Permalänk
Medlem

Visakort, ingen inkomst?

Halloj!

Ansökte igår om VISA (betalkort) på Swedbank via internet, och fick till svar idag att jag måste ha en årsinkomst på minst 100 000:- för att beviljas ett VISA.

Så vad de försöker säga är att jag inte får handla på internet bara för att jag inte har någon inkomst(annat än studiebidrag). Men jag kan ju för det ha pengar som jag vill handla över internet med?

För övrigt kostar VISA endast 250:- /år och det finns ingen Kredit på kortet om man inte själv beställer till det. Så det finns ju ingen möjlighet att jag inte skulle kunna betala mina skulder, eftersom summan dras direkt från kontot.

Så hur resonerar de egentligen? Har du själv ingen eller liten inkomst och innehar ett visakort? Skriv gärna här, så har jag något att komma med när jag går ner till bankkontoret.

Tack!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Konstigt. Fick själv Visa kort när jag gick i gymnasiet för en herran massa år sedan.

Permalänk
Medlem

Måste blivit något fel när du ansökte, för jag har Visa sen flera år tillbaks, och jag hade ingen årsinkomst alls när jag ansökte.

Det kan inte varit att kredit-grejen smög sig in av misstag nånstans? För ett Visa utan kredit ska inte vara några konstigheter.

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Du måste nog ha ansökt Visakort med kredit.
Annars behövs det ingen inkomst för att få Visa, på min f.d. skola så var t.o.m. bankpersonal där och försökte värva studenter utan inkomst att ta ett visa kort med upp till 10.000kr i kredit (eller vad nu summan exakt var).
Likaså fick jag brev hemskickat där de skrev att man inte behövde ha någon inkomst alls, men kunde få Visa med kredit på swedbank (10.000kr för student).

Annars har jag haft och känner flera som har Visakort utan någon inkomst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk

Det här är väl inte helt och hållet svar på din fråga, men undvik kredit. Undvik lån över huvud taget. I min mening bör unga människor inte ha några skulder alls, bortsett möjligtvis studieskulder. Skulder kan man skaffa först när man skaffar hus och familjer osv.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Okej, va bra! Då får det bli att gå till banken å fixa istället. Internet kan man ju inte lita på

Tack för alla svar!

(Meddelandet från Swedbank)

Citat:

Hej!

Tack för din ansökan.

Vid en Bankkortsansökan för Visa behöver du ha en inkomst på minst
100 000 kr/år. Därför kan jag ej bevilja din ansökan.

Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Börjar ju bli onödigt med Visa (kredit) på internet, eftersom så gott som alla ställen tar Electron (eller banköverföring) nuförtiden Det är bara mindre MMOn som i regel kräver att man ska ha Visa/Mastercard... De flesta större tar ju Electron eller har gamecards.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det här är väl inte helt och hållet svar på din fråga, men undvik kredit. Undvik lån över huvud taget. I min mening bör unga människor inte ha några skulder alls, bortsett möjligtvis studieskulder. Skulder kan man skaffa först när man skaffar hus och familjer osv.

Instämmer helt o hållet. Skulder och fodringar o allt detta mög ska man hålla sig så långt ifrån som det bara är möjligt.

Vill minnas att fick lära oss detta i årskurs 7-8 när jag gick i skolan på hemkunskapslektionerna.... verkar dock inte som detta har gått in hos alla.

Kanske det bästa citat någonsin från Göran Persson "Den som är satt i skuld är inte fri"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Börjar ju bli onödigt med Visa (kredit) på internet, eftersom så gott som alla ställen tar Electron (eller banköverföring) nuförtiden Det är bara mindre MMOn som i regel kräver att man ska ha Visa/Mastercard... De flesta större tar ju Electron eller har gamecards.

Jag skulle vara glad om fler skulle använda sig av Paypal

Främsta anledningen till att jag vill ha Visa är att en butik jag handlar ifrån endast tar detta kort och Mastercard b la. och jag vill inte låna någon annans kort varje gång.

Edit: Skulder ska jag hålla mig undan. Detta gäller några t-shirtar

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle också vilja ha Visa/Mastercard faktiskt. Blir det ett separat kort eller får jag ett nytt bankkort ungefär som jag har Maestro på mitt bankkort nu?

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffa mitt MasterCard utan kredit till mitt konto förra året, de gnällde en hel del på att man måste ha inkomst över 100.000 per år (lätt som student ) för mig med. Krävdes att farsan snackade med dem när han var nere och la om investeringarna. Jobbigt att behöva använda sina föräldrar för att få betalkort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

På Länsförsäkringar var det inga problem att få ett Mastercard som student utan föräldrar inblandade.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Skulle också vilja ha Visa/Mastercard faktiskt. Blir det ett separat kort eller får jag ett nytt bankkort ungefär som jag har Maestro på mitt bankkort nu?

Du får ett nytt visakort att använda istället för maestrokortet.

När jag själv skaffade visakort hos swedbank påpekade även de att man behöver ha någon form av fast inkomst, men de nöjer sig (vad jag hört från kompisar samt min av min egna erfarenhet) ändå ofta med någon form av oregelbundna inkomster (jag nämnde feriejobb tex).

Permalänk
Korsordsguru

Det är bankernas automagiska system som är dåliga bara. Gå in på den fysiska banken så får du VISA-kort fixat direkt. (Förutsätter väl att man har råd på kortavgiften på 250kr/år dock kanske )

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Det är bankernas automagiska system som är dåliga bara. Gå in på den fysiska banken så får du VISA-kort fixat direkt. (Förutsätter väl att man har råd på kortavgiften på 250kr/år dock kanske )

Ne, jag var på banken när de inte ville ge mig ett kort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Appropå skulder när man är ung.

