Min första plattskärm, skit?

Permalänk
Medlem

Min första plattskärm, skit?

Ja jag köpte precis en Asus VW222. Har alltid använt vanlig skärm och blev inte imponerad öht!

Vilken synvinkel upp/ner jag än sitter i så blir färg och ljus mörk antigen uppe eller nere på skärmen, ska det vara såhär?? eller kan där vara nåt fel på skärmen?

Och rent allmänt tycker jag färgerna ser helt för jävliga ut? neon liknande?

Som sagt har alldrig använt en plattskärm så vet inget.

En sak till jag störde mig på var att alla upplösningar förutom max som då är 1680x1050 ser helt för stort ut som att köra 640x480 på vanlig skärm bokstäver i texter blir tjockare på nåt sätt.

Eller är allt bara en vanesak?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk

Själv så sitter jag på en gammal Fujitsu Siemens platt skärm som nog är mer än 5år gammal och jag upplever inga utav problemen som du nämner.

Du köpte säkert en billig skärm som ingen rekommenderade.

Permalänk

TN-Panel anyone?
Sen ser nästan alla LCD skärmar urk ut utan native resolution (max).

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
Vilken synvinkel upp/ner jag än sitter i så blir färg och ljus mörk antigen uppe eller nere på skärmen, ska det vara såhär?? eller kan där vara nåt fel på skärmen?

Och rent allmänt tycker jag färgerna ser helt för jävliga ut? neon liknande?

Låter onekligen som TN-panel som alltid sitter i de billigaste modellerna.
Kolla detta för lite info: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Själv sitter jag med Eizo-skärm med S-PVA panel och är supernöjd. Bildskärmar är onekligen ett område där man får vad man betalar för. Smaken är som baken, men är man lite åt det kräsna hållet (som t.ex. jag själv är) bör man idag inte köpa en skärm med TN-panel.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Det här med....

-"Min skärm är dålig"

-"HA! du kan ju inte ha en TN-panel fattar du ju"

....måste få ett slut.

Ca 90% av alla skärmar som folk har har just en TN panel, min till exempel. Jag är ganska pedant när det gäller tekniska prylar och vill alltid ha bland de bästa/senaste prylarna dock så har man ju inte alltid råd, fattig student som man är. Jag har inga av de "syndromerna" som trådskaparen beskriver. Visst bli färgerna och ljuset annorlunda om man kollar i väldigt lustiga vinklar tex från golvet så är det svårt att lösa vad som står på skärmen. Men vid normalt användande då man sitter hyfsat rakt framför skärmen så ändras det inget alls.

Alla platta skärmar får problem om du inte kör dom i native upplösningen, dvs 1680x1050 i ditt fal. Färgerna är väll mer personligt och ibland måste man trixa lite med inställningarna för att få det bra.

Möjligen så har du fått en trasig skärm eller så är den helt enkelt dålig som någon åvan påpekade . Kom inte här o säg att man inte kan använda skärmen bara för att det sitter en TN panel i den. Men visst, vill man betala ett antal extra tusenlappar för en skärm så kan man få en bättre panel som så gott som ger realistiska färger och har nästan 180 graders betraktingsvinkel.

En TN panel fungerar mycket bra för nästan alla användare. Det är inte många som kräver mer av en skärm.

Du måste ju ha en kompis som har en medern platt skärm, kolla lite på den om du tycker att det ser lika dant ut där så får du väll köpa en dyrare skärm eller gå tillbaka till den gamma tjockisen. läs på lite nästa gång så kan du hitta en riktigt bra skärm med mänskligt pris.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hmmm okey, för denna Asus skärm har fått rätt hyfsade betyg på de sidor jag hittat.. Även här har några rekommenderat den.

Men ok vilken skärm kan ni rekommendera som har den bra "panelen?"

Finns där någon bra 22" för runt 3000:- eller under? förutom den Samsungen som det har diskuterats om en del här.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

HP w2207 är riktigt bra men försök först få din skärm reklamerad innan du går o köper en ny

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Visst, en TN-panel duger säkert jättebra åt många. Jag kan bara säga att är man lika kräsen som mig funkar inte TN. Jag har t.ex. ännu inte suttit vid en 24" widescreen med TN där jag inte upplevt nyansskillnad om man t.ex. fyller hela skärmytan med en och samma ljusa färg.
Det ÄR ändå en ofrånkommen skillnad mellan dem och riktigt märkbart om man ställer två skärmar av samma fabrikat där en har TN och inte den andra. Och byter man från CRT till TFT för första gången, är första intrycket viktigt.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Hur vet jag vilken panel som sitter i skärmen man tänkte köpa? står det?

