Permalänk
Medlem

28000 före skatt som bas + provision , med förmåner som fritt dator val och firma telefon och 7 veckor ledigt per år.
är 33 år med 4 års erfarenhet inom området men ingen utbildning i grunden för yrket i sig.
Jobbar som kalkylator inom bygg på mindre firma samt säljer programvaror och böcker inom området och håller kurser i programmen som vi säljer, samt utvecklar kundanpassade profiler.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Hehe, jag var lite nitisk bara. Koncernchef innebär att ju att man är chef över hela företaget. Jag antar att du bli kvalitetschef eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet faktiskt inte hur man ska uttrycka det, jag blir chef över andra kvalitetschefer med ett övergripande ansvar för kvalitet för hela koncernen.
Koncernkvalitetsochmiljöchef kanske?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag vet faktiskt inte hur man ska uttrycka det, jag blir chef över andra kvalitetschefer med ett övergripande ansvar för kvalitet för hela koncernen.
Koncernkvalitetsochmiljöchef kanske?

CQO = Chief Quality Officer

Permalänk
Medlem
Skrivet av raim:

CQO = Chief Quality Officer

Inte hört den tituleringen innan, men den lägger jag på minnet

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

28750:- brutto + OB. Jobbar som Narkossköterska inom Landstinget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem

26 innan skatt, första jobbet som webbutvecklare efter kandidat i systemvetenskap. 25 år gammal.

Jag börjar känna mig lite smått missnöjd med min lön.. men då jag började jobba kände jag mig osäker på om jag höll måttet och vågade inte begära mer.

Jag brinner för att koda, håller mig uppdaterad och påläst och gör bra mycket mer än vad som krävs.
Det har lett till att jag har blivit väldigt uppskattad av både kollegor och kunder.
Jag blir kontaktad dagligen av rekryterare via telefon och Linkedin och börjar bli rätt övertygad om att jag enkelt skulle kunna byta jobb och få en ökning på åtminstone 7-8k utan problem..

Det är snart dags för löneförhandling...
Hur bör man agera? Vill helst inte byta jobb, men det känns heller inte rimligt att helt plötsligt begära 10k mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findah:

26 innan skatt, första jobbet som webbutvecklare efter kandidat i systemvetenskap. 25 år gammal.

Jag börjar känna mig lite smått missnöjd med min lön.. men då jag började jobba kände jag mig osäker på om jag höll måttet och vågade inte begära mer.

Jag brinner för att koda, håller mig uppdaterad och påläst och gör bra mycket mer än vad som krävs.
Det har lett till att jag har blivit väldigt uppskattad av både kollegor och kunder.
Jag blir kontaktad dagligen av rekryterare via telefon och Linkedin och börjar bli rätt övertygad om att jag enkelt skulle kunna byta jobb och få en ökning på åtminstone 7-8k utan problem..

Det är snart dags för löneförhandling...
Hur bör man agera? Vill helst inte byta jobb, men det känns heller inte rimligt att helt plötsligt begära 10k mer.

Är du underbetald, både jämfört andra med samma erfarenhet och utbildning samt relativt din arbetsinsats, då borde du ha ett bra förhandlingsläge vid löneförhandlingen. Speciellt när så många verkar dra i dig
Det verkar som att 28k är standard för en nyutexad systemvetare? http://computersweden.idg.se/2.9741/1.558215/28-000-for-nybak...

Om det inte räcker, och du tror att du kan få såpass mycket mer än nu på ett annat jobb, då tycker jag att du ska söka. Bara du sköter det diskret så behöver din nuvarande arbetsgivare inte få veta. Byta jobb brukar vara det bästa sättet att klättra i lönestegen.
Det beror också mycket på relationen till chefen osv. Om du säger att du fått erbjudande om anställning på ett annat ställe med högre lön kan det slå bakut, men du har kanske inte så mycket att förlora på att byta?

