Permalänk
Medlem

Startar om under belastning

Har nyligen uppgraderat burken lite. Blev en Phenom 9500 på ett Gigabyte GA-MA790FX-DS5, två stycken 2 gigs A-Data pinnar med DDR2 samt ett BFG Geforce 9600GT (lätt fabriksöverklockat).

Förutom detta har jag fem hårddiskar (två SATA, 3 vanliga IDE) och en DVDRW. Jag har också en Zalman-fläktkontroller om det spelar någon roll, samt några chassifläktar för ventilation.

De senaste dagarna har jag försökt att få detta åbäke stabilt. Jag har inte överklockat det alls, och är inte intresserad av det heller. Allting är fabriksinställt enligt specifikationerna, men datorn vill inte vara stabil under belastning.

Den startar galant, går utmärkt till alldaglig användning och är inget som helst problem att spela på, men när man pressar CPU'n med t.ex. Seti@home så viker den sig efter som längst 10 sekunder och startar om. I sämre fall gör den det med en gång. Ofelbart så fort man belastar processorn.

Först trodde jag att det var nätagget som inte riktigt orkade med, det är ju trots allt en hyfsat maxad burk. Nätagget jag körde då var det Antec 430w som följde med chassit jag köpte för nån månad sen (ett Antec NSK-6580). Det nätagget har ju bara två 12v-relingar á 17 ampere styck, så jag tänkte att det kanske var där det felades.

Nytt nätagg inköptes, ett Fractal Design (också sålt under benämningen Mist och Cooltek, testvinnare bl.a. av Sweclockers själva. Glad i hågen installerade jag det i tron om att alla mina bekymmer skulle vara lösta.

Inte då. Fortfarande samma fenomen (phenomen?). När CPU'n blir belastad storknar datorn och startar om. Lite kringflyttande av kontakterna för att distribuera över de fyra 12v-relingarna i tron att jag kanske belastade dem fel gjorde ingen skillnad. Justering av spänningar i BIOS i tron att minnen eller CPU kanske fick aningen för lite ström gjorde ingen skillnad. Nedklockning av HT-bussen (som jag läste nån föreslog i ett annat forum i ett annat problem med samma moderkort) gjorde ingen skillnad.

Nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till utan ber den stora massan om hjälp.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturen ut på din CPU under belastning? Har du kylpasta mellan kylflänsen och processorn? Sitter kylningen åt ordentligt?
Värmefel är vad jag tänker på när jag läser ditt inlägg. Fast iofs, du nämde att du kan spela på den, är det några krävande spel du använder då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiruN
Hur ser temperaturen ut på din CPU under belastning? Har du kylpasta mellan kylflänsen och processorn? Sitter kylningen åt ordentligt?
Värmefel är vad jag tänker på när jag läser ditt inlägg. Fast iofs, du nämde att du kan spela på den, är det några krävande spel du använder då?

Jag ska dubbelkolla processorkylaren (det är den boxade som följde med) men den ligger rätt stadigt på omkring 48-52 grader. Man hör hur den spinner upp när man spelar.

Spelen är väl hyfsat påfrestande. Crysis, Unreal Tournament 3, Prey. Ungefär den klassen.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Jag ska dubbelkolla processorkylaren (det är den boxade som följde med) men den ligger rätt stadigt på omkring 48-52 grader. Man hör hur den spinner upp när man spelar.

Spelen är väl hyfsat påfrestande. Crysis, Unreal Tournament 3, Prey. Ungefär den klassen.

Då låter det inte som ett värmeproblem längre, isåfall borde samma sak hända när du spelar. För den startade inte om när du spelade?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är problem med ditt moderkort eller minneslanesen. kör memtest och kolla om det hänger sig eller visar fel

Visa signatur

xfx 780i, E8400@4Ghz 4 gb corsair pc6400 cl4, 2x asus 8800gt +vf1000@700, Stacker 832, Vista, ZM850hp, 18179 3dmark06 1gpu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Montessa
Jag tror det är problem med ditt moderkort eller minneslanesen. kör memtest och kolla om det hänger sig eller visar fel

Har redan gjort det, memtest körde i typ en timme utan att visa något problem. Datorn tickade på som den ska.

Det där med värmeproblem utforskade jag. Tog loss kylaren, torkade bort standardgeggan och bytte ut den mot lite Arctic Silver som jag hittade i en låda. Temperaturen direkt efter en omgång Crysis ligger på 53 grader, idle mellan 49 och 50.

Jag spelade en lång stund, inga problem. Direkt efteråt startade jag seti@home, hann precis se hur CPU-mätarna gick i botten och sen, plong, startar den om.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

men seti@home använder sig bara utav processorn? Inte min hemmaplan där, men kan det vara så att det kanske är något produktionsfel på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiruN
men seti@home använder sig bara utav processorn? Inte min hemmaplan där, men kan det vara så att det kanske är något produktionsfel på den?

