Permalänk
Medlem

Har gjort det. Kör med Catalyst 8.2.

Vart aktiverar jag då den andra kärnan? Inte kan det bero på att jag kör med 2x6-pin strömkablar till kortet istället för 1x6-pin och 1x8-pin som det egentligen ska vara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Har gjort det. Kör med Catalyst 8.2.

Vart aktiverar jag då den andra kärnan? Inte kan det bero på att jag kör med 2x6-pin strömkablar till kortet istället för 1x6-pin och 1x8-pin som det egentligen ska vara?

ursäkta om jag gjorde dig yr minns bara hur jävla tjafsigt vi hade då 7950GX2 kom till nvida sluta med att det bara va drivaren som felet för gammal drivare

så lysna inte för mycke på mig fråga dom som har ett o som funkar om det är nått mer du måste ställa in innan du kan få kortet o funka riktigt ellr ska kortet bara vara plugg install driver n play

lycka till

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Har själv inte märkt av några problem med drivrutinerna. Skulle tro att det är något annat som spökar. Hur klockar du ditt kort ? Klockar du med tex rivatuner eller overdrive så kan jag säga att så fort du smäller igång något 3d så återställs klocksen till default. Man måste i dagsläget klocka kortet med hjälp av atitools, amdgpuclocktool samt overdrive i rätt följd för att kunna klocka båda kärnorna samt få klocken att fastna. Detta kommer ju givetvis att avhjälpas så fort det dyker upp tex ett atitools som har fullt stöd för detta kort osv.

Har kladdat ihop en guide över hur jag klockar mitt kort.

1. Stäng ner allt, om du har klockat något i amdgpuclocktool sätt tillbaka default clocks. Öppna atitool 0.27 beta 4, gå under settings. Skifta från BN:3 till BN:4 under "Use device". scrolla ner rutan under och försäkra dig om att klocksen är 825/901. Ibland får jag skifta några gånger mellan BN:3 och BN:4 innan jag ser 825/901. Tryck på back.

2. Nu skall det finnas en profil längst upp som heter default 825/901. Tryck på Load. Sätt sen frekvenserna du vill ha, skriv in båda på en gång innan du trycker på set clock. När du har bådfa frekvenserna iskrivna tryck på set clock och stäng därefter ned aditool.

3. Öppna amdgpuclocktool. Välj BN:3 och sätt samma frekvenser som du satte i atitool. Felmeddelande du får är det bara att ignorera. Stäng ner programmet och starta det igen för att kolla att klocksen är rätt. Kolla BN:3 och BN:4, dom skall alltså vara lika. BN:4 är kärnan du klockade i atitool.

4. Öppna fliken overdrive och låt den ligga öppen på skrivbordet hela tiden. Detta föhindrar att det ställer tillbaks klocksen. Kommer att stå något om att det inte är rätt initialized bla bla.

5. Starta 3dmark och bencha

Dom flesta 3870x2 kort verkar klara strax över 900Mhz på kärnorna och en bit över 1000Mhz på minnena med originalkylaren. Givetvis kör man med fläkten på 100% när man kör tex 3dmark.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Tack Eftelyst för guiden!

Körde 3DMark nu och fick 14168 poäng vilket jag anser är helt okej.

Körde min E6600 i 3.26GHz och grafikkortet i originalklock. Ska testa klocka grafikkortet lite senare.

Efterlyst: Om man ska klocka, är det ett krav att man måste köra med 1x6-pin och 1x8-pin strömkabel till grafikkortet? Jag kör med 2x6-pin då jag inte har någon 8-pin strömkabel än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Tack Eftelyst för guiden!

Körde 3DMark nu och fick 14168 poäng vilket jag anser är helt okej.

Körde min E6600 i 3.26GHz och grafikkortet i originalklock. Ska testa klocka grafikkortet lite senare.

Efterlyst: Om man ska klocka, är det ett krav att man måste köra med 1x6-pin och 1x8-pin strömkabel till grafikkortet? Jag kör med 2x6-pin då jag inte har någon 8-pin strömkabel än.

2x6pin räcker helt klart för överklockning. 8pin måste man ha för att få fram overdrive, vilket man klarar sig utan. Dock så behöver man ju overdrive för att kunna köra guiden ovan, men du fick bättre resultat ändå ? man måste ha overdrive uppe efter att man klockat klart innan man öppnar tex 3dmark för att förhindra att klocken återställs.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
2x6pin räcker helt klart för överklockning. 8pin måste man ha för att få fram overdrive, vilket man klarar sig utan. Dock så behöver man ju overdrive för att kunna köra guiden ovan, men du fick bättre resultat ändå ? man måste ha overdrive uppe efter att man klockat klart innan man öppnar tex 3dmark för att förhindra att klocken återställs.

Så du menar att det inte går att klocka då? Om det inte finns ett sätt utan Overdrive. Är väl bara att vänta på en ny ATiTool version

Förresten, hur höjjer man fläkten på grafikkortet? Min fläkt stannar i Idle hastighet när jag spelar.. Brukade göra det med Rivatuner innan men det verkar inte gå nu med HD 3870X2. Undrar också hur man gör för att hålla koll på temperaturen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Så du menar att det inte går att klocka då? Om det inte finns ett sätt utan Overdrive. Är väl bara att vänta på en ny ATiTool version

Förresten, hur höjjer man fläkten på grafikkortet? Min fläkt stannar i Idle hastighet när jag spelar.. Brukade göra det med Rivatuner innan men det verkar inte gå nu med HD 3870X2.

Nja tror inte det kommer att fungera att klocka utan overdrive. Man använder det som sagt för att tvinga kvar klocken på kortet.

Det finns en fix för rivatuner som gör att man får tillgång till dom flesta funktionerna inkl fläktkontroll.

Kolla här:
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?p=4869601

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Nja tror inte det kommer att fungera att klocka utan overdrive. Man använder det som sagt för att tvinga kvar klocken på kortet.

Det finns en fix för rivatuner som gör att man får tillgång till dom flesta funktionerna inkl fläktkontroll.

Kolla här:
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?p=4869601

Tack så mycket!