Dator i bambu från Asus

Permalänk
Melding Plague

Dator i bambu från Asus

När det gäller att tillverka gröna produkter verkar hårdvarutillverkarna inte få slut på innovation. Processortillverkarna konstruerar nya tekniker för att få ner strömförbrukningen på sina produkter och många nätaggregattillverkare skryter om produkternas effektivitet. Alla tillverkare satsar dock inte enbart på att få elektroniken miljövänligare. Asus exempelvis har på Cebit visat upp datorer tillverkade i bambu.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är något för de som bor i Bambuhyddor!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

tycker faktiskt iden är riktigt bra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Den stationära ser ju inte alls dum ut, lite tveksamt på den bärbara.
Bra idé i alla fall!

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Inaktiv

Borde vara möjligt att betsa bambu i olika färger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visuale
Den stationära ser ju inte alls dum ut, lite tveksamt på den bärbara.
Bra idé i alla fall!

Precis samma åsikt

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk

Den stationära är riktigt snygg, skulle inte ha något emot att äga en sådan.

Permalänk
Medlem

Läckert.

Permalänk
Medlem

undrar hur svart-betsad bambu ser ut...
men klart intressant.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jo, det här känns ju som ett enormt step-up från SWEDX's träskal men jag ställer mig fortfarande tveksam. Visst, den stationära är väl helt okej. Men den laptopen är ju bara ett gytter av bambu - plast, bambu - plast.
Nu är det väl inte så att jag inte förstår att man inte kan göra en pekplatta i bambu, men om man inte kan det... Kan man inte bara strunta i det isf?

Permalänk
Medlem

Hur har de löst elsäkerhetskraven angående flamklasser i apparatens hölje? Jag menar trä anses inte vara ett material som är flamskyddat. Hur har de löst EMC-kraven (brukar lösas med jordat hölje)? Alltså är dessa datorer verkligen CE-märkta?

Som antytts har de troligtvis klätt insidan med metall och/eller flamskyddad plast. Är detta verkligen miljövänligare än att ha ett metallchassi utan träbeklädnad?

Jag är alltså ganska skeptisk till att detta verkligen är miljövänligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är något för de som bor i Bambuhyddor!

Känns som att ovanstående är något man kunde höra för 15 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur har de löst elsäkerhetskraven angående flamklasser i apparatens hölje? Jag menar trä anses inte vara ett material som är flamskyddat. Hur har de löst EMC-kraven (brukar lösas med jordat hölje)? Alltså är dessa datorer verkligen CE-märkta?

Som antytts har de troligtvis klätt insidan med metall och/eller flamskyddad plast. Är detta verkligen miljövänligare än att ha ett metallchassi utan träbeklädnad?

Jag är alltså ganska skeptisk till att detta verkligen är miljövänligt...

Jag är nästan säker på att jag har hört att bambu är brandsäkert, trots att det är trä. Jag tror det var discovery eler nån sån TV-kanal jag hörde det på.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Känns som att ovanstående är något man kunde höra för 15 år sedan.

Tror inte att det var rasistiskt menat. Faktum är ju att folk bor i bambuhyddor/stugor fortfarande. Ok, även om de är delvis gjorda av bambu nu.

Jag gillar skarpt stationära chassit. Snyggt som fan!

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Tycker det var skitfult... dessutom går det ju åt bambu istället för annan råvara så jag är skeptiskt till att det verklgen är så "grönt" som de vill påstå.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Permalänk
Medlem

Miljövänligt, men framför allt riktigt snyggt imo Dock tror jag priset blir väligt hög

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gärna ha en miljövänlig dator.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
dessutom går det ju åt bambu istället för annan råvara så jag är skeptiskt till att det verklgen är så "grönt" som de vill påstå.

Hur menar du? Bambu är ju ett kanon-alternativ ur miljöperspektiv eftersom det är så lätt framställt.

En HTPC i mörkbetsad bambu hade varit najs. Lyckas man få valnötsfärg så säljer det förmodligen ganska bra.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Det är väl för F*N inte miljövänligt! Bambu är pandors huvudförda och inte nog med att en hög fanskap redan hugger ner deras mattillgångar nu ska de börja bygga datorchassi av det oxå! Hur *** kan ni tycka att detta är miljövänligt?!

Permalänk
Medlem

I like it a lot!
Den stationära var ju riktigt sexig. Den bärbara, inte lika mycket. Men en sådan stationär skulle jag mer än gärna se brevid eller under teven här hemma

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Den stationära var riktigt snygg.
Jag skulle kunna tänka mig att företag, myndigheter, statliga verk, etc., alltså de som inhandlar mängder av datorer inom "offentlig sektor" skulle gå i bräschen för detta. Saken är ju den att den är inte bara snygg, utan att den nog passar bättre på ett kontor - rent inredningsmässigt - än hemma.
En bra grej om man tänker på att de flesta företag med miljötänkande vill bidra till just - miljön. (Man kan inte sticka under stol med att plast är miljökrävande att tillverka, och att destruera/återvinna).

Dock är ju inte ASUS ett stort märke in om "offentlig sektor". Det är ett annat märke på fyra bokstäver.

Snyggt var det i alla fall. (Dock inte laptopen).

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Bambu är inte miljövänligare? Vad är det för struntprat jag hör?
Vi bör inte tillverka någonting, då är vi miljövänliga

Vill ha bambuchassi, det är snyggt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det är väl för F*N inte miljövänligt! Bambu är pandors huvudförda och inte nog med att en hög fanskap redan hugger ner deras mattillgångar nu ska de börja bygga datorchassi av det oxå! Hur *** kan ni tycka att detta är miljövänligt?!

Framgick inte tydligt nog, men jag tog det som att de odlade egen.

OnT: Ja tycker det var riktigt nice förslag förövrigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det är väl för F*N inte miljövänligt! Bambu är pandors huvudförda och inte nog med att en hög fanskap redan hugger ner deras mattillgångar nu ska de börja bygga datorchassi av det oxå! Hur *** kan ni tycka att detta är miljövänligt?!

Du tror inte dom har stora bambu odlingar som dom framställt endast för att slakta och bygga med?

Har lite svårt att tro att pandan är utrotningshotad pga att man snor deras mat. Finns ju kopiösa mängder bambu.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Känns lite som att gå tillbaka i tiden, på ett bra sätt

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Apple_I.jp...

Permalänk
Medlem

Vill ha! Stilrent som fan

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det är väl för F*N inte miljövänligt! Babmu är pandors huvudförda och inte nog med att en hög fanskap redan hugger ner deras mattillgångar nu ska de börja bygga datorchassi av det oxå! Hur *** kan ni tycka att detta är miljövänligt?!

Eh, du vet hur få jättepandor det finns va?
Om det här nu skulle vara miljövänligt så påverkar det knappast naturen särskilt negativt även om det (mot förmodan) skulle döda jättepandorna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Du tror inte dom har stora bambu odlingar som dom framställt endast för att slakta och bygga med?

Har lite svårt att tro att pandan är utrotningshotad pga att man snor deras mat. Finns ju kopiösa mängder bambu.

Det gör det va?

http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Panda

Citat: The panda has pushed its habitat to a higher altitude and limited available space.[citation needed] The timber profit gained from harvesting bamboo has destroyed a significant portion of the food supply for the wild panda. The population of wild pandas decreased by 50 percent from 1973 to 1984 in six areas of China.

Random-person, klart det inte gör nåt att pandorna dör, bara du får din bambudator så är ju världen lycklig.. -_-V