Inte riktigt nöjd med mitt nya hd 3850

Permalänk
Medlem

1700 kan jag verkligen leva med men det går alltså inte att få tag i en bättre/tillräcklig ny proccesor till mitt befintliga moderkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr nick
Det är som sagt inte en prescott cpu.
Hur kollar jag minnena och vad /hur gör jag nått åt det om det är där skon klämmer?

Har 4st 512mb pc3200 i mitt abit ic7-g

Hur gör jag om cpu hastigheten skulle visa sig "låg"?

Edit:Körde cpus nu men vet inte riktigt vad jag skall titta efter?

Se vilken hastighet din cpu körs i under "CPU" "Core Speed" kolla sen under memory och se ifall de körs i 200 mhz eller 160/166mhz.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Då skall vi se här!

Core speed:3006,5mhz
Bus speed:200,5
Rated fsb:801,9

Under memory så står det "Dram frequensy: 200,5mhz

Står också att biosen är från 2003,vet inte riktitg hur man uppdaterar den?

Får ni ut något av det här?

Permalänk
Medlem

Känns som det har spårat ur lite det här, det är knappast processorn eller grafikkortet som är problemet. Jag kan köra Zero Hour utan problem med min P4C (northwood) och ett R9800np. Kan t.o.m. köra det på min bärbara med Intel GMA950 spelbart i 1024 low-medium inställningar, på föräldrarnas dator som har mitt gamla gf3 ti200 64mb går det också alldeles utmärkt att köra i 1024 med medelinställningar! Så ZH är ovanligt snyggt med tanke på sina blygsamma prestandakrav!

Nåt sorts mjukvaruproblem tror jag det är, pröva som sagt att uppdatera både grafikdrivrutiner och moderkortsdrivrutiner, pröva att ta bort de gamla först innan du installerar de nya, funkar inte det så tror jag nog det lättaste blir att köra en format och nyinstallation av win!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Nu när allt annat är borträknat så håller jag med mitrix till viss del. Tycker fortfarande att det är väldans låg poäng för en 3Ghz i 3dmark06.
Motsvarar en northwood 3,0ghz med 800mhz fsb en sempron 3000+?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag tog bort allt gammalt innan jag installerade det nya kortet i driv rutins väg:(
Tog inte bort dom gamla driv rutinerna för moderkortet men har iaf installerat nytt där med,dock inte nyare bios än 2003..

Permalänk

min northwood 2.8 fick 800cpu score

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

En P4 3.0 är inte mycket till processor... 1400 vs 6000 PCMark CPU score för en en 6000+...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Känns som det har spårat ur lite det här, det är knappast processorn eller grafikkortet som är problemet. Jag kan köra Zero Hour utan problem med min P4C (northwood) och ett R9800np. Kan t.o.m. köra det på min bärbara med Intel GMA950 spelbart i 1024 low-medium inställningar, på föräldrarnas dator som har mitt gamla gf3 ti200 64mb går det också alldeles utmärkt att köra i 1024 med medelinställningar! Så ZH är ovanligt snyggt med tanke på sina blygsamma prestandakrav!

Nåt sorts mjukvaruproblem tror jag det är, pröva som sagt att uppdatera både grafikdrivrutiner och moderkortsdrivrutiner, pröva att ta bort de gamla först innan du installerar de nya, funkar inte det så tror jag nog det lättaste blir att köra en format och nyinstallation av win!

Håller helt med. Det är lite sådär småbefängt att läsa att folk tror processorn flaskar. Visst gör den det, jämfört med grafikkortet, men den är fortarande tillräcklig för att ha 3st C&C igång samtidigt.

Det är precis som mitrix skriver - inget - hårdvaruproblem, när det gäller prestanda. Det är BIOS/Drivrutiner/Kompatibilitet som är boven.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Ok,om någon orkar skulle jag kunna få en enkel guide hur jag uppdaterar biosen och med vad?
Har ju dom nyaste driv rutinerna både på moderkortet och grafik kortet så det bör väl inte vara där skon klämmer?
Har alla updates på windows etc..

Permalänk
Medlem

Prova installera om windows..
Om du är lite lat/tycker det är besvärligt, men ändå vill testa?
ladda hem hirens boot cd, kör ghost (disc clone tools), o gör en image av c:\

http://martinz.wordpress.com/norton-ghost-dummy-guide/

lägg den någon annanstans än c:

formatera o installera om... blir det ingen skillnad så kan du ladda in imagefilen igen, och allt är som när du gjorde avbilden av c:\

GL

edit: borde väl finnas både bios + instruktioner på abits hemsida? (om det skulle vara det som spökar)

(PB -> Hirens Boot CD 9.3)