Tillverkng av resistor, tips på matrial.

Permalänk
Medlem

Tillverkng av resistor, tips på matrial.

Morsning

Har kollat runt lite på olika matrial för att tillverka en resistor. Resistansen som jag ska hålla mig till ligger 1000 Ohm. Har kollat runt på lite olika matrial. Bakelit som ät en plast har jag fasnat för. Men jag behöver mer tips.

Fakta om resistans : http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistans
Fakta om hur en resistor funkar : http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistor

All hjälp är jag kan få behövs

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Blyerst. Har ingen kolla på resistansformel på det dock. Kommer inte ihåg vad traditionell resistor är gjord av heller. Länge sen jag läste elektronik nu:P Borde finnans någon bra sida som visar upp vad resistansen är på olika material någonstans. Googla lite:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Varför tillverka en resistor?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Blyerst. Har ingen kolla på resistansformel på det dock. Kommer inte ihåg vad traditionell resistor är gjord av heller. Länge sen jag läste elektronik nu:P Borde finnans någon bra sida som visar upp vad resistansen är på olika material någonstans. Googla lite:)

Yez Google ftw :]

mm okej :] kan tänka mig att den har ganska låg resistans, men tack för tipset. Man kan ju kombinera olika matrial. Och blyerts kan vara bra när man ska finslipa dom sista Ohmen så skriver upp

Men anledningen att jag behöver något så konstrigt matrial som bakelit(plast) som har hög resistans. Allt är för att jag inte ska behöva använda så stora mängder av matrialet. Om ja skulle ta aleminium(bra lednings förnåga) tex, sulle jag behöva hiskliga mängder^^

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Varför tillverka en resistor?

varför inte?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag menar det är lite lättare att hjälpa till om man vet syfte och användingsområde.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, jag undrade också varför man skulle tillverka sin egen resistor, finns ju säkert hur många som helst olika att köpa. Så det är väl mer för sakens skull då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag menar det är lite lättare att hjälpa till om man vet syfte och användingsområde.

aha på så vis. kanske vill han lära sig mer om hur det fungerar och därför vill göra en egen.
kanske ett arbete eller kanske ett vad med en kompis, kan vara många olika saker.
men ibland är det roligare att göra saker själv, jag gjorde en egen LED lampa tex, många som sa att det kan man ju köpa, men jag tyckte det var kul att sitta och klura på design mm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
aha på så vis. kanske vill han lära sig mer om hur det fungerar och därför vill göra en egen.
kanske ett arbete eller kanske ett vad med en kompis, kan vara många olika saker.
men ibland är det roligare att göra saker själv, jag gjorde en egen LED lampa tex, många som sa att det kan man ju köpa, men jag tyckte det var kul att sitta och klura på design mm.

Word up :] ,vill veta hur den funkar därför tillvärka själv. Och ett stort + är ju att den funkar också:D

Om den bir klar kan jag ladda upp nån bild kanske^

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Alla ledande material har en resistans, till och med koppar. Resistans är egentligen ett mått på hur dåligt ett material leder el kan man säga. Ju sämre det leder desto högre resistans. Enklaste du kan göra är att rita ett sträck blyerts på ett papper och du har dig en resistor. Annars kan du ju använda kanthaltråd antar jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanthal

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Alla ledande material har en resistans, till och med koppar. Resistans är egentligen ett mått på hur dåligt ett material leder el kan man säga. Ju sämre det leder desto högre resistans. Enklaste du kan göra är att rita ett sträck blyerts på ett papper och du har dig en resistor. Annars kan du ju använda kanthaltråd antar jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanthal

Mm Kantal är fin fint :] fortfarande tror jag det är för hög ledings förmånga .Slagit in lite formler på matrialen och kantal här fortfarande för låg lednings förmåga. Men som sagt man kan kombinera^ Glas ska tydligen ha riktigt hög resistans. Ska kolla i formelsamlingen senare på måndag. Den ligger i skolan nämligen : P

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Glas är väl en isolator ändå.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Glas är väl en isolator ändå.

Glas leder ström faktis :] men den kan nog användas i båda i en resistor eller som ett isolator.

Kom igen något mer matrial borde ni veta^

Visa signatur

Citera så får du svar :)