Problem med grafikkorts drivisar i Vista

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkorts drivisar i Vista

Tja, har problem när jag lirar WoW på min dator. Efter 20-40 minuter spelade kan skärmen låsa sig. Allt mellan 5 sec till 1 minut, sen blinkar det till och det står i menyraden att grafikorts drivisen slutat svara och har återställts. Har varit samma problem med de senaste 3 versionerna av forceware jag testat.

Bifogar en bild

Vad tusan kan problemet vara ?

Kortet e ett XFX 8800 GTS 320 mb

Permalänk

Otroligt vanligt problem med nvidiakort, googla på "nvlddmkm" så får du tusentals träffar, men ingen lösning vad jag vet. Kanske kommit på senaste...

Permalänk
Avstängd

Det där problemet hade jag när jag precis hade byggt ihop min dator och installerat Vista i slutet av förra året. Hittade ingen lösning på problemet så jag testade att köra XP istället ett tag.

Sen installerade jag Vista på nytt och har inte haft det problemet igen.

Har du nyaste drivrutinerna och alla uppdateringar till Vista?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Har samma problem och det är en j-vla pina. Har försökt lösa det i över en vecka nu. Massor med träffar när man googlar, som sagt. Verkar ha varit känt i över ett år och i stort sett ingen reaktion från vare sig Microsoft eller Nvidia.
Prövat flera av dom lösningar som finns på nätet utan resultat. Nu senast läste jag att Nvidia har för låg inställning på grafikkortsfläkten. Med nTune kan man ändra det. Laddade ner nTune och såg att fläkten till grafikkortet gick med högst 59% av maxfart. Ändrade det till 100%.
Prövade sedan på att spela The Witcher (det var när jag spelat det 25-30 timmar problemen började). Den här gången gick det bra 3-4 ggr längre än vid något annat försök sedan det började krångla. Trodde ett tag att det var löst men efter 10-12 minuter var det samma visa igen.
Efter ca 30 sekunder var jag tillbaka på skrivbordet och då visade Nvidia Monitor en temp. på 54 C. Vad ska man tro? Kan det vara nå'n ide att försöka få ner temperaturen ytterligare eller ska jag göra som tänkt ett tag nu och köpa XP och köra spel på det istället?