Permalänk
Medlem

USB-hub med eller utan strömförsörjning

Halloj.
Tänkte höra med er vad som är skillnaden mellan en USB-hub med eller utan strömförsörjning (som alltså kopplas in i väggen, eller liknande).
Ger de med strömförsörjning bättre stabilitet, hastighet etc. eller vad är egentligen skillnaden?

Tacksam för svar

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem

Varja USB-port måste kunna ge 500 mA. Ansluter du enheter som tillsammans drar mer än det på en passiv hubb går det inte, där man behöver en aktiv hubb.
T.ex. 2,5" USB-hårddiskar antar jag drar rätt mycket men 3,5" drar "ingenting" från USB:n eftersom de har egen strömförsörjning.
I enhetshanteraren, under USB controllers så finns rothubbar, där kan man se hur mycket ström enheter som är ansluta drar (man kan få leta runt lite). Jag vet inte hur exakt den mätningen är dock.

Edit: Det kanske inte är en mätning utan en statisk uppgift som enheten som är ansluten ger till datorn?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Snor den här tråden lite:
Behöver man en hubb med strömförsörjning till gamepads, trådlösa möss eller trådlösa tangentbord?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Snor också tråden lite:
Har en (no-name) aktiv USB hub som jag kopplade in häromdan för att testa lite saker.
Dock så funkade den inte eftersom XP inte fattade vad det var för nått.
Har kollat runt efter drivare etc men tydligen så ska allt finnas med i SP2.

Så, finns det någon generell drivare för USB hubbar?

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you