På mitt företag har man inte lönesamtal längre. Jag kände precis som du i början, osäker på om jag höll måttet/förtjänade min lön osv.
Jag fick 10% mer i året och det var klart mer än jag räknat med. Min chef sedan ett halvår tillbaka sa något i stil med "jag vet inte vad du hade innan, men detta tycker jag inte är tillräckligt för din insats". Så det verkar väl lovande för nästa år.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findah:

26 innan skatt, första jobbet som webbutvecklare efter kandidat i systemvetenskap. 25 år gammal.

Jag börjar känna mig lite smått missnöjd med min lön.. men då jag började jobba kände jag mig osäker på om jag höll måttet och vågade inte begära mer.

Jag brinner för att koda, håller mig uppdaterad och påläst och gör bra mycket mer än vad som krävs.
Det har lett till att jag har blivit väldigt uppskattad av både kollegor och kunder.
Jag blir kontaktad dagligen av rekryterare via telefon och Linkedin och börjar bli rätt övertygad om att jag enkelt skulle kunna byta jobb och få en ökning på åtminstone 7-8k utan problem..

Det är snart dags för löneförhandling...
Hur bör man agera? Vill helst inte byta jobb, men det känns heller inte rimligt att helt plötsligt begära 10k mer.

Gick man in på fel lön får man ALDRIG detta uppvägt vid löneförhandling. Det kan du glömma direkt. Det enda du kan göra är att byta jobb.
Det är tumregeln. Sedan finns såklart vissa undantag. De som lyckas lura den här naturlagen skriker gärna vitt och brett om det i såna här trådar men jag har aldrig mött någon i verkligheten som lyckats. Då är jag ingenjör och har god kontakt med ett antal andra nybakta ingenjörer och såklart även gamla klasskompisar. Att gå in lågt och få bra utveckling utan att byta jobb är till 99% en myt.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Gick man in på fel lön får man ALDRIG detta uppvägt vid löneförhandling. Det kan du glömma direkt. Det enda du kan göra är att byta jobb.
Det är tumregeln. Sedan finns såklart vissa undantag. De som lyckas lura den här naturlagen skriker gärna vitt och brett om det i såna här trådar men jag har aldrig mött någon i verkligheten som lyckats. Då är jag ingenjör och har god kontakt med ett antal andra nybakta ingenjörer och såklart även gamla klasskompisar. Att gå in lågt och få bra utveckling utan att byta jobb är till 99% en myt.

Nja, vet inte om jag håller med. Däremot så är ju de allra flesta människor så extremt värdelösa vid en löneförhandling och vågar inte ställa krav. Det eller så gnäller de mest om att "Stina har ju faktiskt mer än mig, jag borde få mer!". Om en arbetsgivare vill ha kvar dig kommer de betala dig så lite som möjligt som fortfarande får dig att arbeta kvar, förutsatt att företaget är ett vettigt bolag som vill hålla personalomsättningen låg.

Din lön handlar inte bara om vilken lön du är värd utan det är även viktigt att arbetsgivaren inser att du är medveten om vad den lönen är, samt att du inte har några problem med att byta arbetsplats för att få den.

Permalänk
Medlem

Ca 37500kr + tj-bil + ev bonus 0-70k kr/år
Samt övriga förmåner som rabatter, 4k kr friskvård. Produktions chef i fordons branschen. 39 år

Skickades från m.sweclockers.com

Brutto !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, vet inte om jag håller med. Däremot så är ju de allra flesta människor så extremt värdelösa vid en löneförhandling och vågar inte ställa krav. Det eller så gnäller de mest om att "Stina har ju faktiskt mer än mig, jag borde få mer!". Om en arbetsgivare vill ha kvar dig kommer de betala dig så lite som möjligt som fortfarande får dig att arbeta kvar, förutsatt att företaget är ett vettigt bolag som vill hålla personalomsättningen låg.

Nej så funkar det inte i verkligheten. Många stora företag har som regel att inte konkurrensutsätta lönen på medarbetare som redan är anställda och på gruppchefsnivå kan det vara otillåtet att höja nåns lön för att han troligen försvinner till annat företag annars. Detta för att inte hamna i en destruktiv spiral där ens folk studsar fram och tillbaka mellan dig och största konkurrenten med löneanbud för att trissa upp till max.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Nej så funkar det inte i verkligheten. Många stora företag har som regel att inte konkurrensutsätta lönen på medarbetare som redan är anställda och på gruppchefsnivå kan det vara otillåtet att höja nåns lön för att han troligen försvinner till annat företag annars. Detta för att inte hamna i en destruktiv spiral där ens folk studsar fram och tillbaka mellan dig och största konkurrenten med löneanbud för att trissa upp till max.

Vet inte vilken verklighet du lever i men det är inte den jag lever i. Ja det finns företag med kass företagskultur i allmänhet, men jag skulle inte säga att det är en regel. Vettiga företag inser det skadliga i att tappa personal så fort de börjar bli varma i kläderna och vill ju behålla de anställda de tycker är duktiga.

Men har man din inställning från början är det ju lite svårt, då har man ju redan accepterat att man inte får löneförhöjning innan man byter arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

25 år, har sadlat om till styckare och har mellan 240 och 265nok/tim, så runt 40 tusen i månaden.
Ett jäkla slit.
nån övertid vetefan om jag orkar med, sånt är för ungdomar och farsor

Permalänk
Medlem

53 000kr brutto.

Chef inom landsting. 35 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

"jag vet inte vad du hade innan, men detta tycker jag inte är tillräckligt för din insats".

Herrejösses vilken bra chef. På mitt jobb tänker cheferna precis tvärtom, eller så är det för hårt styrda...det skylls på att "det finns inga pengar", "jag hade önskat att kunna ge dig mer men jag kan inte" etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findah:

26 innan skatt, första jobbet som webbutvecklare efter kandidat i systemvetenskap. 25 år gammal.

Jag börjar känna mig lite smått missnöjd med min lön.. men då jag började jobba kände jag mig osäker på om jag höll måttet och vågade inte begära mer.

Jag brinner för att koda, håller mig uppdaterad och påläst och gör bra mycket mer än vad som krävs.
Det har lett till att jag har blivit väldigt uppskattad av både kollegor och kunder.
Jag blir kontaktad dagligen av rekryterare via telefon och Linkedin och börjar bli rätt övertygad om att jag enkelt skulle kunna byta jobb och få en ökning på åtminstone 7-8k utan problem..

Det är snart dags för löneförhandling...
Hur bör man agera? Vill helst inte byta jobb, men det känns heller inte rimligt att helt plötsligt begära 10k mer.

Enkelt. Byt jobb om du tror du kan få mer ngn annanstans.

Permalänk
Skäggig legend

24 år, inom tryckeri/bildbehandling. 45h/v 23.000 brutto. Ingen gymnasieutbildning - jag blev utsparkad x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem

Håller på avsluta civilingenjörsutbildning i datateknik och söker jobb precis. Har hört att jag lär få omkring 28k, kan väl uppdatera sedan när jag väl har jobb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Håller på avsluta civilingenjörsutbildning i datateknik och söker jobb precis. Har hört att jag lär få omkring 28k, kan väl uppdatera sedan när jag väl har jobb

Det får du ta med en nypa salt.

När jag för omkring 7 år sedan började jobba som konsult hade jag hört av ett visst företag att jag kunde få ca 25k som ingångslön. Samma företag som jag började på gav mig bara 19k i ingångslön...

Så allt det här med "vad du bör få/vad du kan få" får man alltid ta med en nypa salt. Ibland en näve salt...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Håller på avsluta civilingenjörsutbildning i datateknik och söker jobb precis. Har hört att jag lär få omkring 28k, kan väl uppdatera sedan när jag väl har jobb

Skrivet av Rich:

Det får du ta med en nypa salt.

När jag för omkring 7 år sedan började jobba som konsult hade jag hört av ett visst företag att jag kunde få ca 25k som ingångslön. Samma företag som jag började på gav mig bara 19k i ingångslön...

Så allt det här med "vad du bör få/vad du kan få" får man alltid ta med en nypa salt. Ibland en näve salt...

