Återlämna Windows Licens?

Permalänk
Medlem

Återlämna Windows Licens?

Hejsan, om jag köper en bärbar dator med te.x. "Windows Vista Home Prenium" Men jag vill inte köra Windows, utan Linux. Kan jag skicka tillbaka licensen till Microsoft och få pengar tillbaka eller?

Permalänk
Permalänk

Microsoft tjänar lite extra pengar på att 99% av datorerna säljs med Windows även om bara 95% använder det.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Inte skicka till microsoft då det är OEM utan ta kontakt med det företag du är intresserad av att köpa dator av först och kolla upp det hela.

Det finns faktiskt en hel del möjligheter för detta bara man kollar upp en del.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det står i licensen när du installerar... och jag citerar (från en engelsk vista):

By using the software, you accept these terms. If you do not accept them, do not
use the software. Instead, return it to the retailer for a refund or credit. If you
cannot obtain a refund there, contact Microsoft or the Microsoft affiliate serving your country for
information about Microsoft’s refund policies. See www.microsoft.com/worldwide.

Så absolut går det att få tillbax pengar, det står ju i avtalet för fasen... men (stort MEN), dom är väldigt petiga med exakt hur du gör för att inte få igång operativet, jag såg en "antagligen först i världen med detta" för windows 2000 för en jäkla massa år sedan och killen fick hur många kontrollfrågor som helst kring detta. "rätt svar" är att man utan att ha bootat på operativet som följer med, direkt tar bort partitionerna med det andra (linux?) operativets motsvarighet till edpart/fdisk. Jag tror den här killen skrev ungefär "Jag bootade på CD-skivan för RedHat och tog bort partitionerna, skapade nya och formaterade dom"

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Avtalet har diskuterat och har för mig att någon kom fram till att det då gällde hela datorn.
Om det går får man vända sig till datortillverkaren och inte MS eller butiken.

Enklast är väl dock att köpa en dator utan os på zepto eller någon annan datortillverkare som erbjuder datorer utan os. Annars fråga btuiken så att de får reda på att det finns efterfrågan. Men först bör man ju kolla att datorn faktiskt fungerar med linux speciellt när det gäller suspend och hibernate

Permalänk
Avstängd

På sätt o vis så är det väldigt underligt att det inte finns många bärbara datorer man kan köpa utan operativ. Förutom Zepto då. Men å andra sidan så kan man ju inte använda en dator utan operativ så... beror ju lite på hur man ser på det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat lite på detta intressanta ämne hittade jag massor med historier som visar på ovana i denna fråga hos dom som erbjuder OEM-licenser... man får vara lite påstridig men tydligen har man all rätt att få tillbaks pengar. ca 70€ är vad dell ger tillbaks...

Lite exempel

http://blog.danieldk.org/post/2008/01/26/Dell-refunds-Vista-a...

sökning
http://www.google.se/search?hl=en&q=refund+oem+license+vista&...

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Okay, får ta och försöka prata med dustinhome när man skall till att beställa.
Att man är tvungen att köpa ett operativsystem som man inte vill ha när man köper en ny dator är ju åt skogen.

snacka om att leverantörerna är uppköpta av Microsoft, suck...

Permalänk
Avstängd

Har inte HP börjat sälja bärbara med Linux?

Permalänk
Medlem

Det här har jag också funderat på ganska mycket. Ska ta kontakt med Webhallen när jag kommer hem till Sverige och se vad de kan erbjuda. Återkommer om detta.

Permalänk

Vill gärna ha ett svar i den här frågan så jag väntar med spänning på ditt svar MrPasty.

Jag har varit i kontakt med Microsoft och de säger att återförsäljaren ska kunna sköta detta.

Mailat till diverse återförsäljare och kommer redovisa deras svar här.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Har fått svar från Webhallen nu. De säger så här:

Citat:

Hej!

Tyvärr är det ingenting vi kan göra åt vad det är för OS installerat
på datorn, e kommer så från leverantören.

Den enda dator vi har med Linux är Asus EEE som bör komma in om någon
vecka.

--

Best Regards / Med Vänliga Hälsningar

Eftersom det är en HP jag är intresserad av ska jag ringa till dem, antagligen i morgon och höra vad de säger men antagligen är det som sagt återförsäljaren som ska sköta det och det är nog frivilligt. Jag ska kanske försöka igen med Webhallen och ta det över telefon den här gången. Det brukar funka lite bättre. Något som skulle kunna vara bra är ju om alla som är intresserade hör av sig till dem och visar att det finns ett intresse.

@ Danne888: Det är inget jag har hört talas om. Har du någon länk som kan vara intressant?

EDIT: Ringde precis HP. De säger att de inte ens kan fixa en dator utan OS själva. Han föreslog att man ska ringa till någon av deras större återförsäljare (kommer bara ihåg Dustin) och prata med dem om att skräddarsy en dator, vilket de ska ha möjlighet att göra. Prisskillnaden ska vara ganska marginell och leveranstiden betydligt längre än för en vanlig dator. Om ett par timmar ringer jag Webhallen och kollar med dem igen vad de kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Kul att du engagerar dig MrPasty, har inte kommit så långt än att ringa till dustin när jag fortfarande velar om jag ska beställa en ny dator eller inte, köpte en ny i januari så i stortbehov av en ny är jag inte.

Vill ha en xtra dator som jag kan leka med linux med, därför skulle de va gott att skicka tillbaka licensen till MS.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning, deus. Tack! Ska nog ringa FSC imorgon.

EDIT: Ringde precis FSC och har fått mycket goda nyheter! Snackade med en väldigt trevlig och förstående man som berättade att det bara är att riva bort den lilla licensetiketten på undersidan av datorn och skicka in till dem. Det kan också vara bra att bifoga en bild på etiketten innan man rev sönder den och ett serienummer på datorn så de vet var den kommer ifrån. Sedan vill de också ha ens kontonummer så de vet vart de ska skicka pengarna (ca 400kr). Visst är det inte mycket men det handlar om principen att man inte ska betala för det man inte vill ha och än så länge verkar FSC vara bäst på den fronten. Om någon annan är intresserad kan ni också ringa dit så får ni deras postadress och det ni behöver: 08 - 58 88 8200.