Permalänk

Speedtouch st585

Hej!

Har bekymmer med mitt Speedtouch ST585. Jag vill öppna portarna (27015) så jag kan köra en dedicated CS server men även om jag följer guiderna på portforward.com (http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Th...) och (http://www.portforward.com/networking/static-vista.htm)

vill inte portarna öppnas.

Guiden för static ip adress funkar och portarna läggs till som dom ska enligt guiden men dom är ändå inte öppna.

All hjälp uppskattas.
MVH: Christian.

Permalänk
Medlem

Rätt port? 2715 är det va?

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

port i speedtouch ST585

Nej när ja startar dedicated server står de "udp port" 27015

Permalänk
Medlem

OK:)

Hm, om du följer portgforward så vet jag inte vad felet är. Kör en reset på routern och försök igen.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

okej hur gör ja reset på routern? ska ja börja om med guiderna igen?

Permalänk
Medlem

Håll inne knappen för Reset på baksidan tills WAN-lampan blinkar till ( ca 10s). Spänningen måste vara på. Kan också vara ett hål där du sticker in ett rätat gem.

Permalänk

okej. och sen börja om med guiderna igen?

Permalänk
Medlem

Humor, två personer vill göra exakt samma sak.. Mate och du.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk

Öppna följande portar:

TCP:
27030-27039

UDP:
1200,27000-27015

Permalänk

Jag har tryckt på reset på routerrn och gjort om de som står på guiderna men de funkar inte ändå. är väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du välja protokoll när du skapar NAT-regeln?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Nej. när ja loggat in på routern så letar ja efter ngt med NAT men ja hittar inget. jag har resetat routern och gjort om guiderna men ja kan ändå inte få de till att funka, jag får fortfarande LAN ip. Snälla någon hjälp mig, behöver all hjälp ja kan få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PrOxY_1337
Nej. när ja loggat in på routern så letar ja efter ngt med NAT men ja hittar inget. jag har resetat routern och gjort om guiderna men ja kan ändå inte få de till att funka, jag får fortfarande LAN ip. Snälla någon hjälp mig, behöver all hjälp ja kan få.

Var får du "fortfarande LAN-IP"? Och vad har du förväntat dig som ej sker? Känns som om du missuppfattat vad en portforward innebär.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

portforwarding är att öppna portarna i routern om ja inte har fel för mig. När ja startar dedikerad server får ja en ip som ser ut så här: 192.168.0.64:27015

men för att vänner utifrån från andra nätverk ska kunna komma in måste ja ha en ip som börjar på 85,82 eller 81.

Permalänk

Dina vänner kan skriva in din publika ip adress och rätt port. Spelar ingen roll om din server får en 192 adress om portforwardingen är rätt inställd.
Du kan kolla din publika ip adress i modemet eller genom att gå till exempelvis http://www.whatsmyip.org/

Det går att brygga 585 också. Om din ISP ger dig flera publika ip adresser så kan du köra det bryggat och får då en publik ip adress på datorn istället. Men då tappar du det lokala nätverket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PrOxY_1337
portforwarding är att öppna portarna i routern om ja inte har fel för mig.

Bra läsning som förklarar en del:
http://en.wikipedia.org/wiki/Port_forwarding

Kul tråd med tanke på skaparens nic :P.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

okej. ja får 192.168.0.64:27015 och 27015 är väll rätt port? ja har inte fått de klart för mig vad isp är:(
men en kompis i min klass får en ip som börjar på 85 när han startar dedikerad server.

hur gör jag för att brygga de då?

Permalänk
Medlem

Har du provat vad sleevechoke skrev? Anta att du får IP-adressen 85.xxx.xxx.xxx. Då kan du nås utifrån med 85.xxx.xxx.xxx:27015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PrOxY_1337
ja har inte fått de klart för mig vad isp är:(

Intressant handle..
http://www.google.se/search?q=vad+%C3%A4r+isp

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

men jag måste väll ha en ip adress 85.xxx.xxx.xxx:27015 typ för att vänner utifrån ska kunna komma in på servern?

Permalänk
Medlem

Din IP-adress är den adress din operatör ger dig, antingen dynamisk eller statisk. Klicka på http://www.whatsmyip.org/ som sleevechoke länkade till härovan. Högst upp på sidan står din IP-adress som andra ska använda för att ansluta till dig. Routern sköter om att vidarebefordra anrop till denna IP-adress till ditt LAN-IP. Har du sen öppnat en eller flera portar anges detta med ett : emellan.

Permalänk

okej. så ja ska bara följa dom guiderna som ja skrev allra först och sen starta dedikerad och då kan dom komma in om ja ger dom den ip adressen som ja får på tex www.whatsmyip.se?!

Permalänk
Medlem

Ja.

Om det inte funkar ligger problemet kanske i inställningen av servern.

Permalänk

okej. jag är inte hemma nu förän på freda så ja får testa då. inställningarna i vilken server? dedikerad eller routern?

Permalänk
Medlem

Dedikerad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flora50
Har du sen öppnat en eller flera portar anges detta med ett : emellan.

: - tecknet har inget direkt med öppnade portar att göra utan kan användas för att visa vilken port man skall ansluta med om man inte vill använda programmets standardport och detta tillåts av klienten. T.ex. surfa via port 8080 i stället för 80 som är standard eller köra telnet mot port 25 i stället för 23 för att kolla en SMTP-server.
Är vidarebefodringen korrekt utförd och standard följs så behöver normalt ingen port anges - många klientprogram har dessutom möjligheten att konfigureras för annan port än standard så man slipper ange den separat.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Självklart, var lite otydlig/slarvig

Permalänk

okej. jag tror ja fattar:)

Permalänk

hur anger jag en port till en viss enhet pa THOMSON ST585??
dvs var ändrar jag port?