Och den där HP skärmen har längre "Responstid" spelar rätt mycke, gör det nån skillnad då?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Dom "neon-liknande" färgerna vänjer du dig nog vid. Jag tror det beror lite på den ökade kontrasten, men jag kan ha fel?
Betraktningsvinklarna på skärmar med TN-panel (finns ett fem- tiotal olika typer av paneler, läs den klistrade tråden) är alltid ganska dåliga, så det får du helt enkelt leva med.

Permalänk
Medlem

Ja säkerligen är mycket en vanesak, har alltid haft svårt med "nya" grejer.

Men låt oss säga att jag lyckas få den till retur el alt. sålt den. Kan någon rekommendera en skärm 3000-4000;- kanske möjligen lite till från JME:s utbud?

Och då ska där inte va några problem med synvinklar och färger.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Dom "neon-liknande" färgerna vänjer du dig nog vid. Jag tror det beror lite på den ökade kontrasten, men jag kan ha fel?

LCD skärmar i allmänhet och Billiga skärmar i synnerhet har extremt låg kontrast. Ljusstyrkan är däremot mycket högre på en LCD än en CRT och kan mycket väl orsaka problemen som beskrivs så prova att ställa ner den en aning.

En annan förklaring skulle kunna vara att färgtemraturen är felinställd vilket den av någon anledning oftast är från fabrik. Ställ den på 6500K eller sRGB.

Övriga problem är typiska för TN-skärmar och går inte att göra så mycket åt.

Att det skulle vara något fel på ditt ex. är bara en usel bortförklaring som ofta dyker upp när någon med samma modell/typ inte upplever samma problem, Efter att ha läst tråden kan jag i princip garantera att det inte är något fel på din skärm.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

*Bort*
/Garland Greene

Permalänk
Medlem

moget..

Nån som vet nåt om:

Samsung 225UW
Samsung 225MW
Samsung 226CW

Är det TN paneler på dessa med?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
moget..

Nån som vet nåt om:

Samsung 225UW
Samsung 225MW
Samsung 226CW

Är det TN paneler på dessa med?

Jag är ganska säker på att alla 22" under 5000kr utom Eizo S2231 och Lenovo L220X har TN panel. De två skärmarna kostar runt 4500kr.

Permalänk
Medlem

Svar ja

De flesta 22" har TN paneler. Har för mig att det ska finnas någon, annars är det 20" eller 24" du får titta på.

Ang ASUS skärmen "The VW222 falls into the sub-par category, sadly, with overall poor color representation and noticeable screen-door effects, resulting in a model that should not be considered for purchase."
http://techgage.com/article/asus_vw222_22-inch_wide-screen/

Permalänk
Medlem

Ok men finns där nån skärm med "TN" som man ändån inte får problem med mörkhet? eller är det bara så att alla TN funkar lika "dåligt"?

Dom jag listade kostar 3800 och uppåt, av vilken anledning är dom dyrare än min Asus?

Tackar för alla svar btw.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen

Dom jag listade kostar 3800 och uppåt, av vilken anledning är dom dyrare än min Asus?

Nej,det gör de inte..?

Samsung 225UW har inbyggd webcamera.
225MW har inbyggd tv-tuner.
Alltså helt onödiga saker.

Edit

Dessa skärmar har Inte TN-panel: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s16985706&o=produkt_pri...

Acern har jag för mig är fel dock.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

upp till 3800:- mena jag.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
upp till 3800:- mena jag.

Varför olika märken har olika priser?

Dessutom hade ju två av skärmarna onödigt skit inbyggt och det drar uppenbarligen upp priset.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
Ok men finns där nån skärm med "TN" som man ändån inte får problem med mörkhet? eller är det bara så att alla TN funkar lika "dåligt"?

Dom jag listade kostar 3800 och uppåt, av vilken anledning är dom dyrare än min Asus?

Tackar för alla svar btw.

Jag vet inte riktigt, jag har aldrig märkt stora problem med de flesta skärmar. Oftast är det skärmar av lägre kvalité man märkt av färgstörningar och dåliga betraktningsvinklar. Gå i en affär och kolla själv vad du anser om TN paneler.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Kör med en Samsung SyncMaster 913B, med just TN panel.

Köpte den för att färgerna i Far Cry var så glassiga.

Gillar ljusstyrkan, och att det blir så skarpt i spel, jämfört med CRT.

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite igen.. Ska försöka lämna tillbaka Asus skiten idag.

Men undrar nu över "Samsung 226BW" Jag tycker inte backligt bleeding stör så mycket men hur är denna med betraktnings vinkeln??

Det enda egentliga jag stör mig med på Asus skärmen är just att den blir mörk uppe till istort sett hur jag än sitter, ospelbart i WoW t.e.x tycker jag.

Är samsungen likadan?? självklart med S-panelen då.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
Lånar tråden lite igen.. Ska försöka lämna tillbaka Asus skiten idag.

Men undrar nu över "Samsung 226BW" Jag tycker inte backligt bleeding stör så mycket men hur är denna med betraktnings vinkeln??

Det enda egentliga jag stör mig med på Asus skärmen är just att den blir mörk uppe till istort sett hur jag än sitter, ospelbart i WoW t.e.x tycker jag.

Är samsungen likadan?? självklart med S-panelen då.

De är samma.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

lämnat skärmen nu fick tyvärr bara ett tillgodo kvitto, men han sa att dom kunde beställa in en "Eizo S2231WSEK" rätt mycke dyrare klart.

Är det nån som har en sådan? hade gärna vetat hur pass dålig den egentligen är när man spelar, speciellt om man jämför med t.e.x w2207h/226BW/L227WT-PF

Har sån jävla beslutsångest! Antigen beställer jag Eizon eller så tar jag w2207 alt. L227WT..
Är det bara hp:n som är glossy? eizon med? känns som det passar mig bäst.

En review på nätet där d står att den är OK för spel känns inte så pålitligt.
Inget att jämföra med.

Så är där nån som har erfarenhet av spel på "Eizo s2231" ??

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
lämnat skärmen nu fick tyvärr bara ett tillgodo kvitto, men han sa att dom kunde beställa in en "Eizo S2231WSEK" rätt mycke dyrare klart.

Är det nån som har en sådan? hade gärna vetat hur pass dålig den egentligen är när man spelar, speciellt om man jämför med t.e.x w2207h/226BW/L227WT-PF

Har sån jävla beslutsångest! Antigen beställer jag Eizon eller så tar jag w2207 alt. L227WT..
Är det bara hp:n som är glossy? eizon med? känns som det passar mig bäst.

En review på nätet där d står att den är OK för spel känns inte så pålitligt.
Inget att jämföra med.

Så är där nån som har erfarenhet av spel på "Eizo s2231" ??

Eizon är matt.

Om du gillar blanka skärmar känns W2207H som ett klockrent beslut. Se till att du har plats för foten på skrivbordet alt att du kan sätta upp skärmen på väggen bara.

Rent allmänt brukar de som går direkt från CRT gilla glossy bäst eftersom glossy skärmarnas bild är mer lik CRT-skärmarna än de mattas.

W2207H omdömen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=234611

Permalänk
Medlem

Vad ingen har på pekat är att bara för att det tex är TN paleler i två olika särmar så ser dessa nödvendigvis inte lika dana ut. det är stor skillnad från panel till panel även om det är i samma "kattegori"/typ/panel sort

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PattKnullarn
Pennisen inget fel på din skärm, kan se ut som skit om du har masturberat för mycket framför skärmen. Jag har bränt 3 skärmar på grund av intensivt masturberande framför skärmen. Så tipset är att dra ner på masturbation så att säga.

Jävligt bra jobb att skaffa 2 anmärkningar under en månad, men du fötjänar nog de.
Hoppas du blir avstängd snart, dra till jesper.nu, där hänger resten av alla 12-13 åringarna.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

Din lcd är(var) större än din CRT och alla lägre upplösningar med felaktig höjd-bredd förhållande visas dåligt.
En del grafikkort kan justera detta.

Billiga LCD har dåliga justeringsmöjligheter när det gäller visning av lägre upplösningar medans dyra skärmar ofta kan visa lägre upplösningar pixelmappat med svarta ramar runt om.

Att bilden skiftar en aning upptill och nedtill är normalt och beror på kombinationen av betraktningsvinkel, hur nära du sitter och storleken på bildytan.

TN är bäst när det gäller spel.
Det finns bra TN-paneler och de som är mindre bra - ASUS lär inte ha en egen panelfabrik så de använder de paneler de får tag i...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Det här med....

-"Min skärm är dålig"

-"HA! du kan ju inte ha en TN-panel fattar du ju"

....måste få ett slut.

Varför måste det få ett slut? allt är ju sant, TN suger, jag har själv haft TN skärmar så jag vet hur dålig dom är. Visst har du aldrig haft någon annan skärm så är den säkert jätte bra, samma som att trabant var den bästa bilen i världen i östtyskland eller att VHS ger en grym bild, hur många var det som krävde en bättre bild på den tiden?
Endast en blind har svårt att se skillnad på TN och andra paneler. Om det är nått som borde få ett slut är att folk köper dator för 20k med det fetaste grafikkortet dom kan få tag på och sen köper dom en sketen TN skärm för 1500. Det är ju trots allt din skärm som visar allt vad din fina dator klara av att göra.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG