Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya Photoshop först med 64 bitar

Permalänk
Melding Plague

Nya Photoshop först med 64 bitar

Adobe har meddelat att de kommer att tillhandahålla en 64bitars-version vid nästa lansering av Photoshop. Fördelarna sägs vara en rejäl prestandavinst för användare med mycket RAM-minne. Något intressant är dock att Photoshop CS4 enbart kommer att finnas i 64-bitars-version till Windows-plattformen, Mac får enligt uppgift vänta till CS5.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trodde den fanns tillgänglig för 64bitars redan sedan tidigare utgåvor. Aja det är väl trevligt att det kom en med stöd för det.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Trodde den fanns tillgänglig för 64bitars redan sedan tidigare utgåvor.

- Joo, det trodde faktiskt jag med =/

Permalänk
Medlem

härligt med native 64 bitars program, bara hoppas att SAMTLIGA program och spel-makare följer efter..

Permalänk
Medlem

Vi behöver se just sådan här mjukvarutveckling; stöd för native 64 bitars-kod. Även multithreading vore ju kul och fler mjukvaruutvecklare kunda nyttja också. Har ju ändock existerar multi-CPU-plattformar ett bra tag hos oss, konsumenter/slutkunder.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Okej, det tar ett tag för detta att komma till mac men jag kan leva med 32 bits PS tills dess. Tålamod är en dygd.

Tror dock inte att 64 bit blir standard än på länge. Datorer med 64 bit är knappast en majoritet av marknaden ännu.

Permalänk
Hjälpsam

Just PS är väl ett program som drar nytta av att gå på 64-bitars Window, även i 32 bitars versionen.
I 64 bitars Windows kan det allokera 4GB virtuellt minne.
I 32 bitars kan det max allokera 3GB, genom att sätta en växel och då riskarar men ett instabilt system.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Tror dock inte att 64 bit blir standard än på länge. Datorer med 64 bit är knappast en majoritet av marknaden ännu.

Det kommer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Okej, det tar ett tag för detta att komma till mac men jag kan leva med 32 bits PS tills dess. Tålamod är en dygd.

Tror dock inte att 64 bit blir standard än på länge. Datorer med 64 bit är knappast en majoritet av marknaden ännu.

Hoppas Windows 7 enbart kommer i 64 bitars av anledningarna
1. Tvinga fram native 64
2. minimum på vista är cirka 1.5-2 gb och grafikkorten tar nu minst 500 mb, taket är snart nått, och windows 7 lär ta ännu mer?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Jaha, får bli 64 bitars vid nästa installation.
Tycker att det är dåligt att dom inte kan göra en 32 bitars version med, för som sagt 64 bitars är inte vanligt idag hos persondatorer.

Permalänk
Medlem

ALltsa, finns det verkligen riktigt avancerade anvandare som har 32gig minne?

Det kanns helt absurt i min varld, med mina 2 gig. Visst, vissa personer som jobbar med reklam och sant har ju riktigt stora bildfiler och sant, men det kanns anda som att 32gig for att redigera bilder ar for mycket.

Hur mycket minne stodjer egentligen Vista 64-bitar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
Jaha, får bli 64 bitars vid nästa installation.
Tycker att det är dåligt att dom inte kan göra en 32 bitars version med, för som sagt 64 bitars är inte vanligt idag hos persondatorer.

Var står det att det bara ska släppas som 64 bitars?

EDIT: BlueBerryBoy - Home Basic - 16GB, Ultimate 128 GB och lite gränser därimellan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Exakt...vart står det att den BARA släpps som 64-bitars?

"Den enda plattformen som får Photoshop CS4 64bitars kommer att bli Windows, och någon Mac-version kommer inte alls att lanseras, utan dessa användare får nöja sig med den vanliga 32bitars-verisonen. Utöver 64bitars-versionen kommer Adobe också att tillhandahålla en 32bitars-version till Windows."

Så mao.....den släpps som 32 bitars till Win och Mac men bara 64-bitars till Win...
Snälla...läs om, läs rätt Omständigt skrivet dock, så texten kan missuppfattas om man inte läser den noga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
ALltsa, finns det verkligen riktigt avancerade anvandare som har 32gig minne?

Det kanns helt absurt i min varld, med mina 2 gig. Visst, vissa personer som jobbar med reklam och sant har ju riktigt stora bildfiler och sant, men det kanns anda som att 32gig for att redigera bilder ar for mycket.

Hur mycket minne stodjer egentligen Vista 64-bitar?

Räcker väl att en avancerad användare har 8GB för att ett 32bitars program ska vara alldeles för lite?

