga döda pixlar och efter att ha ställt ner ljusstyrkan lite så är bild och färger nästan perfekta. Färgerna är lite för mättade men det ska nog gå att fixas. Input lag?? jag märker inte ett smack och då är jag rätt känslig.

Jag är hur sugen som helst att byta för än så länge är den ruggigt bra

Bilder kommer imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waconda
Jag har en LG W2600HP hemma just nu efter att ha bytt med min granne som tyckte skärmen var för stor (?)

Han har min Dell 22" med S-IPS panel och jag har hans LG (också S-IPS förstås). Han är intresserad av att byta så jag sitter och letar fel på skärmen hela tiden

Hittills (peppar peppar) så har jag inte hittat något fel på den. Ingen backbleeding, inga döda pixlar och efter att ha ställt ner ljusstyrkan lite så är bild och färger nästan perfekta. Färgerna är lite för mättade men det ska nog gå att fixas. Input lag?? jag märker inte ett smack och då är jag rätt känslig.

Jag är hur sugen som helst att byta för än så länge är den ruggigt bra

Bilder kommer imorgon.

Låter bra, skall kika på dem.
Att färgerna är lite feta är väl inte ovanligt. Behöver nog kalibreras gissar jag.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut:

Vi har nu bytt skärm och är lika nöjda båda två

Den här skärmen har ju fått blandad kritik men jag är kanonnöjd med min.

Permalänk

Är det någon här som har kört en PS3 på den här skärmen, eller har möjlighet att testa? Jag är lite sugen på att köpa en PS3 Slim men vill vara säker på att 1080p ser korrekt ut på den.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.