Ingen omöjlighet att få en sådan ingångslön. Men dock bättre att skaffa sig kontakter i studentlivet, brukar löna sig. Min kompis fick 33k i månaden utan att ens haft ett tidigare jobb. I extrema fall har jag sett folk få upp mot 80k i månaden. Vill man tjäna ännu mer så är inte Sverige ens ett alternativ, man pissar ju på högutbildat folk, ingen bra stil. Kanske förklarar varför 2/3 av examinerade KTH studenter flyttar utomlands.

Permalänk
Medlem

Pluggar och får förhöjt aktivitetstöd på 7800 special needs.

EDIT: hoppas på ett jobb i Irland för Hewlett-Packard, den lönen är på ca 20k som support men vill jobba mig uppåt inom företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Håller på avsluta civilingenjörsutbildning i datateknik och söker jobb precis. Har hört att jag lär få omkring 28k, kan väl uppdatera sedan när jag väl har jobb

Du kan ju kolla lönestatistik från din bransch. Rekommenderat enligt Sveriges ingenjörer är 30800 kr(för civilingenjörer) så du ska nog kräva mer än 28 vid anställning. Tänk på att det är viktigt att kräva en bra ingångslön, tar du för lite så kommer du i princip aldrig komma ikapp igen så länge du inte byter jobb.

Permalänk
Skrivet av onYYx:

Pluggar och får förhöjt aktivitetstöd på 7800 special needs.

EDIT: hoppas på ett jobb i Irland för Hewlett-Packard, den lönen är på ca 20k som support men vill jobba mig uppåt inom företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det HP direkt eller CPL du tänker på? Jobbade tidigare för CPL som agent för deras support och kan ge lite info om det önskas.

OnT: Jobbar numera för IBM/Manpower - 22k euro/year Teknisk support mot företagskunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Du kan ju kolla lönestatistik från din bransch. Rekommenderat enligt Sveriges ingenjörer är 30800 kr(för civilingenjörer) så du ska nog kräva mer än 28 vid anställning. Tänk på att det är viktigt att kräva en bra ingångslön, tar du för lite så kommer du i princip aldrig komma ikapp igen så länge du inte byter jobb.

Värt att nämna är att rekommenderade ingångslönen inte på något vis representerar den faktiska ingångslönen som majoriteten får.
Vet att Civilekonomerna baserar sin rekommendation på vad som krävs för att nå top 30%. Så va det i alla fall för två år sen.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Hepp, inom hemtjänsten får jag nu 5% högre timlön när jag arbetar för kommun i norr än när jag arbetade för privatföretag med uppdrag av kommun nere i sthlms län. ¯\_(ツ)_/¯

Ca 16k i månaden om schemat stämmer med verkligheten. Stanna i plugget, så får ni glassigare jobb och lön än så här.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

31 år. Cnc\maskin-op. Ca tio år på företaget, dagtid (snart treskift igen) 40h\vecka.
Strax över 28k brutto.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alakai:

Hepp, inom hemtjänsten får jag nu 5% högre timlön när jag arbetar för kommun i norr än när jag arbetade för privatföretag med uppdrag av kommun nere i sthlms län. ¯\_(ツ)_/¯

Ca 16k i månaden om schemat stämmer med verkligheten. Stanna i plugget, så får ni glassigare jobb och lön än så här.

Anar jag ett visst mått av missnöjdhet här?:p jag har själv jobbat inom hemtjänsten, och jag kan inte på något sätt klandra dig om så är fallet är. I förhållande till vad man förväntas hinna med under en dag så är lönerna ett skämt. Det som är synd är att landets vårdbiträden och undersköterskor är för dåliga på att ställa krav, vilket å andra sidan inte är konstigt med tanke på hur lätt man blir utbytt inom vården. Tyvärr domineras ju hela den svenska arbetsmarknaden av timanställningar är, och fast anställning blir ett allt mer abstrakt begrepp:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Anar jag ett visst mått av missnöjdhet här?:p jag har själv jobbat inom hemtjänsten, och jag kan inte på något sätt klandra dig om så är fallet är. I förhållande till vad man förväntas hinna med under en dag så är lönerna ett skämt. Det som är synd är att landets vårdbiträden och undersköterskor är för dåliga på att ställa krav, vilket å andra sidan inte är konstigt med tanke på hur lätt man blir utbytt inom vården. Tyvärr domineras ju hela den svenska arbetsmarknaden av timanställningar är, och fast anställning blir ett allt mer abstrakt begrepp:/

Jag är snarare nöjd över att ha hittat ett något bättre ställe. Visst, de flesta problem är utbytta från det ena till det andra, men överlag så känner jag att hemtjänsten här uppe fungerar något, bara något, bättre.

