Grafikort med dubbla processorer i preliminära tester

Permalänk
Melding Plague

Grafikort med dubbla processorer i preliminära tester

Båda AMD och Nvidia har lanserat eller är på väg att lansera grafikkort med dubbla processorer. Nu har preliminära prestandatester dykt upp på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på resultaten, dom verkar ju nästan dåliga, och 9800X2 skulle väll vara Nvidias nya top-of-the-line?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Resultaten kan ju varra sanna, men 3dmark06 symboliserar inte hur bra dom presterar i spel till 100%.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

testerna stämmer säkert, kan mycket väl bli högre med nya drivrutiner senare också men som sagt 3dmkark är bara ett syntetiskt test som man aldrig ska lite på när det gäller spelprestanda...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

9 serien från nVidia är en bluff.

Heja AMD/ATI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
9 serien från nVidia är en bluff.

Heja AMD/ATI.

Egentligen så är ju 8800gt/gts 512 den nya 9-serien. Varför dom döpte dom till 8800 är dock ett mysterium.

Så jag tycker inte 9-serien är en bluff, mer en rättning av namnet till G92.

3-veckor tills jag får mitt 3870x2 nu, kan knappt vänta!

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Även om 3Dmarkpoängen som sagt inte säger hur bra korten presterar i spel så tycker jag ändå att poängen är lite misstänkt låg här.

Det ser onekligen ut som att hela 9000 serien är lite av en "bluff".

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

9800GX2 är samma som två 8800 GTS i SLI och 9800GTX är samma som 8800GTX...

BLUFF BÅG OCH FIFFEL!!!!! USCH NVIDIA!!!!! Så besviken, aldrig att jag köper 8800 series med nytt namn och hypade priser. Hoppas ATI tar chansen och drämmer till dom riktigt ordentligt.

Permalänk
Proffsmoddare

Nu har jag grafikprestanda så det räcker ett tag till (Nvidia), men om jag skulle köpa nu vore det inget svårt beslut. GO ATI!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd

Nvidia skyller på drivisar - ATI har ju inte heller de bästa drivisarna ännu.. kortet är ändå mycket intressant!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Dumma VR-zone som testar 3dmark. Dumt också att inte köra två st 8800GT(eller GTS) i SLI som jämförelse.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Värdelös nyhet. Ursäkta men detta skapar bara mer rykten, förvirring än att inte skriva någonting alls.

Ni hänvisar till en källa, och ni vet inte källan till deras info heller.

Låter ju som tillförlitligheten inte kunde vara högre...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

9800GTX skulle väll bara vara en trimmad variant av 8800GTS?
Kortet med 2x gpus verkar dock bli en flopp men det är inte nvidias starka sida haha kolla bara på 7950GTx2 eller vad det hette ingen superprestanda för 5papp.

Permalänk

Intressant med folk som tycker att en nyhet är värdelös men ändå engagerar sig i den och skriver i tråden. Jag antar att dom har nån form av tvångsbeteende så att dom inte kan ignorera ointressanta nyheter ha ha.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Värdelös nyhet. Ursäkta men detta skapar bara mer rykten, förvirring än att inte skriva någonting alls.

Ni hänvisar till en källa, och ni vet inte källan till deras info heller.

Låter ju som tillförlitligheten inte kunde vara högre...

Lite utav tanken med ett hårdvaruforum är ju det att medlemmarna ska kunna diskutera det som komma skall.

Jag tror de där testerna stämmer, dock är det sant att man inte kan stirra sig blind på 3dmark prestanda för att veta spelprestandan men en ganska klar fingervisning ger det trotsallt.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk

Haha, sorligt av nvidia kan man minst sagt säga:P För någon vecka sedan fanns det ju en nyhet om hur nvidia hackade på ati och sa att deras 3870x2 inte presterade tillräckligt bra och att om man nu skulle göra ett dual gpu kort så skulle det vara mycket bättre än så:P Fast redan där hörde man att nvidia var lite rädda. Visst, nvidias kort är inte släppt än och drivisarna är inte dom bästa, men att det inte ENS är bättre än atis motsvarighet efter allt dom sagt är som sagt SORGLIGT!=)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

Vad har hänt nvida? slänger ihop en produkt i all hast, det kommer dom bara själva förlora på.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
9800GX2 är samma som två 8800 GTS i SLI och 9800GTX är samma som 8800GTX...

Nä, 9800GTX är ett 8800GTS - 512.

Detta duger inte!!! Hur kan man vara så dum, när man med lätthet innehar högprestandatronen, att man lanserar något så ofullständigt och dåligt. SLI direkt över mobot lär ju vara snabbare än detta, och kylaren lär inte vara tillräcklig.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Äh.. NVIDIA vill bara bli av med skiten ( 9-serien ) så dom kan satsa på nästa generation istället som förhoppningsvis blir lika bra som 8800-serien när den kom

Permalänk
Medlem

man behöver en quad på hög frekvens för att skilja korten åt ordetligt jämfört med ensamma kort.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Om 9800GTX bara är marginellt bättre än 8800GTS 512 måste ju 9800GT prestera ungefär lika som ett 8800GT. Usch, va dåligt Det här lär också sänka kraven på AMD/Ati och deras HD4000 serie.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

3dmark är ju inte allt... kolla bara på 2900xt:P

Permalänk

Nej klart inte 3dmark gör allt, men med tanke på hur mycket nvidia har skrytit och sagt att atis lösning är kass så borde faktist poängen se betydligt bättre ut! Skämms på nvidia!=)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Får väl se hur det blir. Hur som helst tror jag att nVIDIA kommer ligga aningen i lä när ATi lanserar 4000-serien i sommar med 4870X2 i spetsen!

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Intressant med folk som tycker att en nyhet är värdelös men ändå engagerar sig i den och skriver i tråden. Jag antar att dom har nån form av tvångsbeteende så att dom inte kan ignorera ointressanta nyheter ha ha.

Jag får nog hålla med dig,dom tycker att nyheten är värdelös men ändå bryr dom sig.
Nu skrattar jag med och tar en kall pilsner:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

detta ska bli mkt intressant

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Jo dom kanske använde en kass CPU vid testet, då blir ju resultaten missvisande...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Får väl se hur det blir. Hur som helst tror jag att nVIDIA kommer ligga aningen i lä när ATi lanserar 4000-serien i sommar med 4870X2 i spetsen!

Tyvärr kommer nog NVIDIA att slänga ut en ny serie som knäcker ATI:s 4000 serie...´har ju varit så ett tag nu...

Detta är som sagt knappast NVIDIAS svar på ATI:s 4000 serie...Dock kan man ju hoppas det så att ATI får ligga i topp någon gång man vill ju se en riktig fajt mellan dom så att man iaf måste tänka efter litegrann innan man köper graffe!

Just nu tittar jag inte ens på ATI eftersom ett 3870X2 verkar sämre än ett GTS 512mb...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

ATI är allmänt bättre på 3d-mark, medan nvidia får ut mer prestanda i spelen.. men det är fortf en ganska rejäl besvikelse, är nog inte många här som kommer köra på 9800x2.an

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Egentligen är väl alla nyheter om 9800GX2-prestanda rätt ointressanta då vi redan vet att det kommer att prestera som två aningen underklockade 8800GTS 512mb i SLI - undantaget lite drivrutinstrassel i några spel i början, precis som med HD 3870X2.

Visa signatur

Memento mori...