Jag har inget emot att ta ett lån för en lägenhet bara för att jag är ung.
Jag har fast inkomst och om jag säljer lägenheten så får jag tillbaka pengarna.

Så varför vänta tills man är gammal och grå och ska skaffa hus?

Men krediter däremot. Usch, värre fällor får man leta efter. Skyhöga räntor och ser ut att vara en smart affär innan man tar dom

Jag tar aldrig något på kredit. Men låna större summar pengar på banken för lägenhetsköp tvekar jag inte ett dugg på att göra.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Appropå skulder när man är ung.

Jag har inget emot att ta ett lån för en lägenhet bara för att jag är ung.
Jag har fast inkomst och om jag säljer lägenheten så får jag tillbaka pengarna.

Så varför vänta tills man är gammal och grå och ska skaffa hus?

Njae, man kan inte vara säker på det. Marknaden kan svänga, speciellt om räntan fortsätter uppåt. Dessutom är man antagligen mer benägen att flytta som ung, kärlek, jobb, studier och annat.

Jag köpte själv en bostadsrätt när jag var 20 eller 21. Och har nu sålt den med vinst, men det är en risk man tar och man kan skuldsätta sig ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem

Självklart finns det alltid en risk i att köpa en bostadsrätt.

Dock så får du tillbaka den största delen när du säljer. Även fast du går med förlust.

Jag själv är 23 år nu och har ägt och sålt 3 bostadsrätter. Alla med vinst. Nu är jag inne på fjärde bostadsrätten. Även denna kommer jag få vinst på då jag renoverat den osv.

Köper hellre en lägenhet (ifall jag har möjlighet att ta lån) än hyr då jag betalar till mig själv istället för att betala sjuka pengar till hyresvärden eller personen man bor i andra hand hos.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag skulle skaffa mitt MasterCard utan kredit till mitt konto förra året, de gnällde en hel del på att man måste ha inkomst över 100.000 per år (lätt som student ) för mig med. Krävdes att farsan snackade med dem när han var nere och la om investeringarna. Jobbigt att behöva använda sina föräldrar för att få betalkort.

Så svårt är det nog inte... Jag tjänade över 10.000 euro mellan maj och december förra året, och då jobbade jag inte ihjäl mig heller. Förstås var jag ledig 2,5 månad på sommaren, men det är ju alla.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, jag var på banken när de inte ville ge mig ett kort.

Det var skumt. Jag fick mitt VISA utan problem när jag levde på studiemedlet i gymnasiet, d.v.s. 950 spänn månaden. Men gäller väl att ha några tusenlappar inne också kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft visa kort i fem och ett halvt år och den enda inkomsten jag har haft är studiebidraget (alltså inte ens lånedelen) på SEB via deras studentpaket. Jag tycker att det verkar löljigt av Swedbank att kräva en inkomst på ett kort utan kredit.

edit: vidare så tittade jag lite snabbt på vilkoren för SEB Visa kort utan kredit och fann inget om inkomst krav överhuvudtaget

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Så svårt är det nog inte... Jag tjänade över 10.000 euro mellan maj och december förra året, och då jobbade jag inte ihjäl mig heller. Förstås var jag ledig 2,5 månad på sommaren, men det är ju alla.

Ne, det är ju inte svårt rent lönemässigt, dock så sänks då dina studiemedel så är mindre lönsamt att jobba så mycket än att inte göra det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag har haft visa kort i fem och ett halvt år och den enda inkomsten jag har haft är studiebidraget (alltså inte ens lånedelen) på SEB via deras studentpaket. Jag tycker att det verkar löljigt av Swedbank att kräva en inkomst på ett kort utan kredit.

edit: vidare så tittade jag lite snabbt på vilkoren för SEB Visa kort utan kredit och fann inget om inkomst krav överhuvudtaget

Kan berätta att jag själv blev nekad visakort utan kredit av SEB, både när jag ansökte online och på deras kontor, för att jag saknade fast inkomst (studiebidrag för gymnasiet räckte inte).

Det jag hört är dock att det har mycket med vilket bankkontor man går in på.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

En ytterligare aspekt på det hela är att det nu för tiden knappt går att få tag på klassiska bankomatkort, vad ska då de personer som faller mellan stolarna göra? Gå till banken och plocka ut sina pengar?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
En ytterligare aspekt på det hela är att det nu för tiden knappt går att få tag på klassiska bankomatkort, vad ska då de personer som faller mellan stolarna göra? Gå till banken och plocka ut sina pengar?

Skaffa Visa Electron? Där behöver man absolut ingenting för att få ett

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt Visa Electron när jag fyllde 16 sen fick jag ett riktigt Visa på min 18-års dag, visserligen ingen kredit men jag hade ingen som helst inkomst då.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har handlat med mitt Visa Electronkort på de ställen som "bara" tar Visa/Mastercard?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Någon mer än jag som har handlat med mitt Visa Electronkort på de ställen som "bara" tar Visa/Mastercard?

Även utomlands?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Låner tråden lite snabbt:

Är Bankkort Visa samma sak som ett kreditkort, fast utan kredit delen? Alltså kan man handla på internet och i övriga världen med det?

Vad är skillnad på Visa/Mastercard och Swedbank American Express?