Sen hur vanligt kan man fråga sig. AMD har sålt 64-bitars processorer till vanliga användare sen 2003 och Intel har gjort det sen 2004.
Så i 4 år har det sålts 64bitars processorer till vanliga användare.

Rent logiskt borde det vara möjligt majoriteten av användare använder 64-bitars cpuer inom 2 år.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Så 5 år efter att 64-bits prollar kom ut kommer photoshop med stöd. Vad tur att alla fort som attans bytte till en mer "framtidssäker" 64-bits processor år 2003

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Så 5 år efter att 64-bits prollar kom ut kommer photoshop med stöd. Vad tur att alla fort som attans bytte till en mer "framtidssäker" 64-bits processor år 2003

Har inte träffat någon enda som bytt till 64bit av det skälet innan år 2008

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Hoppas Windows 7 enbart kommer i 64 bitars av anledningarna
1. Tvinga fram native 64
2. minimum på vista är cirka 1.5-2 gb och grafikkorten tar nu minst 500 mb, taket är snart nått, och windows 7 lär ta ännu mer?

För mig var det en verklig besvikelse att Vista släpptes i både 32 och 64 bitars versioner.
Det borde också ha varit enklare för hårdvarutillverkarna att bara göra 64 bitars versioners drivrutiner till Vista.
I dag mindre än 1½ år efter det att Vista har släppts kostar 4GB under 1000kr, om inte taket har nåtts närmar vi oss i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
EDIT: BlueBerryBoy - Home Basic - 16GB, Ultimate 128 GB och lite gränser därimellan.

Home Basic stödjer bara 8 GB. http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Home Basic stödjer bara 8 GB. http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

'bara' var ordet!

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk

Blir intressant att se benchmarks på detta. Photoshop är ett program som verkligen skulle behöva snabbas upp. Vänta på filter i en minut är ju inte så ball.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Undrar när 128 bit kommer....

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
För mig var det en verklig besvikelse att Vista släpptes i både 32 och 64 bitars versioner.
Det borde också ha varit enklare för hårdvarutillverkarna att bara göra 64 bitars versioners drivrutiner till Vista.
I dag mindre än 1½ år efter det att Vista har släppts kostar 4GB under 1000kr, om inte taket har nåtts närmar vi oss i alla fall.

Tycker jag också. Alltså, AMD kom ju ut med sin 64-bitars K8 för 5 år så det är på tiden att 64-bit blir standard. Hoppas att windows 7 endast görs för 64-bitars processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Photoshop är ju redan flertrådat så alla med multicore/multiprocessorsystem är redan glada.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
[...]
Tror dock inte att 64 bit blir standard än på länge. Datorer med 64 bit är knappast en majoritet av marknaden ännu.

Eh jo, 64-bitars är majoritet på marknaden och har varit rätt länge. Jag skulle uppskatta det till att det är ytterst få som har behov av det extra minnet som 64-bitars gör tillgängligt som inte har maskinvara för det. Dvs. Olga med sin Pentium 1 och windows 95 klarar sig fortfarande med de gamla programmen, men de som vill ha nya versioner av program har hårdvaran.
Även budgetsegmentet har varit 64-bitars rätt länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Var står det att det bara ska släppas som 64 bitars?

EDIT: BlueBerryBoy - Home Basic - 16GB, Ultimate 128 GB och lite gränser därimellan.

Som påvisat så var det inte riktigt så.

Intressant att nämna är att SP2 versionen av server 2003 stödjer på enterprise och datacenter edition hela 2 TiB RAM! Jag funderar på om någon någonsin kommer använda det tillsammans med server 2003
(för övrigt ligger det samma gräns på server 2008 motsvarande utgåvor).
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

Som synes har de i bumpat upp vissa av server 2003-versionerna för både SP1 och SP2. T.ex. enterprise x64: 64 GiB -> 1 TiB -> 2 TiB.
Undra om microsoft kommer göra så med vista home basic vid senare service pack. Om de inte får ut nästa windows snart så kommer det bara vara några år innan budgetdatorerna närmar sig 8 GiB gränsen.