Själv är jag en av de som är fantastiskt dålig på att ställa krav. Jag tar den lön jag får, jag jobbar gärna över och klagar endast högt om det gäller våra kunders välbefinnande eller om något är uppenbart åt helvete fel (som att t.ex. inte få lön öht och dylikt allvarligt). Varför? Jag anser att det är ok med en mängd lågbetalda arbeten, speciellt inom t.ex. hemtjänst, som vem som helst som har någon som helst koll på människor och inte uppenbart slarvar kan utföra. Om man inte tycker om det så kan man alltid, såtillvida man inte redan gjort livsval så som barn eller volvo-villa-vovve-vasselin, byta jobb till något annat lågbetalt eller snabbt plugga upp sig.
Jag protesterade mot tidigare arbetsplats genom att helt enkelt inte återkomma. De förlorar en inkörd någotsånär erfaren vikarie och jag vinner en 5% högre lön och billigare boende.

Något positivt för hela branschen är ju just nu kravet på undersköterskeutbildning i många län och områden. Själv är jag utan, men klarar mig pga erfarenhet. Kravet ökar motkravet, t.ex. bättre arbetsförhållanden eller bättre lön. Krav och motkrav skapar en tydlig gräns för hur mycket vi är villiga att satsa på ett arbete. 1-2 års studier är inget man tuggar i sig om man inte förväntar sig att arbetet är värt det. Med en tydlig gräns så kommer rätt personer in i arbetet och resten blir lokalvårdare.

Timlön är inte så farligt heller, bara man i förväg vet ungefär hur mycket man kommer att jobba. En tusing mer eller mindre i månaden påverkar på sin höjd ens godisinköp. Man lixom klarar sig trots fattigare månader.
Osäkerhet? Mjovisst, men samma osäkerhet infinner sig i annan form som fast. Kommer verksamheten att minska nästa år? Bör jag skaffa sjukförsäkring idag? Är jag stressad? Tänk om bilen går sönder, har jag råd med ytterligare lån på min lön? Min arbetskamrat går först om det skulle göras besparingar, vill jag det?
Själv är jag lyckligtvis flexibel och vet från månad till månad hur mycket jag ska jobba. Buffert och flexibilitet är min trygghet, precis som partners och LAS är trygghet för andra.

Och ja, man hinner knappast det man vill hinna, men det gäller många andra jobb. Enda kymiga är ju att man hanterar människor och man vet att om man inte gör sitt jobb ordentligt så kommer man få ta i mer skit imorrn, vilket händer från och till och det är inte alltid man ens kan göra något åt det. Å tredje sidan så gör det inte så mycket, om hundra år.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlurK:

Är det HP direkt eller CPL du tänker på? Jobbade tidigare för CPL som agent för deras support och kan ge lite info om det önskas.

OnT: Jobbar numera för IBM/Manpower - 22k euro/year Teknisk support mot företagskunder.

Det är HP direkt Har två polare som redan är där...Måste bara få tummen ur och skicka ansökan. Dom är riktigt desperata efter svenskar där nere Ingen utbildning eller erfarenhet krävs, bara ett intresse för datorer och kunskap med kunder.
Men absolut, all hjälp är uppskattad!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Jobbar på pappersfabrik, går 5-skift. Vi jobbar 8 timmars pass och har 1.5 timme betald rast varje pass, dvs bara 6.5 timme effektiv arbetstid.
Jobbar 144 timmar i månaden med 27 500 innan skatt, cirka 191 kr / timme. Eller ja, egentligen jobbar jag bara 117 timme per månad men är på jobbet 144 timmar.

Ganska bra enligt mig själv, då de flesta jobbar 8 timmar men är på arbetsplatsen 9 timmar.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080