Under mina snart femton år av datorbyggande såväl för mig själv som professionellt har jag aldrig varit med om att en splitterny processor har ett tillverkningsfel. Därför känner jag mig lite skeptisk till det.

Faktum är att jag inte har den blekaste aning om vad som kan vara knas. Jag har provat allt jag kan komma på, därav denna tråd. Behöver lite nytt perspektiv på saker.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du testat att plocka bort allt krimskrams så du startar datorn med processor, moderkort, minne och 1 hdd och i värsta fallet ett grafikkort?

Visa signatur

xfx 780i, E8400@4Ghz 4 gb corsair pc6400 cl4, 2x asus 8800gt +vf1000@700, Stacker 832, Vista, ZM850hp, 18179 3dmark06 1gpu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Montessa
Jag antar att du testat att plocka bort allt krimskrams så du startar datorn med processor, moderkort, minne och 1 hdd och i värsta fallet ett grafikkort?

Givetvis. Kopplade bort allt som inte var absolut nödvändigt. Mus, tangentbord, skärm ikopplad, inget mer. Plockade ur alla instickskort (ljudkort + kontrollerkort för IDE), kopplade ur alla hårddiskar utom en, kopplade ur DVDRW.

Absoluta minimum. Ingen skillnad.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen då, men det här är utom min kunskap. Hoppas du kan hitta hjälp på något vis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiruN
Jag är ledsen då, men det här är utom min kunskap. Hoppas du kan hitta hjälp på något vis.

Tro mig, det hoppas jag också. Tack ändå

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Hedersmedlem

Nyaste bios? kör du Vista? Annars kan ju ev någon drivis från AMD hjälpa?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade detta vid googling: http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/01/31/deal-a...

Tråkigt om det stämmer.

Edit: När jag tänker efter så har jag nog läst fler rapporter med just seti@home, Phenom och TLB-buggen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hittade detta vid googling: http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/01/31/deal-a...

Tråkigt om det stämmer.

Edit: När jag tänker efter så har jag nog läst fler rapporter med just seti@home, Phenom och TLB-buggen.

När jag övervägde att köpa en Phenom så läste jag om det där. Det är ju ingen direkt nyhet, Phenom har ju funnits på marknaden i några månader nu. Det finns heller inget chip som inte har "buggar", genom årens lopp har det dykt upp en hel del lustiga saker t.ex. P3'an som ibland räknade fel. Finns säkerligen massor med buggar i processorer från såväl AMD som Intel som allmänheten helt enkelt inte känner till.

Jag läste massor med såna där berättelser, men för varje som hade massor med problem och skrek högljutt om att AMD skulle gå i konkurs pga det här så var det minst 3-4 pers som hade exakt samma processor och hade inga som helst problem med den, även utan TLB-fixen påslagen. Därmed kände jag att det inte fanns något definitivt bevis för att inte köpa en Phenom, och slog till.

För argumentets skull så har jag TLB-fixen påslagen i bios, men den verkar varken göra till eller från. Stabiliteten när jag slår igång seti@home är densamma oavsett, och jag börjar undra om den inte bara är löspluggar. Så känns det iaf.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Hedersmedlem

Samma moderkort, CPU, program och hänger sig inom samma tidsrymd. Det känns iaf för mig som ett märkligt sammanträffande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Samma moderkort, CPU, program och hänger sig inom samma tidsrymd. Det känns iaf för mig som ett märkligt sammanträffande.

Betyder egentligen inte ett smack rent statistiskt. Två pers med liknande konfiguration har liknande problem. Vi vet inte hur många som har samma moderkort och samma processor som inte märker nånting alls.

Hursomhelst har jag haft en del framgång. På en ingivelse började jag experimentera med lägre hastighet på Minnescontroller och Hypertransport. De trivs ju bäst med samma hastighet på bägge, så jag satte ner dem till 1Ghz.

Sen glömde jag riktigt bort att testa, men när jag kom ihåg det nån timme senare var datorn stabil! 40 minuter av belastning på alla fyra kärnorna och inte minsta gnissel. Provade ställa upp dem och se var gränsen gick. Vid 1.4Ghz var det tillbaka till samma problem. 1.2 däremot gick alldeles utmärkt. Provspelade lite UT3 och Crysis, märkte ingen prestandaförsämring.

Jag vet inte varför det här funkar, men det funkar. Jag har mailat Gigabyte både med frågor om varför det inte vill gå med högre HT/MC-hastighet, samt vad de tror det beror på. Ser fram emot deras eventuella svar.

Sitter i skrivande stund och kör seti@home på två kärnor, funkar utmärkt. Märks inte ens.

edit: CPU-tempen med seti@home på fyra kärnor ligger rätt stabilt på 62 grader. Idle ligger den på mellan 49-52, beroende på om jag har fönstret öppet eller ej

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.