Jag tycker att det var bra att Vista kom i 32-bitars och 64-bitars. Bara 64-bitars skulle satt en ännu större bromskloss i migreringen till det. Visste hade väl nästan alla datorer som såldes när Vista var nytt gått över till 64-bitars hårdvara men äldre drivrutiner för ordinära hårdvara kan ju funka med XP-varianterna. Det hade ju aldrig tidigare funnits något alternativ. XP x64 har och förblir det svarta fåret som inte omfamnades av alla hårdvarutillverkare.
Däremot är det ett felsteg anser jag att server 2008 kom i 32-bitars. När t.ex. MS SQL 2008 bara finns i 64-bitars och servermarknaden med hårdvara och drivrutiner är en mer homogen marknad där man lättare kunnat tvinga fram drivrutinerna, dessutom brukar servrar ha mer RAM.
Och nästa klient-windows bör såklart bara bli 64-bitars, då kommer minst 4 GiB RAM vara standard även i de billigaste budgetmodellerna och jag tror inte Microsoft slår igång PAE:s extraminnesfunktion för 32-bitars på konsumentwindows.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Exakt...vart står det att den BARA släpps som 64-bitars?

"Den enda plattformen som får Photoshop CS4 64bitars kommer att bli Windows, och någon Mac-version kommer inte alls att lanseras, utan dessa användare får nöja sig med den vanliga 32bitars-verisonen. Utöver 64bitars-versionen kommer Adobe också att tillhandahålla en 32bitars-version till Windows."

Så mao.....den släpps som 32 bitars till Win och Mac men bara 64-bitars till Win...
Snälla...läs om, läs rätt Omständigt skrivet dock, så texten kan missuppfattas om man inte läser den noga.

Hehe, oj var för snabb där

Permalänk
Inaktiv

hum. vad behöver man över 32gb minne till när man sysslar med photoshop?
Clear channels fetaste affisch är 14x4m stor, bygger man en sådan med 200dpi så visst men det lär man väl knappast göra. Oftast så används ju foton i affischerna, blir ett "antal" bilder man måste smälta samman ifall man ska ha en bild med den upplösningen. Helt i onödan också med tanke på att dessa affischer oftast betraktas från 50-100m avstånd och även trycket är lååångt ifrån 200dpi!

så om någon skulle vara vänlig och berätta för mig så skulle jag uppskatta det

Permalänk
Medlem

ehh känner ingen som har en 32 bitars snart..

X2, Coreduo etc. de flesta av dessa processorer är väl 64 bit?? eller har i alla fall 64 bit support.. sedan att man inte väljer att köra 64 bitars vista, det är ju ganska dumt med tanke på att XP redan finns i 64 bit version, är det klara valed 64 bit windows. Kör med det på alla nya maskiner och har inget som helst problem.

helt ofattbart hur länge man har fått vänta på att mjukvara hunnit ikapp..
Men nu sakta men säker, börjar fler och fler även mindre program stödja det och jag kan bara säga att det är en himla stor skillnad både i snabbhet och stabilitet.

Bra jobbat adobe, bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
hum. vad behöver man över 32gb minne till när man sysslar med photoshop?

så om någon skulle vara vänlig och berätta för mig så skulle jag uppskatta det

För oss som vill använda PS, Final Cut, Coda, Aperture, Snippely, Mail, Safari, Numbers, Pages, Compressor osv samtidigt kan det vara ganska skönt

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
hum. vad behöver man över 32gb minne till när man sysslar med photoshop?
Clear channels fetaste affisch är 14x4m stor, bygger man en sådan med 200dpi så visst men det lär man väl knappast göra. Oftast så används ju foton i affischerna, blir ett "antal" bilder man måste smälta samman ifall man ska ha en bild med den upplösningen. Helt i onödan också med tanke på att dessa affischer oftast betraktas från 50-100m avstånd och även trycket är lååångt ifrån 200dpi!

så om någon skulle vara vänlig och berätta för mig så skulle jag uppskatta det

Ibland sa har man ju flera bilder uppe som man klipper o klistrar mellan, sen ska man inte glomma att "undos" behover ram.

Sen som sagt om man gor billboards sa kanske man inte har 200 dpi, men affisher for filmer, spel, etc. behover hog upplosning.

Om man ocksa arbetar i 16 bit sa dubblas det ju.

Grejen ar ju den att man maste jobba i hogre upplosningar an vad sjalva slutprodukten kanske visas i, da komprimera ner ar latt men att upp-rezza funkar inte.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Windows 7 Kommer med 32-bitars på klient sidan, på server sidan säger de dock att det bara kommer 64-bitars.
Men det sade de om Vista också ett år innan release så.....

Permalänk

Men nej, är det sant !? Inte till Mac ? Vad ska plastäpplet göra nu ?
Göra fler reklamer som inte säger ett skit ?

Okej, nu är jag lite påhoppande men kan bara inte låta bli.
För övrigt är de väldigt gött då jag länge längtat efter stöd för detta med tanke på att man suttit med 8GB i RAM nu ett tag.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |