Gigabyte Geforce 9600 GT

Permalänk

Det hade varit intressantare att jämföra effektförbrukningen med 3870, 3850 och 8800gt. Att dubbelkorten är törstigare fattar ju vem som helst.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Man kan sätta på en fläkt på kylaren med hjälp av buntband eller nått, så ska du se att det löser sig ^^

Varför köper man då detta kort? Dessutom kommer det ta upp tre kort platser eller kanske mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Men tycker att det är riktigt grymt att den klarade sig! AC acc S1 överhettas(utan luftgenomströmning) med tex ett 3870, och 3870är ett svalt kort.

Njae, ett 3870 har ungefär samma temps som 8800GT vid konstant maxload. Den idlar mycket lägre, men när man pressar korten lite verkar de närmre än man kan tro... Alltså möjligt (troligt?) att 9600GT är svalare än 3870 i load.

Håller dock med om att det verkar vettigt att testa i en låda med hyfsad genomströmning.. Om inte annat för att kolla om det fanns nån chans att kortet då höll såna temps att den klarade sig utan att "trottla ner".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

"testet är utfört utan för datorlådan"

Permalänk
Medlem

Om man har några fläktar i chassit och någon luftgenomströming alls så är det själklart att temperaturerna kommer sänkas!

Jag hade mitt grafikkort med en aktiv Ice-Q kylare. som hålde kortet idle 40. Sedan pajade fläkten, den gick till 50C i idle. Tänkte att det är bra om man öppnar chassit ... nej, det var en dålig ide... temperaturen ökade till 60C i idle när jag öppnade chassit och luftgenomströmingen blev värdelös. Så fick lägga tillbaka chassidörren och temperaturen sänktes till 50C i idle igen med Ice-Q kyllningen utan någon fläkt. Monterade några dagar senare ena 120mm chassifläkten på den med buntband och temperaturena gick till vanliga 40C i idle och load blev något lägre än med orginal fläkten.

Så jag rekomenderar starkt att ni testar kortet i ett slutet chassi med lite luftgenomströming iallfall!

De temperaturer ni mätt är väll de högsta man kan tänkas få om man har dålig luftgenomströmning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
shiiit! Sluta läsa testet när ni skrev "testet gjordes utan ett chassi, utan någon luftgenomströmning"

Sämsta testet hittils sweclockers! trodde ni var smarta nog för att förstå att passiv kylning kylning behöver vara i ett chassi med luftcirkulation! För helvete..

Det var väl just det som var bra för då vet man under vilka förutsättningar (alla förstår situationen) som testet är utfört under. Då kan läsare räkna ut att det kan krävas bra luftgenomströmning i burken.

Hade man testat i en burk med bra luftgenomströmning så krävs det betydligt mer kunskap för att förstå för det kan vara någon som inte är så kunnig (de flesta) som går och köper en burk utan bra blås i och som då blir missnöjd eftersom det blir för varmt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Så jag rekomenderar starkt att ni testar kortet i ett slutet chassi med lite luftgenomströming iallfall!

Nej,nej nej!

testa att ha kortet i ett El diablo med sido-dörren på glänt! ;D
El diablo: http://www.revioo.com/media/images/news/1/10142.jpg

120mm är så OLD! 360mm fläkt är det som gäller
Det blir nog nice temp i ett el diablO:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Intressant att se. 3870 står sig alltså fortfarande bättre när det också överklockas då eller, känns lite orättvist med ett överklockat kort mot ett kort som inte är det när de är direkta konkurrenter i samma segment.

Nja, 9600gt är väl snarare tänkt som konkurrent till hd3850.......att det sedan även stundtals lyckas prestera bättre än hd3870 när kortet är överklockat får ses som en bonus.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Nej,nej nej!

testa att ha kortet i ett El diablo med sido-dörren på glänt! ;D
El diablo: http://www.revioo.com/media/images/news/1/10142.jpg

120mm är så OLD! 360mm fläkt är det som gäller
Det blir nog nice temp i ett el diablO:P

Jag ställer mig slagen.

360mm är det som gäller!

slipper buntbandslösningen etc då man redan har feta fläkten som kyler allt

Men saken var att man har normallt någonslags luftgenomströming i ett chassi och bör garanterat nästan ha bättre temperaturer i ett stängt chassi än utanför utan någonslags genomströmning alls.

Bara en fläkt i fronten som skyfflar luft in eller bara en i bak som skyfflar bort varmluft borde i de flesta tillfällena ge tillräkligt med genomströmning att få mycket bättre temperaturer i load.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det var väl just det som var bra för då vet man under vilka förutsättningar (alla förstår situationen) som testet är utfört under. Då kan läsare räkna ut att det kan krävas bra luftgenomströmning i burken.

Hade man testat i en burk med bra luftgenomströmning så krävs det betydligt mer kunskap för att förstå för det kan vara någon som inte är så kunnig (de flesta) som går och köper en burk utan bra blås i och som då blir missnöjd eftersom det blir för varmt.

Håller med, tycker att testet var bra utfört. Ett riktigt ambitiöst test hade inkluderat test i entusiastlåda med entusiast kylning samt test i vanligt lågbudgetchassi med 80mm fläktar. Men det hade varit ett väldigt ambitiöst test.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Skall se om jag kan uppdatera med lite tester i en datorlåda.
Stoppar man in kortet i ett chassi minskar inte kylbehoven utan de ökar. Att testa i öppet system ger med största sannolikhet bättre resultat än i lådor med dålig eller obefintlig kylning (värmen stängs in).

Optimalt vore att testa både och men att bara testa i en datorlåda säger inte så mycket. Förutom att med låda A och med dessa fläktar fick man bra temperaturer osv. Tvyärr lär inte alla som köper detta grafikkort ha bra luftgenomströmning. Som tillverkare måste ens produkt ha marginaler.

En annan detalj är också att köpare av detta kort är ute efter en tyst datorlåda, man skaffar knappast högjludda fläktar. Självklart går det förstås att få bra luftgenomströmning med stora fläktar som inte nödvändigtvis låter speciellt mycket.

Har testat passivt kylda grafikkort i öppna system förut men aldrig haft liknande problem vad jag kan minnas.

Gigabytes passivt kylda 8600 GTS fick ganska hyggliga resultat :

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=5

Det vore bra om du uppdatera testet ja.

Även om du bara har en fläkt i datorlådan så blir det bättre än ett naket system. Däremot blir det bättre resultat naket om det är aktiv kylning - då är det optimalt. Sonata III kan vi ta som exempel, den lådan har ingen vidare luftgenomströmning, men kyler nog grafikkortet mycket bättre än som du testade.

Det med 8600GTS klarade sig är väl samma sak som ett helt passivt kylt system, det är så svalt att naturlig genomströmning räckte.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Lilla nisse hänger inte på sweclockers. Lilla nisse köper sitt grafikkort utefter kundrekommendationer på komplett.se

Så du menar att vi inte har några nybörjare på hårdvara på sweclockers?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Ett grafikkort... eller rättare sagt ett datorsystem ihopmonterat utanför datorlåda blir varmare. Men givetvis gäller det inte ifall man jämför med en låda "utan någon ventilation/luftgenomströmning". Då blir det mycket varmare i lådan eftersom luften "kapslas in".

Har man en låda med riktig ventilation så är värmen inga problem.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Ett knep är att ta bort plåten för kortplatsen under kortet, då sugs kall luft in över kylflänsen.
Man får nog räkna med att kortet tar tre kortplatser, inklusive det mellanrum som behövs till nästa kort, för att få vettig kylning.
Jag är inte så förtjust i passivt kylda grafikkort, samma fläns men med plats för en lågvarvig fläkt, hade blivit mycket tyst det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

schysst test, intressant att kortet throttlar när det överhettas. att kortet är passivt kylt är aningen missvisande då det uppenbarligen kräver att en fläkt blåser på det.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Nej,nej nej!

testa att ha kortet i ett El diablo med sido-dörren på glänt! ;D
El diablo: http://www.revioo.com/media/images/news/1/10142.jpg

120mm är så OLD! 360mm fläkt är det som gäller
Det blir nog nice temp i ett el diablO:P

360mm? shit...fast den ser lika stor ut som min 250mm...fast det kanske e ett större chassi på bilden...hmm

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk

Detta är orättvisst! Den får mer poäng än 8800GTS 320

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
360mm? shit...fast den ser lika stor ut som min 250mm...fast det kanske e ett större chassi på bilden...hmm

Vad har du för chassi då :P?
Jag har ett El Diablo
Fläktarna låter Inget på högsta, det mer mina noctua nf-p12 som snurrar 100rpm mer än dom är speccade som låter:P WTF?!? xD

Fast man behöver ju inte ha chassit slutet jU! Jag har min chassidörr på glänt med en 0,5dm springa där uppe. Jäklans TRUE att vara "hög! ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Vad har du för chassi då :P?
Jag har ett El Diablo
Fläktarna låter Inget på högsta, det mer mina noctua nf-p12 som snurrar 100rpm mer än dom är speccade som låter:P WTF?!? xD

Fast man behöver ju inte ha chassit slutet jU! Jag har min chassidörr på glänt med en 0,5dm springa där uppe. Jäklans TRUE att vara "hög! ^^

Sharkoon Rebel9 Value Edition Black

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Hedersmedlem

Det är två chassin som köps av Sweclockare i större mängd än andra och det är Sonata III och P180/182 så görs tester i dom lådorna så har man täckt upp 75% av alla möjliga köpare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Så du menar att vi inte har några nybörjare på hårdvara på sweclockers?

Alla är nybörjare en gång i livet, sen blir de proffs när de hängt här i en vecka (H)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Bläu, lite bortgjord är man kanske då man ville ha ett medelbra kort som var knäpptyst, köpte ett passivt 3870 vilket jag är jättenöjd med, 34C i Idle och jag har högst kommit upp i 71C vid full load (spelande i x antal h).

Men 9600 passivt är ca 500 kr billigare och lite bättre :(, verkar dock ha lite problem med temperaturer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Alla är nybörjare en gång i livet, sen blir de proffs när de hängt här i en vecka (H)

Läser man alla inslag här på forumet så är det nog snarare så att vi tror vi är proffs.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

i värsta fall kan man vä sätta en sån fläkt som man sätter i pci platsen som drar ut värmen ur lådan. det kan ju hjälpa några grader iaf

Permalänk
Avstängd

På alla andra passiva grafikkort så har ni skrivit som fördel att det är knäpptyst(passivt) men inte på detta?

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Det är ytterst få komponenter som idag är passivt kylda och som inte kräver luftflöde för att fungera som tänkt. Allt fler komponenter kommer med passiv kylning men kräver ändå luftflöde som då måste komma från andra fläktar så som chassi och CPU fläktar. Så är det också med grafikkort som är passivt kylda. Att ha dem ståendes utan luftgenomströmning är idioti.

Som exempel kan vi ta anandtech.com test av Sparkle's passivt kylda 8800GT som blev 111grader utan luftgenomströmning i lådan, med 2st 80mm chassifläktar blev kortet 106 grader. Fortfarande oroande högt men vi får också tänka på att 2st 80mm fläktar är praktiskt taget minimum av luftflöde idag och har man passivt kylda grejer i lådan ja då är det 2-3 fläktar till, gärna några 120mm istället för 80mm.

Vänligen testa komponenterna på ett sätt som de är tilltänkta att användas, annars ger det en felaktig bild.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Hur står sig detta kort mot ett 7800GTX 256MB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg

Som exempel kan vi ta anandtech.com test av Sparkle's passivt kylda 8800GT som blev 111grader utan luftgenomströmning i lådan, med 2st 80mm chassifläktar blev kortet 106 grader. Fortfarande oroande högt men vi får också tänka på att 2st 80mm fläktar är praktiskt taget minimum av luftflöde idag och har man passivt kylda grejer i lådan ja då är det 2-3 fläktar till, gärna några 120mm istället för 80mm.

Vänligen testa komponenterna på ett sätt som de är tilltänkta att användas, annars ger det en felaktig bild.

Det är många, många som kör utan chassifläktar, jag är en av dem. På ungarnas dator, x2 5200+ clockad till 3GHz. kör jag endast med fläkten i PSU + orginalkylaren, räcker alldeles utmärkt,43 grader cpu temp efter 6 timmars folding. Köper man ett passivt kylt grafikkort, gör man det för man vill att datorn ska vara tyst, inte för att man ska behöva installera chassifläktar, då kan man hellre köpa en med aktiv kylning.
En annan anledning varför jag tycker man ska testa utan chassi är att det blir lättare att jämföra olika test, det är inte säkert man har tillgång till samma chassi med samma fläktar, om 6mån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Hur står sig detta kort mot ett 7800GTX 256MB?

7800GTX har inte en chans!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ja? varför försköna effektförbruknings resultatet genom att ställa kortet mot dubbelkärniga grafikkort? hur tänker man då?!
hur som helst presterar ju kortet bra, men dock lite för ojämt för att jag skulle våga satsa på det. som compant of heroes resultatet t.ex.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...